Startproblem för min VP D1-20

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » tis 29 okt 2019, 21:44

Tror starkt på att avgaslimpan/slang har blivit fylld med vatten, och därefter sipprat in i cylindrarna.
Tror inte det är värre än att torka ur och få liv i den igen, det har säkert funnit en olje/diesel hinna som skyddat något.
Har gjort liknande med hojen, som efter flödande förgasare fyllde cylindrarna och nästan knäckte vevstakarna.
Komp-prov är lite överkurs på en tidigare frisk maskin. veva runt för hand, så känner du om kompressionen känns ok.

/ Thomas

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 31 okt 2019, 11:55

Glad_seglare skrev:
tis 29 okt 2019, 21:30
Hej Seymor Inget problem med vakuumventilen. När jag skrev att motorn suckar så gick den inte runt utan gick en liten del av ett varv mot ett mjukt men definitivt motstånd. vatten är ju inkompressibelt så är det tillräckligt med vatten i en cylinder så går inte motorn runt utan att det brister någon annan stans.
Ja du har ju redan konstaterat vatten så då var det ju det som bromsade. Följande sajt har du väl redan kollat:https://www.marinepartseurope.com/sv/e- ... 0%20F.aspx
Där finns sprängskisser över det mesta. Håller med thomask om trolig orsak. Har svårt se de andra alternativen som rimliga
Har själv fått en D-20 ny i höstas så jag är ju extra intresserad....

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » fre 01 nov 2019, 18:09

I detta fallet, låter det som att avgasslangens krök innan utsläppet i aktern har legat för högt, typ högre än avgaslimpan.
Lägsta punkten lär ha varit förbränningsrummet.

/ Thomas

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » sön 03 nov 2019, 16:52

Moby Dick. Hej igen. Avgaskröken före utsläppet i aktern skall vara hög för att inte vågor skall slå in i avgasröret och vidare in i motorn.
När man stänger av motorn skall kvarvarande kylvatten som finns i avgasröret rinna ner och samlas i vattenlåset på lägsta punkten.
Det har ju funkat tidigare. "Glad seglare" körde ju motorn på land med kylvatten från hink så något sjövatten finns inte kvar.
Det var ju vid nästa startförsök problemen började. Om det är vatten från läckande topplockspackning är det ju glykol blandat men så snabbt pajar inte packningen så man dränker tre cylindrar.
Moby Dick

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Anders S » mån 04 nov 2019, 12:14

Givetvis en spekulation, men det kan nog tänkas att vattnet runnit via en hävert från hinken, och sedan in i avgassamlaren ("avgaslimpan" - denna är ju vattenkyld, och har ett utsläpp ner i avgasslangen. Har där varit fullt ner till vattenlåset/samlaren (en hink torde fylla upp hela avgasslangen ner till vattenlås/ljuddämpare) rinner det ju in bakvägen via hel, halv eller kvartsöppna avgasventiler. Troligen har vattenlåset "bara" bildats i en cylinder, även om det kan tänkas att man öppnar till ytterligare någon vid ett startförsök.

Hur vattnet än sökt sig till cylindern innebär att när vattnet tagits bort och oljan inte blivit alltför "vattenskadad", gäller det att köra motorn torr och varm, så den inte står fuktig under vintern. B-alternativet är att olja in cylindrarna - risken är rätt stor att om motorn inte är torr och "fet" så rostar loppen och kolvringarna under vintern. Är motorn ordentligt varmkörd och oljan är "vattenfri" (syns vanligen genom att den är klar, gyllene och inte gråfärgad) går det nog bra.

En nyare, bra motor är värd att man pysslar, ersättning kostar ju massor.
Anders S

Skriv svar