Förbättringar ni gjort under vintern

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av omega » sön 16 feb 2020, 08:47

Hej
Tänkte vi kunde skapa en tråd om vilka förbättringar som gjorts under vintern med våra båtar

Vi Bytte båt till förra säsongen, så då hann vi inte göra så mycket. Båten låg i Gävle o skulle seglas till västkusten

Men i år blev det lite mer fixat
Vi började med att skrapa bort den gamla bottenfärgen, ännu en gång. Skrapade ner till epoxi lagret, lade på ett lager VC tar epoxi och sen VC 17
Sen har det installerats en batteri övervaknings instrument
Monterat på Sunbeams solceller 150 w med regulator
Och frun har bytt ut alla dynor
det som återstår är nya slangar till septiktankarna

//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 16 feb 2020, 12:04

omega skrev:
sön 16 feb 2020, 08:47
Hej
Tänkte vi kunde skapa en tråd om vilka förbättringar som gjorts under vintern med våra båtar

Vi Bytte båt till förra säsongen, så då hann vi inte göra så mycket. Båten låg i Gävle o skulle seglas till västkusten

Men i år blev det lite mer fixat
Vi började med att skrapa bort den gamla bottenfärgen, ännu en gång. Skrapade ner till epoxi lagret, lade på ett lager VC tar epoxi och sen VC 17
Sen har det installerats en batteri övervaknings instrument
Monterat på Sunbeams solceller 150 w med regulator
Och frun har bytt ut alla dynor
det som återstår är nya slangar till septiktankarna

//Johan

Gott initativ!
Mja, inte har jag gjort nått ännu, i em. väntas stormen Dennis och började jag lossa några snören till presenningarne så .... :o
Men jag har tänkt att 1)färdigställa "kabinettet" över den nya motorn - den estetiska touchen. 2)byta en rätt stor trädetalj under kartbordet (där jag inhyser en måttanpassad stor (70L) septiktank så att jag får plats med 75 mm slang/utblås istället för den 65 där sitter nu. Oerhört bökigt men men.
3)sen skall jag fortsätta lacka om de delar av inredningen som ännu inte fått nytt lager lack (nya,7 ggr..). 4)göra snyggt, plasta g:a hål där tidigare fästet för sprayhooden suttit, har skaffat ny inkl ställning i rf 5)sen skall jag piffa upp teaken i sittbrunnen 6)sen skall jag....för att tala tyska "die unendliche Geschichte".
Men det är småsaker jämfört med vad du gjort - jag vet - jag skrapade bort 16 års dansk bottenfärg för hand....och gjorde sen precis som du nu gjort - ytterligare ett lager epoxi och VC17. Du klarade dig tydligen undan både sjukgymnast och chiropraktor :wink:
Batt.övervakning är jättebra - blir du säkert mycket nöjd med. Har själv en "battmeter 2" - fasligt knöligt att installera men det gick (alltså ledningsdragningen var svår). Elsystemet renoverades i samband med det, "Skyllermarkiserades" och det var hög tid och längesen.. Ytterligare renovering i samband med motorbytet. Så det kanske är något som väntar dig??150W solcell är maffigt, har själv bara 90 o ström får man aldrig för mycket av.
När jag bytte alla toaslangar i samband med att jag installerade däckstömning lindade jag dem med högkvalitativ silvertejp - blev väldigt fräscht.
Sen ändrar segelmakaren storen - förlänger en latta till genomgående så det blir 3 såna samt skiftar travare till mer lättglidande.
Ack ja - men pillandet och konstruerandet är verkligen en del av nöjet.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 19 feb 2020, 10:53

Omega/Johan och vidtecknad - äro vi de enda? Eller alla andra färdigskruvade/förbättrade? Iofs inbjuder vädret, åtminstone där jag bor, inte ens till att gå utanför dörren. Presenningen håller än trots flitigt blåsande. I natt max 18,9 m/s. Härom dan 23. Men så har jag också satt personligt rekord i antal snören.
Och när jag ändå är på det - varför bytte ni båt och vad blev det istället?? Minns ju de egna båtbytena (3)och de i tiden synnerligen utdragna och mycket frekventa diskussioner som föregick det.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av omega » lör 22 feb 2020, 08:37

Tja varför båten byttes, familjen blev större med barn barn. Så vi tyckte det vsr fint om alla fick plats
Vi hade egentligen en perfekt båt tidigare, som seglade fantasiskt bra var väldigt välbyggd o trevlig, men den hade bara två kabiner, det var en Comfortina 35, Båten såldes till Tyskland, pllanen var att vara utan båt några år, första månaden gick fint, sen kom abstinensen. I oktober skulle vi bara åka o kika på en båt i Gävle en Jeanneau 439 från 2012, allt var bra o båten var som ny så den blev det,
//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 22 feb 2020, 12:57

Ja det vill jag lova var ett byte! Om det är en sån här: https://www.youtube.com/watch?v=P25_P03vsBI så är det ju väldigt mycket båt! Fräck formgivning som t o m jag som vanligen mer gillar rundade former tycker är snygg. Ren liksom. Verkade vara ett listigt komponerat bord, att fälla ut hit och dit. Nått att tänka på för mig som också förutom allt annat funderat på att göra om "matbordet".
Undras hur den seglar i förhållande till Comforten?
Men - känns det inte litet vanskligt att skruva i en sån ny båt? Minns såna tankar jag hade när vi för länge sen vara nära köpa en Hanse 345. Blev en äldre men jättefin Bianca istället och den kunde jag "ta mig an".

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av omega » sön 23 feb 2020, 08:06

Ja, en sådan är det.det finns många fiffiga lösningar på båten, men lite får man fixa själv.
Tycker det går fint att förbättra båten, men man vill ju inte göra några stor grejer,det mesta fanns med från början.Men ett peke har det blivit nya solceller en Ais samt ett nytt Genua.
Det var en självslående fock på den från början, den var lite tråkig i lättvind och svår att få form på på halvind o slör,så hoppas på mycket segling i sommar.
Om man jämför med Comfortinan ,så var det en lättseglad båt som alltid hade fart,och gick högt mot vinden. Jeanneaun seglar bra med men tar lite sämre höjd och behöver mer vind, vilket nog blir bättre i sommar med nytt segel.men blåser det 7till10 sekundmeter
Hamnar man mellan 8,5 till 9,5 knop så det går att få fart i den ,måste nog bara lära mig den

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förbättringar ni gjort under vintern

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 23 feb 2020, 15:33

Ja det tar litet tid att lära sig. Backa lärde jag mig med Vegan.....kan man backa en sån kan man backa med allt.....
Hur båten seglar, hur seglen skall skotas, vilken vindvinkel - vill tänka att det iaf minst en säsong att begripa. Jag t ex tyckte att steget mellan Comfort 32:an och Biancan var rätt stort. Comforten seglade väldigt tryggt, tålde massor av vind, tung blyköl, gick högt i vind men var känslig, så här i efterhand, med den stora genuan. Blev mycket bättre när jag väl skaffade rulle. Biancan skär mer igenom sjön, känns som expresståg, gick med genuan högt i vind - med självslående fock extremt högt i vin; kan luta mer utan att vi tänker på det. Också trygg, 2,2 ton blyköl. Kändes överriggad men nu perfekt. Min självslående fock är en s k Glider från Gransegel och den är i princip lika stor som originalfocken. Dessutom har jag en väldigt lång skena och kan ändra skotpunkten närmare mitten eller tvärtom, samt släppa ut mer el mindre, plus rulle.
Du har ju med den vattenlinjelängden hög minsta fart s a s så där finns att ta av.....Sen har du ju en rejäl motor! Jag hade velat ha en 29 hästars Vetus men VP var den som fick plats.
Mycket med båt är det.

Skriv svar