Mastervolt ivo 12/25 2

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Mastervolt ivo 12/25 2

Inlägg av masse » ons 11 dec 2019, 16:15

Hej. Klarar den laddaren startbatteriet plus två förbr. batterier? Kan jag koppla in min 50 w solpanel via den? /masse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mastervolt ivo 12/25 2

Inlägg av Anders S » tor 12 dec 2019, 09:50

masse skrev:
ons 11 dec 2019, 16:15
Hej. Klarar den laddaren startbatteriet plus två förbr. batterier? Kan jag koppla in min 50 w solpanel via den? /masse
Första frågan: Alla laddare klarar att ladda startbatteri och förbrukarbatterier, frågan är egentligen mest om laddstatus (då man börjar ladda) och vilken tidsåtgång man sedan kan tåla. Det här är (som du förstår) till stor del personliga ställningstaganden.

Ovanpå detta kommer frågan om "hur laddar laddaren?" - dvs, är den "smart" och har programstyrning, passar programmet till de batterier man har valt (gel, öppna syrabatterier=påfyllbara etc etc).

DAta om denna laddare finns på https://www.mastervolt.com/products/cha ... 15-2-230v/

Här kan man (i reklamen) utläsa (i urval):

Suitable for any type of battery, including Lithium Ion batteries.
Charging capacity up to 1000 Ah. (*)
Can charge multiple battery banks simultaneously.


Här kan man ju dra slutsatsen att dina (och mina) frågor ovan besvaras på ett rimligt sätt. (*)Man dock notera att rekommendation för batterikapacitet anges till minst 30 AH, till 150 AH - men som påpekat, det är inte annat än en tidsfråga innan batterierna är fulladdade, även om de är litet större.

Sedan, angående att parallellkoppla en solpanel: Sådana kopplas vanligen in via någon trollerilåda som anpassar strömuttaget och optimerar utbytet av panelen. De här boxarna kolliderar inte polaritetsmässigt med batteriladdaren, men det KAN tänkas att en solbelyst och hårt jobbande solpanel ger en inspänning till batteribanken som batteriladdaren misstolkar som "fulladdat" i något odefinierat läge där båda enheterna behöver (och kan) jobba hårt. Det här problemet uppstår (i praktiken) då bara när solen skiner och du ligger i hamn, med batteriladdaren inkopplad och batterierna ropar unisont efter laddning. Då KAN solpanelen lura batteriladdaren att inte göra sitt bästa, liksom tvärtom - båda styrenheterna mäter troligen mot-EMK (via potentialskillnad laddare-batteri)från batterierna och laddar i enlighet med den informationen.

Därför tycker jag att man skall ha en brytare mellan solpanel och batteribank, och så får man se om den behöver användas (precis som man skall ha säkring och brytare till batteribanken, en energikälla av stora mått).
Anders S

Skriv svar