Vindmätarproblem

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Vindmätarproblem

Inlägg av Segelbo » tor 23 apr 2020, 08:09

Vi har en vindmätare (Nexus) som via en Nexus-server presenterar vinddata på en display. Servern, som också matas med gps-data via NMEA skickar också data från ekolod och snurrlogg till en annan display. Jag kan alltså bla. se true wind, skenbar vind, vindriktning, fart genom vattnet, fart över grund och djup på mina displayer. Eller gjorde det förr, rättare sagt.
För plötsligt slutar vindmätaren att fungera. Eller rättare sagt, i samband med sjösättningen fungerade den en stund och lade sedan av. Det var samma sak förra säsongen. Har inte fungerat en sekund utom en kort stund precis efter sjösättningen.
Det verkar heller inte fungera med GPS-data, för jag får ingen fart över grund, bara fart genom vattnet och djup. Loggen och ekolodet fungerar alltså och pratar med displayen via servern. Och propellern i masttoppen snurrar så fint.
Jag har försökt lusläsa manualen för servern, men blir inte klokare för det.
Är det någon som kan försöka sig på en begåvad gissning var felet kan vara? Ska jag leta glapp i kablar eller är det troligare att det är något knas med servern?
Inte för att jag saknar vindmätaren så jättemycket. Klarar mig bra genom att titta på vågorna, kika på vindexen (tack och lov för prylar som fungerar utan el...) och känna hur seglen beter sig, men det är irriterande att ha saker ombord som inte fungerar...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Vindmätarproblem

Inlägg av Yapdiver » tor 23 apr 2020, 09:57

Första tipset är att du kontrollerar kopplingarna till nexus servern, om de inte är infettade kan de ha ärgat i kontakterna.

GPS'en har jag också problem med av och till så kolla om du får position i instrumentet, om inte kan du ju så klart inte få CoG heller. Jag har själv kollat kontakterna in i nexus servern som ör okay, så misstänker kontakt problem i GPS antennen eller att den helt enkelt har nått vägs ände efter 20 år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindmätarproblem

Inlägg av Anders S » tor 23 apr 2020, 19:40

Att undersöka:

Vad är installerat på servern ?

Först, GPS in i servern: Hur är servern konfigurerad, till exempel vilken GPS-källa är prioriterad, på vilken port (GPS in-ut på servern eller via serieporten ? Bara för att displayen visar GPS-data är det inte säkert att instrumentet i övrigt använder samma data.

Vindgivaren bör dock fungera, eftersom den väl är inkopplad på den dedikerade vindgivarporten? (Logg och lod har skvallerdiod för att visa om de fungerar, jag minns inte på rak arm om detta är likadant på vindgivaringången. Jag har numera en GND10 för vindgivaren, där syns inget).

Är kontakten (fyra trådar/poler) mellan vindgivare och server helt invändningsfria ? Har du någon delning mellan givare/nerkabel och servern (det brukar man ha) och det finns väl inget som spökar där? Så dags nu, men har du en mastkran med stege, kolla även givarens fyrpoliga delning, noga. Att vindgivaren fungerar en kort stund KAN förklaras av diverse elektronikspökerier men det brukar som oftast "alltid vara kabeln" som fallerar. Har givare och kabel ett antal år på nacken kan det utan vidare tänkas att kabeln "slitits ut", dvs den har fått mekaniska skador med osäker förbindelse i kardeler i enskilda kablar.

Det finns en programvara som kan användas för att enklare (än med multidisplayen) konfigurera servern. Nexus Race, finns hos Garmin: https://www8.garmin.com/support/collect ... -01226-00r Har du en bärbar PC kan du koppla in servern och kommer "enklare" (det är inte säkert att du tycker det, att koppla in servern mot programvaran är litet trickigt) åt alla inställningar (och, kan få all data på PC-skärmen, om man så vill)
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vindmätarproblem

Inlägg av Segelbo » mån 27 apr 2020, 07:45

Tusen tack för kloka och välunderbyggda svar. Ska se vad jag kan göra. Återkommer om jag får något intressant att meddela.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Vindmätarproblem

Inlägg av Sambal » tis 12 okt 2021, 13:09

Nu fungerar min vindgivare av första generationen Silva/Nexus! Efter att ha mastat av satte jag mig med vindgivaren i knät och med rubbing på en trasa. Jag gnuggade och gned i säkert 10 minuter med ny pasta och ny trasa åtskilliga gånger tills allt det matta på solpanelens yta var helt borta. Nu är den svartglänsande igen och jag har både testat laddningen till batteriet och att den fungerar mot instrumentet även efter att ha legat i mörker en vecka. Till våren ska jag skydda ytan med vanligt vax, enligt rekommendationen från Garmins serviceavdelning.

Batteriet ska hålla minst 2,4 volt. Efter laddning har jag mätt 2,7 volt. För att mäta spänningen har jag stoppat ner två knappnålar i den lilla vita stickkontakten och sedan mätt med en vanlig voltmeter. Man får bara passa sig jävligt noga så man inte kortsluter batteriet med nålarna!

Efter detta var jag tvungen att lusläsa manualen för att ta bort kopplingen mot WSI-boxen och sedan återansluta den. Det gör man med hjälp av knapparna på Sea-Data-instrumentet. Manualen finns väl på nätet om någon tappat bort den. Skriv annars en fråga här så kan jag förklara.

Skriv svar