Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Septeak
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 12 jul 2017, 11:54

Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Septeak » fre 27 mar 2020, 22:47

Haloj! Någon som har koll på hur jag luftar/tömmer denna? Har fått förklarat att jag först ska lossa övre muttern, sedan den nedre vingmuttern och sedan låta det rinna ut. Så undrar jag: är det så bara att starta motorn eller måste systemet luftas? Hur göres det på en VP2003?
Bilagor
0FDF3A3D-D168-489C-9B95-99C182E8CCA7.jpeg

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av SYBY » lör 28 mar 2020, 00:01

Såvitt jag kan se är det en vattenavskiljare av CAV-typ, inget filter.
Sexkantsskallen på locket sitter på den bult som håller ihop paketet, den lossas om du vill demontera rubbet.
Normalt sitter den en luftningskruv i den något högre belägna nippeln bakom bultskallen. CAV-filter/avskiljare finns i många varianter, du kan läsa om några av dessa här (speciellt sid 12(:
https://sbo.sailboatowners.com/download ... 806852.pdf
Om du släpper in luft i filtret/avskiljaren, så måste du definitivt avlyfta efteråt för att motorn ska kunna startas.

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Ove T » lör 28 mar 2020, 11:44

Byt till ett Racor PA 500 filter, du får då både filter och vattenavskiljare och behöver inte lufta efter filterbyte.
https://shop.dpower.se/produkter/tillbe ... binserien/

Septeak
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 12 jul 2017, 11:54

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Septeak » mån 30 mar 2020, 08:11

Tack för Era inspel! Angående Racor filtret: Vad innebär det då de beskriver en kapacitet på 0-277l/h Antar att detta är en benämning på hur många liter bränsle som kan gå genom filtret... m.a.o är dessa filter ämnade för motorbåt-motorer oxå? Är detta överkapacitet till en 33 fots Scanmar med en VP 2003 inuti? Ser ju att Racorfiltren kostar tusenlappar medans filter med vattenavskiljare kostar några hundralappar endast.. men då verkar det ju som man måste lufta vid varje filterbyte ( och kanske även vid vattentappning?) Är det värt pengarna?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 30 mar 2020, 14:12

Septeak skrev:
mån 30 mar 2020, 08:11
Tack för Era inspel! Angående Racor filtret: Vad innebär det då de beskriver en kapacitet på 0-277l/h Antar att detta är en benämning på hur många liter bränsle som kan gå genom filtret... m.a.o är dessa filter ämnade för motorbåt-motorer oxå? Är detta överkapacitet till en 33 fots Scanmar med en VP 2003 inuti? Ser ju att Racorfiltren kostar tusenlappar medans filter med vattenavskiljare kostar några hundralappar endast.. men då verkar det ju som man måste lufta vid varje filterbyte ( och kanske även vid vattentappning?) Är det värt pengarna?

Jag har ny motor i min (segelbåt); VP 1 D-20. Finns dels ett finfilter som sitter på motorn, dels detta : https://www.hjertmans.se/produkter/moto ... cav-diesel
Det kostar 725 spänn på Hjertmans. Själva filterinsatsen, den som kan behöva bytas, kostar 108:-. Väl värt pengen!

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Yapdiver » mån 30 mar 2020, 14:52

Septeak skrev:
mån 30 mar 2020, 08:11
Tack för Era inspel! Angående Racor filtret: Vad innebär det då de beskriver en kapacitet på 0-277l/h Antar att detta är en benämning på hur många liter bränsle som kan gå genom filtret... m.a.o är dessa filter ämnade för motorbåt-motorer oxå? Är detta överkapacitet till en 33 fots Scanmar med en VP 2003 inuti? Ser ju att Racorfiltren kostar tusenlappar medans filter med vattenavskiljare kostar några hundralappar endast.. men då verkar det ju som man måste lufta vid varje filterbyte ( och kanske även vid vattentappning?) Är det värt pengarna?
Jag har inget själv men följer många långseglare på youtube. Lejonparten av dessa använder Racor eftersom det är lätthanterligt samt väldigt säkert. Baserat på det jag sett och hört från dessa personer, skulle jag vid ett utbyte av hela förfiltret köpa ett Racor filter.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 30 mar 2020, 17:26

Yapdiver skrev:
mån 30 mar 2020, 14:52
Septeak skrev:
mån 30 mar 2020, 08:11
Tack för Era inspel! Angående Racor filtret: Vad innebär det då de beskriver en kapacitet på 0-277l/h Antar att detta är en benämning på hur många liter bränsle som kan gå genom filtret... m.a.o är dessa filter ämnade för motorbåt-motorer oxå? Är detta överkapacitet till en 33 fots Scanmar med en VP 2003 inuti? Ser ju att Racorfiltren kostar tusenlappar medans filter med vattenavskiljare kostar några hundralappar endast.. men då verkar det ju som man måste lufta vid varje filterbyte ( och kanske även vid vattentappning?) Är det värt pengarna?
Jag har inget själv men följer många långseglare på youtube. Lejonparten av dessa använder Racor eftersom det är lätthanterligt samt väldigt säkert. Baserat på det jag sett och hört från dessa personer, skulle jag vid ett utbyte av hela förfiltret köpa ett Racor filter.

Om man inte har ett bra filter kan det sluta illa! Jag bytte som sagt motor, rengjorde bränsletanken och allt verkade frid och fröjd, inklusive detta filter. Men (mr Murphy???) under sommaren hade givarröret till värmaren plötsligen gett ifrån sig små flagor av färg/metall(efter ha varit OK i 34 år)......och när motorn startas första gången ser vi då hur filtret plötsligen blir mörkt......stopp i maskin. Byte av filter men en spridare hann få litet beläggning som var omöjlig att få bort. Fick bytas på den nya motorn och vem fick betala det??? Hade detta filter, som man alltså kan se bränslet i, varit av den andra heltäckta typen hade säkerligen de andra spridarna gått också. Och jag var ju innan helt säker på att tanken var ren som en operationssal......Kan det jävlas så gör det det.... :roll:
Och när jag ändå är på det - sjövattenfilter är också ett måste!!
ps visade sig att jag fick byta givarröret i samband med installation av ny värmare. Om jag ändå gjort det innan jag bytte motor.
Jag har blivit duktig på att rengöra dieseltank; kollar f ö varje vår, för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Anders S » mån 30 mar 2020, 19:31

Det där med dieselfilter är inte raketvetenskap, men det är litet att tänka på. Racor är ett system, CAV ett annat, motortillverkarna har ofta dessa som tillval, ovanpå (framför) det inbyggda finfiltret. Den stora skillnaden är inte märket, utan vilka filterpatroner man sätter i "burken". Det finns sk "vattenfällor" som fångar upp vatten i bränslet, spindlar och alla djur upp till typ, kaniner, men där finns inget filter. De enklare fällorna bygger på att bränslet strömmar längs någon eller några bafflar, har man ett filter med i burken brukar det (logiskt!) sitta efter själva fällan. Racor är helt OK, CAV-filterhuvud med filter och skål fungerar också utmärkt.

Baksidan med de här filterburkarna är att det blir en stor luftbubbla som måste ventileras bort vid filterbyte eller avtappning. (Samma gäller ju vid filterbyte av finfiltret, och här kan motorerna vara olika snälla med att lufta själva. En finess (om man köper nytt) är då att ha en pump på filterhuvudet för att göra luftbubblorna så små det går. http://www.autoelectricalspares.co.uk/f ... 2517-p.asp

En annan lösning är en dieselsäker "pumpblära" på ledningen, av denna typ: https://fyndiq.se/product/34509319-10mm ... gJln_D_BwE

Om ett filter klarar upp till 277 liter per timma skulle det klara av att försörja en STOR motor. En liter diesel räcker till ca 5 Kw/tim, dvs ungefär 7-8 Hk - i en sådan motor vi har i våra båtar. Så, ja, det är mer än du kanske behöver. Typ.

MEN, filter blir igensatta, och ett stort filter filtrerar bort mer skit och fortsätter släppa igenom, så den här överkapaciteten är av godo. Men behöver inte så mycket extra.
Anders S

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Volvo penta 2003 bränslefilter/ vattenavskiljare.

Inlägg av Ove T » mån 30 mar 2020, 21:19

Hej
Visst är Racor filtret dyrt, finns billigare pirat, hur de fungerar finns olika åsikter om. Fördelen med ett Racor filter är att om man bara stänger kranen mot tanken kan man skruva av locket, rycka ut det gamla filtret och stoppa i ett nytt och helst efterfylla till topp dock inte helt nödvändigt. Detta tar bara någon minut att byta när man inte behöver lufta, kan vara avgörande i en kritisk situation.
Hälsningar Ove

Skriv svar