Mjuk bottenfärg på gammal hård

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Gtroop
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 26 jul 2017, 18:54

Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Gtroop » mån 11 maj 2020, 14:22

Jag har målat botten med hård bottenfärg i flera (typ VC 17) men funderar nu på att byta till en mjuk självpolerande bottenfärg. Vad behöver jag göra?

Går det måla mjuk bottenfärg om man tidigare har använt hård bottenfärg och man högtrycksspolar efter upptagning?

Ytan ser och känns fast och hård, det är inget som släpper därifrån nu.

Vad händer om jag målar med mjuk bottenfärg nu?

Mvh Segelbåtsägaren!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Peter_K » mån 11 maj 2020, 16:51

Varför vill du byta från mjuk till hård..?
Var tar färgen vägen när du spolat bort den från skrovet..?
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av HansH » ons 13 maj 2020, 12:26

Personligen skulle jag ALDRIG gå från hård till mjuk/självpolerande färg.
Absolut inte från VC17 som ju minimerar arbetsinsatsen på vintern till ett minimum - bygger inga lager (några my räknas inte) och behöver bara tvättas av innan ny färg appliceras.
Om man skall ha en "giftig" bottenfärg så är det väl bara färger av typ Coppercoat som kräver ännu mindre arbetsinsats.
Utmaningen kan vara att VC17 innehåller Teflon som pga sin "halhet" kan göra det svårt att få färg av en annan typ att fästa.
Jag har använt VC17 i 25 år och det finns enligt mig ingen bättre "vanlig" hård bottenfärg (Coppercoat är ju en epoxibaserad färg).
Även min son har gått från Trilux, som ändå är en relativt hård färg) till VC17 och han fattar inte hur man kan använda mjuk färg...

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 17 maj 2020, 10:22

Gtroop skrev:
mån 11 maj 2020, 14:22
Jag har målat botten med hård bottenfärg i flera (typ VC 17) men funderar nu på att byta till en mjuk självpolerande bottenfärg. Vad behöver jag göra?

Går det måla mjuk bottenfärg om man tidigare har använt hård bottenfärg och man högtrycksspolar efter upptagning?

Ytan ser och känns fast och hård, det är inget som släpper därifrån nu.

Vad händer om jag målar med mjuk bottenfärg nu?

Mvh Segelbåtsägaren!

Det som först händer är att du får förvånade kommentarer, så och från mig! Jag har använt VC17 (i dess olika skepnader, sammansättningen har varierats genom åren, själv med som testare vid två tillfällen) sen 1981 och i princip alltid varit nöjd. Senaste årgången utsökt lätt att stryka på - ger oerhört jämn o slät yta. Däremot har jag alltid retat mig på den i mitt tycke idiotiska förpackningen av kopparpulvret - helt omöjlig att få upp utan att det dräller.

Sen kan man som du undra vad händer? En slät hal yta som det målas ovanpå?? När jag kommunicerade med Catharina Frisell på International och frågade om Trilux kunde målas på VC17 (en årgång var jag icke nöjd med och kom i samband med det med i utprovningen) vill jag minnas att hon sa att jag inte kunde göra detta direkt utan behövde ett mellanlager. Kan minnas fel men tänker mig att det verkar vanskligt.

Men frågan alltså: Varför gör du på detta viset?? Vore intressant att få veta dina bevekelsegrunder.

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Archibald » mån 18 maj 2020, 07:08

Det blir iallafall lättskrapat när du vill ha bort den mjuka färgen...
Jag har precis gått den omvända vägen, skrapat bort den mjuka färgen för att lägga på VC17. Utanpå ett skikt av tjärepoxy finns det ett gammalt skikt av VC17. Tidigare ägare, alltid dessa tidigare ägare, har för minst femton år sedan strukit en mjuk polerade färg direkt på denna vilket jag också fortsatte med. Vidhäftningen har varit ganska hyfsad till för tre, fyra säsonger sedan då färgen började släppa i centimeterstora flagor. Det understa skiktet polerade färg hade då blivit mycket poröst. Det kan mycket väl vara så att det p.g.a detta hade släppt i samma omfattning oavsett underlag.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 18 maj 2020, 16:42

Archibald skrev:
mån 18 maj 2020, 07:08
Det blir iallafall lättskrapat när du vill ha bort den mjuka färgen...
Jag har precis gått den omvända vägen, skrapat bort den mjuka färgen för att lägga på VC17. Utanpå ett skikt av tjärepoxy finns det ett gammalt skikt av VC17. Tidigare ägare, alltid dessa tidigare ägare, har för minst femton år sedan strukit en mjuk polerade färg direkt på denna vilket jag också fortsatte med. Vidhäftningen har varit ganska hyfsad till för tre, fyra säsonger sedan då färgen började släppa i centimeterstora flagor. Det understa skiktet polerade färg hade då blivit mycket poröst. Det kan mycket väl vara så att det p.g.a detta hade släppt i samma omfattning oavsett underlag.
Läsandes din inlaga minns jag nu - måste ha förträngt för det var ett alltigenom förfärligt arbete, tog en vecka i framstupa upp och ner stående, att för hand skrapa ren botten från 16 års lager av blå, polerande/mjuk/blödande färg. Lyckades till 99,8% men rätt vad det är dyker det upp nån cm stor flaga av mjuk färg, även efter nu 18 år. Precis som Archibald skriver, poröst! Jag lade ändå på X antal lager tjärepoxi ovanpå den sålunda renskrapade bottnen. Varvet rekommenderade icke blästring utan skrapa ity det annars fanns risk att skada den underliggande epoxibehandlingen, gjord vid tillverkningen.
Nu är bottnen slät som en nyrakad haka och oerhört enkel att sköta.
Personligen menar jag att rimligen är hård bottenfärg snällare mot miljön än självpolerande; sakkunskap jag frågat har "duckat" för frågan dock.
Som sagt: vilka är dina bevekelsegrunder?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Anders S » lör 23 maj 2020, 10:09

Knepigt, det där med självpolerande färg. Principen är att det sk "substratet" skall spolas bort och frilägga ny, aktiv färg efterhand. Skall det fungera idealt vill det ju till att påväxtskyddet förbrukas i samma takt som "poleringen" fortgår - det är därför tillverkarna har så svårt att tillverka färg som passar till allt, överallt. Vi seglar ju olika, både olika mycket, olika fort och säsongen är olika lång (och med skillnader i påväxtbelastning över perioden dessutom). VC17 har haft sina egna problem precis som alla hårda och mjuka färger, ofta när KemI har påverkat recepten.

Att lägga en polerande färg ovanpå VC17 skulle jag heller inte göra. Så var det också på min båt då jag tog över den, och arbetet med att rensa var formidabelt. Jag valde dock polerande färg ovanpå grundfärgen - det fungerar fortfarande fint. Då är mitt första lager rött, sedan svart, och det syns var man behöver bättre mer än eljest.

Skälet är troligen att första lagret polerande/mjuk färg inte biter bra på VC17 - lösningsmedlen i den mjuka färgen är inte samma som i VC17 - därför biter VC17 på VC17 bättre än annat. På samma sätt biter polerande färg på väl rengjord polerande - men nyckeln är att göra den polerande ordentligt ren, så att det urlakade substratet lossnar. Gör man inte det får (fullt begripligt) man lätt flagor, det förbrukade substratet väntar bara på att släppa.

Nu vet jag inte varför TS vill byta, men en väg att gå är att använda en sk spärrfärg. Sådan används för att göra det möjligt att byta färgsort kommersiellt, till exempel när man inte kunde använda organiskt tenn längre. Denna färg isolerar och binder väl till underlaget OCH den nya färgen, om man följer tids- och temperaturreglerna. Exempel: International Primocon (Den använde jag då båten var ny för mig, det fungerade rätt bra under 5-6 år - sedan fick jag minsann rensa helt men det berättade flagor och släppningar för mig... Då hade jag provat en ny polerande färg - det skulle jag inte gjort.

Men måste man inte byta är det bekvämast (och kanske t o m bäst?) att "fortsätta med samma".
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av KaptenKlant » ons 20 sep 2023, 18:17

Gammal trad blir som ny???

Jag skrapade och slipade min "nya" bat ner till gelcoat for 2 ar sen. Sen 4-5 lager epoxi efter att ha fixat diverse sma blessyrer med epoxispackel.

Sedan blev det en latt slipning och 2 ggr under sasongen (ingen giftfarg alls!) i vatdrakt och mask borstade och skrapade jag bort det som borjat vaxs under vettenlinjen.

Den gangna sasongen blev tyvarr helt annorlunda. Det kyliga vattnet gjorde att jag skippade min undervattenssejour helt och botten var vid torrsattnigen en vacka sen, HELT bevuxen med havstulpaner och givetvis lite alger dessutom

Alltsa maste en ny tektik provas till kommande varrustning.

Funderar da pa att ta en latt slipning och sen VC17 och halla mig tilll den i framtiden om resultatet visar sig bra.

Finns det en primer till VC17 eller allt som behovs ar slipning med smakornigt papper??

Det blir snart sommar igen, eller hur? ;-D
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mjuk bottenfärg på gammal hård

Inlägg av Anders S » tor 21 sep 2023, 09:21

Ett av problemen med VC17 (och också fördelen) är att ytan blir olämplig att utan mellanskikt måla med något annat än VC17 - fördelen är skikttjockleken. den bygger inte. Samtidigt ställer det tunna skiktet stora krav på ytfinheten på underlaget, den fyller liksom inte ut slipspår i epoxyn.

Jag gick alltså (redan beskrivet) en annan väg, och tog ånyo bort all bottenfärg sedan 15 år i våras. Underlaget var epoxyförg, ytskiktet självpolerande bottenfärg. Detta kunde överraskande enkelt skrapas bort, där bottenfärgen lossnade i små flagor, slipning var i princip onödig annat än undantagsvis och den nya färgen lades ovanpå ett spärr/grundfärgsskikt (för att få jämnhet och vidhäftning).

Vinsten är att vårmålningen är enkel - tvätt, fläckbättring på det röda och ett extra skikt för "årets förbrukning". Priset jag fått betala alla år är att botten inte varit optimalt jämn (dessutom långsamt sämre med åren) och att (som för all självpolerande färg) kappseglingsfinish (=våtslip med 400papper...) blir omöjlig - färgen tål inte slipning. Två mig närstående båtar är epoxybehandlade och målade med hård bottenfärg, och slipade till respektabel rejs-nivå, men för att bibehålla detta goda ytskikt måste de underhållas noga.

Givetvis kan man, med lämplig mellan/grund/spärrfärg måla mjuk färg ovanpå gammal, hård färg. Här följer man med fördel färgfabrikantens råd.
Anders S

Skriv svar