batterimätare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

batterimätare

Inlägg av Berra2 » fre 06 mar 2020, 14:10

är sugen på en batterimätare. har hitttills tänkt på Nasa.
men vad säger ni om denna, bättre eller sämre?


https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... =BizWizard

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: batterimätare

Inlägg av Yapdiver » fre 06 mar 2020, 14:51

Mastervolt har väl en profil som premium märke, Nasa är mer ett budget märke. Med det sagt vet jag inte om det är någon större skillnad på deras batterimätare förutom att displayen på Nasa'n är större än mastervolt och victron.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: batterimätare

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 06 mar 2020, 18:53

Berra2 skrev:
fre 06 mar 2020, 14:10
är sugen på en batterimätare. har hitttills tänkt på Nasa.
men vad säger ni om denna, bättre eller sämre?


https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... =BizWizard

Den är säkert bra. Jag har en äldre (4 kantig) version av Odelcos Battmeter II som jag tycker har fungerat perfekt. Litet pillande med shunten men tämligen "rätt fram". Sladden mellan batteriet och visarinstrumentet kan ju vara knepigt att få till. För mig blev det jättebesvärligt eftersom jag fick dra en sladd från instrument vid kartbordet genom toalettutrymmet ini akterruffen genom både de o detta och när jag borrade slant jag med borren och lyckades borra av en ledning som gick i ett inplastat rör......tog mig en vecka att räkna ut var den hörde hemma och sen laga...
Har haft mycket nytta av att direkt kunna kolla hur mycket olika förbrukare drar i ström - ger ju också besked om laddningen är OK osv.
Jag har satt en digital voltmätare ute i sittbrunnen vid motorinstrumenten så jag direkt kan se status vid start,hur generatorn laddar, utan att behöva gå ner o kolla. Men den säger ju inget om strömstyrkan.
Hursom - den visar följande:
Batt-Meter2 visar följande värden:
Batterispänningen i förbrukar batteriet.
Strömmen till/från batteriet
Förbrukade amperetimmar sedan senaste full-laddning
Kvarvarande batterikapacitet i %
Återstående urladdningstid vid aktuell förbrukning
Kvarvarande kapacitet med 1-5 segment överst i displayen
Förutom ovanstående värden visar instrumentet i vissa lägen följande meddelanden:
CHARGE BATTERY blinkar när batteriets laddningstillstånd är under den inställda gränsen. Detta sker samtidigt som det sista av de fem segmenten har försvunnit. Ladda därvid batteriet så snart det är praktiskt möjligt.
BATTERY FULL blinkar när batteriet har blivit fulladdat, så att inställda gränsvärden har uppnåtts. Instrumentet är nu synkroniserat med batteriet.
CHARGE BATTERY FULL blinkar när instrumentet behöver synkroniseras med batteriet. Detta sker bl.a. när instrumentet startas efter det att matningsspänningen till det varit bortkopplat, eller efter antal laddnings-/urladdningscykler utan full uppladdning.

I realiteten har jag mest kollat spänning o strömstyrka samt hur många Ah som gått åt. Att se värmen eller tryckpumpen gå på är en upplevelse!
Om den sen är bättre än den du hittat är en annan fråga. Utvecklingen går ju hela tiden mot allt smartare mojänger. Jag blir inte klok på om Battman Lite har samma funktioner - trots kollande avinstallationsanvisningar. NASAs tycks mig större men är väl bra den också. En fördel att den visar både spänning och strömstyrka samtidigt! Just det har jag saknat!

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: batterimätare

Inlägg av omega » sön 08 mar 2020, 08:37

Hej
Jag valde Victron Bm702 ,den är mycket exakt och enkel att installera. Valde mellan den o Pico ,tog den med minst display, hade ingen plats för ett stort instrument där jag ville ha den.
Dessa två finnns med en mängd funktioner såsom bluetooth,och extra ingångar för övervakning av olika saker, tror inte att andra märken är sämre då detta är hyfsat enkla mätdata
/Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: batterimätare

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 08 mar 2020, 12:33

omega skrev:
sön 08 mar 2020, 08:37
Hej
Jag valde Victron Bm702 ,den är mycket exakt och enkel att installera. Valde mellan den o Pico ,tog den med minst display, hade ingen plats för ett stort instrument där jag ville ha den.
Dessa två finnns med en mängd funktioner såsom bluetooth,och extra ingångar för övervakning av olika saker, tror inte att andra märken är sämre då detta är hyfsat enkla mätdata
/Johan

Utvecklingen har tydligen gått framåt! En så skulle jag verkligen ha kunnat tänka mig. Fiffigt med Bluetooth o allt!
Får försöka motstå min lust att uppgradera :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: batterimätare

Inlägg av Anders S » sön 08 mar 2020, 13:37

När det gäller batterimätning är det knepigare än man kanske tror. Anledningen är att alla batterier är individer, och ur- respektive inladdningskurvorna varierar stort (verkningsgrad för laddning) och Peukerteffekten, dvs att kapaciteten för långvarig urladdning varierar med strömuttaget. Bra batterimonitorer kan modellera det senare dynamiskt, men inte det förra problemet, för det variera med batteriets ålder, typ och var i laddningskurvan man befinner sig. Alla "enkla" mätmodeller (typ vilspänning) kräver att batteriet vilat, belastas batteriet krävs att man känner till alla relevanta parametrar.

Jag har haft NASA-monitorn i ett antal år, och den duger bra, om man tar sig tid att nollställa den emellanåt (låta den "lära om"). Den berättar dock inte något om svaga batterier i batteribanken (den mäter ju hela), eller enstaka svaga celler i enskilda batterier (det liknar ett dåligt laddat batteri, tills man laddat eller mäter enskilda celler), men det tror jag inte några batterimonitorer klarar av.

Jag använder en enkel belastningsmätare för att grovkolla batterierna på våren, och har fångat upp de som av någon anledning fallerat (det finns inte några riktigt begripliga skäl till det emellanåt - av två samtidiga, likadana polska lågprisbatterier höll det ena i 7 år (förväntat), det andra i 15 (!) ).

Det som jag bedömer "bästa funktion" i min NASA är att man får en bra (bra upplösning) indikation på ström (in eller ut) och en konstant indikation på laddning respektive urladdning. Spänningen, visst, men den säger inte så mycket på ett batteri i drift. Det är helt OK att den indikerar mellan 100 och noll % kapacitet eller larmar (dvs, blinkar en larmklockeikon, inget tutande) vid låg spänning är bonusar, liksom att den ger en enkel mätning (vilspänning) på startbatteriet - men det som ger värde varje dag på sjön är att man direkt ser om generatorn, solpanelen eller landströmmen (inte på sjön, såklart) laddar, liksom den (faktiskt) visar om man glömt släcka lampor eller lanternor (så pass upplösning har den på strömmätningen).

Victron 702 ser ut att ha ungefär samma förmågor och kommer säkerligen att fungera bra - ser man behovet av ett brytrelä eller vill ha panelen i mobilen (men, hallå, den rapporterar ju bara inom båten, inte hem...) så blir det säkert hur bra som helst. Har man stora förbrukare (läs: bogpropeller) kan det tänkas att en 500A shunt är en "bra grej" - min NASA har "bara" 100 A, men jag mäter heller inte bogpropellern eller startmotorn. Det kan vara så att man har vissa förbrukare "utanför" övervakningskretsen (startmotorn, bogpropeller etc), kanske för att spara kabel eller slippa onödigt grova kablar fram och tillbaka i båten - då får man troligen inte förbrukningen att fungera "rätt" i alla fall.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: batterimätare

Inlägg av omega » mån 09 mar 2020, 21:41

Hej igen
Egentligen är det ganska simpla mätdata du får via shunten, de svårare man pratar om kan kanske till viss del moduleras fram , men utan belastningsmätare är det nog svårt att få tillförlitliga mätdata.Men det intressanta för min del är att se hur mycket jag förbrukar samt hur mycket som ges tillbaka från solceller.Sen gillade jag mätnogrannheten, ca0,25 amp visas när man lägger på en liten last. vill man få intelligentare laddningsbara får man nog lämna blybatteri stadiet och gå vidare till Lithiumbatteri ,måtte de bli billigare snart 😂

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: batterimätare

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 10 mar 2020, 12:40

omega skrev:
mån 09 mar 2020, 21:41
Hej igen
Egentligen är det ganska simpla mätdata du får via shunten, de svårare man pratar om kan kanske till viss del moduleras fram , men utan belastningsmätare är det nog svårt att få tillförlitliga mätdata.Men det intressanta för min del är att se hur mycket jag förbrukar samt hur mycket som ges tillbaka från solceller.Sen gillade jag mätnogrannheten, ca0,25 amp visas när man lägger på en liten last. vill man få intelligentare laddningsbara får man nog lämna blybatteri stadiet och gå vidare till Lithiumbatteri ,måtte de bli billigare snart 😂
Ja det är väl nästa steg. Hade ett tag ett gelbatteri som Fbat men lyckades ta död på det efter 2 år. Förmodligen för liten kapacitet; ändå hade jag special inställt solcellsregulatorn och landströmsladdaren för denna typ. Sen var det så ohyggligt tungt att jag fick använda vinschen för att ta upp det i sittbrunnen, inför sjösättningen...
Det Anders S skriver om "nollställning" tror jag är viktigt - så mätaren lär om.
I år har jag plötslig fått nått att fundera över: kollade batnivån härom dan, första gg sen i typ oktober - och till min förvåning höll Fbat 11,85 V :o
har aldrig hänt under alla år faktiskt, brukar ju toppladda och sen är nivån kring 12,3-4 i april. Har ändå haft åtminstone en solcell som skulle kunna laddat litet, genom presenningen. Å andra sidan har det stora molnet legat över oss i denna landsända mest hela tiden. :cry: Allt har varit lika avstängt som det brukar och solcellsregulatorn har ju "backventil". Undras om det nya Cyrix batskiljereläet, som ju har microprocessor kan ha inverkat??
Det är den enda förändrade variabeln.

Skriv svar