GPS Splitter / AIS

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ocean74
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 dec 2019, 12:41

GPS Splitter / AIS

Inlägg av ocean74 » sön 15 dec 2019, 13:03

Hej!

Jag håller på att installera en True Heading AIS och har en fråga om GPS signalen. Eftersom jag redan har GPS antenn så hade det varit fint att kunna splitta signalen från denna till både plotter och AIS, detta för att slippa ytterligare en GPS antenn och inte krångla med att dra en kabel till. Är det ngn som vet om det finns ngn GPS-signal "splitter"?

Har googlat men inte hittat rätt...

Tacksam för svar!

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av Anders S » sön 15 dec 2019, 16:52

Det är inga problem, egentligen, att hänga på två mottagare på samma antenn brukar gå bra.

Tyvärr är det så att AIS-enheter (de sändande) måste ha en typgodkänd GPS inbyggd, det får ju inte bli fel position eller överföringsproblem från andra enheter eftersom det är vitalt att precis rätt position sänds ut från AIS:en. Därför har den, mest troligt, en passiv antenn medan många plotters har aktiva antenner, oftast då en GPS-burk som sänder en NMEA-sentence.

De flesta AIS-enheter har en utgång för positionen som andra enheter kan använda, men tvärtom är därför knepigare, dvs att din AIS "lånar" positionen från plottern.

Sedan är det frågan om ifall du har en passiv antenn eller en aktiv antenn. En passiv antenn skulle man kunna dela - en aktiv inte lika lätt (eller troligen, omöjligt.
Anders S

ocean74
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 dec 2019, 12:41

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av ocean74 » sön 15 dec 2019, 16:59

Tack för svar!

Då klarnar det lite :)

Jag hade tänkt nyttja den GPS antennen som följde med AISen. Får kolla vilken typ det är. Annars enl. ditt tips och dra från AIS till plotter.

Mvh

A

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av Yapdiver » mån 16 dec 2019, 10:10

Jag skulle använda medföljande GPS antenn, då vet du med säkerhet att allt kommer att fungera samt att om du får redundans med två eller flera antenner. Jag har för övrigt satt min inne i akterruffen så man behöver alltså inte sätta den på utsidan med allt vad det innebär (i alla fall med GRP skrov).

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 16 dec 2019, 11:53

ocean74 skrev:
sön 15 dec 2019, 13:03
Hej!

Jag håller på att installera en True Heading AIS och har en fråga om GPS signalen. Eftersom jag redan har GPS antenn så hade det varit fint att kunna splitta signalen från denna till både plotter och AIS, detta för att slippa ytterligare en GPS antenn och inte krångla med att dra en kabel till. Är det ngn som vet om det finns ngn GPS-signal "splitter"?

Har googlat men inte hittat rätt...

Tacksam för svar!

Mvh

Andreas
Håller med kommentarerna. Det tog mig två säsonger och en väldig massa tänk&grubbel innan jag fick rätt på min installation (Standard Horizon 300i plotter och Amec class B AIS). Jag följde manualen noga, gjorde kopplingsschema(-ta) och var i stort sett tvångig men inte f-n fungerade det. Kontakt med tillverkaren hjälpte inte, konstigt nog. Dessutom kontakt med väldigt kunnig man pÅ MIlltech Marine ( https://www.milltechmarine.com/ ) - när jag sökte på nätet all världen kring.. Den enkla (men då icke uppenbara) lösningen var en dedikerad GPSantenn. Som också var av Amec:s fabrikat. Den skulle kopplas in på särskilt sätt, i plotterns dataingång. Sen skulle Amec:en programmeras via pc efter ett särskilt protokoll. Gjorde om detta femtioelva ggr. innan det blev rätt.T o m så att tillverkaren tackade mig för påpekandet - när jag tillskrev dem efteråt. Manualen var fel! Detta är ju iofs rätt längesen - prylarna var rätt nya. True Heading´s prylar är säkert mycket enklare, utvecklingen har gått synnerligen framåt.
Det alla trodde var att man kunde ta GPS signalen från plottern. Så här efteråt är det ju självklart, AIS:en måste prioriteras. Även om plottern drabbas av plötslig signaldöd så syns man!

ocean74
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 dec 2019, 12:41

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av ocean74 » ons 18 dec 2019, 20:01

Tack för alla svar!

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av Segelbo » ons 04 mar 2020, 15:57

Yapdiver skrev:
mån 16 dec 2019, 10:10
Jag skulle använda medföljande GPS antenn, då vet du med säkerhet att allt kommer att fungera samt att om du får redundans med två eller flera antenner. Jag har för övrigt satt min inne i akterruffen så man behöver alltså inte sätta den på utsidan med allt vad det innebär (i alla fall med GRP skrov).
Håller med. Min medföljande gps-antenn monterade jag såhär, se bild. (AIS:en är den gula burken nedtill...)
Bilagor
AIS.jpg
---
Bosse
Monsun 31, #116

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: GPS Splitter / AIS

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 06 mar 2020, 12:29

Blev prydligt! Alltid svårt avgöra var apparaterna skall sitta. Och det bästa stället ur estetisk synvinkel kanske innebär ett ofantligt pilligt sladddragande.
Antennen sitter fint! Jag vart tvungen att sätta min antenn på akterpulpiten - bredvid solcellen. Det var enklare förr.

Skriv svar