Skarva befintligt bränslerör eller byta allt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
TorbjornLindqvist
Trogen medlem

Skarva befintligt bränslerör eller byta allt?

Inlägg av TorbjornLindqvist » tor 23 jan 2020, 21:12

Jag måste dra om bränslerören då jag ska flytta förfiltret.
Nuvarande bränslerör är i koppar och går ju förstås inte att böja i annan riktning.

Jag har varit i kontakt med två firmor i ärendet.

Den ena (ett varv) säger att de inte känner till hur man skulle kunna återvända befintligt kopparrör, utan det är att  byta ut alla rör mot slang. Sedan bör denna slang bytas var femte år enligt dem.

Den andra (butik) säger att de inte känner till om det går att göra något, men att de säljer nya kopparrör och att kopparrör är att föredra då deras livsläng är mycket lång.

Ytligt, se mina kopparrör ut att vara i mycket bra skick. Jag hade kunnat tänka mig att såga av röret och sedan montera en nippel för anslutning mot en böjlig slang.

Känner dock inte till vilka verktyg och don man behöver eller vart man hittar dessa?
Eller om det är en dålig ide och att jag istället bör byta ut allt mot slang?
Bilagor
20200118_132657.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Skarva befintligt bränslerör eller byta allt?

Inlägg av Anders S » fre 24 jan 2020, 10:34

TorbjornLindqvist skrev:
tor 23 jan 2020, 21:12
Jag måste dra om bränslerören då jag ska flytta förfiltret.
Nuvarande bränslerör är i koppar och går ju förstås inte att böja i annan riktning.

Jag har varit i kontakt med två firmor i ärendet.

Den ena (ett varv) säger att de inte känner till hur man skulle kunna återvända befintligt kopparrör, utan det är att  byta ut alla rör mot slang. Sedan bör denna slang bytas var femte år enligt dem.

Den andra (butik) säger att de inte känner till om det går att göra något, men att de säljer nya kopparrör och att kopparrör är att föredra då deras livsläng är mycket lång.

Ytligt, se mina kopparrör ut att vara i mycket bra skick. Jag hade kunnat tänka mig att såga av röret och sedan montera en nippel för anslutning mot en böjlig slang.

Känner dock inte till vilka verktyg och don man behöver eller vart man hittar dessa?
Eller om det är en dålig ide och att jag istället bör byta ut allt mot slang?
Kopparrör är bra på många vis, men tittar man på din bild ser man en fallgrop: Kopparrör måste klamras noga för att hålla i längden. De tål inte vibrationer, vilket är deras stora nemesis.

Så sätt fast kopparröret med klammer, så löser du sedan skarvarna med nippel och bränsleslang. Den lösningen används i massor av sammanhang (gas, bränsle, vatten etc), så det är beprövat. Nipplar finns i litet olika varianter och man KAN sätta en slang direkt på kopparröret, men det är mer en krigsreparation än rekommenderat. Diametern på röret (ytterdiametern) avgör vilka nipplar du kan köpa. Till skillnad från bromsledningar tätar de här nipplarna med en kona som skär in i röret, det blir tätt om man följer instruktionerna. Verktyg är två öppna nycklar som passar på nippelns hane och hona, inga konstigheter. Exempel: https://dalhems.com/sv/p/9e5340e5a9dd40 ... 68mm-slang

Smäckra slangklämmor finns som "engångs" i kläm-modell, eller vanliga, men ta rätt storlek ! Att slangklämmor klämmer jämnt runt hela slangen är viktigt.

Sedan skall du inte såga (om du inte måste) utan använda en röravskärare (typ: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016948 ) Annars kan du riskera bågfilsspån i röret/slangen, obra.
Anders S

TorbjornLindqvist
Trogen medlem

Inlägg av TorbjornLindqvist » lör 25 jan 2020, 22:07

Tusen tack för länken.
Ser ut som det finns grejer där så att jag kan behålla befintligt kopparrör.
Ska bara ta reda på vad det är för gängor på förfiltret. Vill minnas att det var koniska sådana. Finns inte sådana såg jag att det fanns slanganslutning med 1/4" hona som man kan skruva på befintliga nipplar. Blir dock aningen längre, och det är lite trångt som det är så skulle vilja undvika. Får se vad de har.

Röravskärare hade jag hemma visade det sig.

Och röret har suttit ordentligt klamrat. Lossade dessa när jag skulle kommma åt skottet bakom.

Får säkert anledning att återkomma med fler inlägg då det är dags att börja bekymra sig för avluftning av systemet.
Hittills har jag endast behövt lossa luftskruven på finfilret när jag bytt filter. Undviker att lossa på något annat närmare spridarna.
Min gamla MD2B från 1975 får gå till hon rasar och jag vill inte pilla på något i onödan som gör att det blir omöjligt att få tätt efter.
Byter numera bara olja, filter, impeller, offerander, kilrem, kollar glykol.

Fast denna gång har jag plockat bort hela tanken och det mesta är dränerat. Men som sagt, får bli vårens magsår.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 28 jan 2020, 07:09

Skall man vara renlärig skall man förstås inte övergå från kopparrör till slang genom att bara trä på slangen och klämma dit några slangklämmor.
När det gäller gasolinstallationer är det säkrast att ha övergångsnipplar, eftersom det systemet är trycksatt, och vid fel på reducerventilen ökar trycket signifikant. Men sugledningen för diesel till en motor är inte på det viset.

Man ser till att skaffa en godkänd bränsleslang med innerdia som knappt går att trä på kopparröret. Putsa sen rörets yttersta centimetrar med typ 80-papper lätt för att få en lite matt yta och kleta på Biltemas VVS-tätning. Sen värmer man slangänden med varmluftspistol så den blir mjuk och kan träs på. Kläm fast med två småslangklämmor typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-til ... 2000016944 som ger ett bra och jämnt fördelat tryck.
När VVS-tätningen har polymeriserats efter någon vecka eller så, så är slangen nästan vulkad till röret och svår att få bort igen.

Gör inte saker svårare än vad de behöver vara. Jag vill påstå att risken för läckage då man sätter igång med rörkopplingar osv, är större än vad ovanstående medför. För diesel till en motor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar