Startproblem för min VP D1-20

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Ort: Askim

Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » sön 27 okt 2019, 14:11

Hej på Er
Jag får inte igång min Volvo Penta D1-20. Båten ligger på land och jag har bytt olja, oljefilter och bränslefilter. Jag har en sug med markering på kärlet hur mycket olja som sugs ut. Jag sög ut ca 3 liter och oljan var svart utan minsta tecken på vatteninblandning och hällde sedan på ungefär lika mycket. Efter detta körde jag motorn på sötvatten för att spola ur kylsystemet. Jag tog vatten från en vattenpost i hamnen vilket är Göteborgskt dricksvatten. Jag körde motorn under ca 5 minuter utan problem. Efter detta gjorde jag en visuell inspektion, kollade oljenivån som var ok. Strax under övre strecket. När jag sen försökte starta motorn så suckade den till utan att gå runt. Jag försökte några ggr och sen gav jag upp. Såg inget onormalt på motorn, oljenivån var fortfarande ok. En gissning var att startbatteriet var dåligt. En vecka senare testade jag med ett annat batteri men resultatet var det samma. Kollade oljenivån igen och nu var den ca 1 cm över det översta sträcket. Något hade hänt. Jag tog och sög ut olja med en sug som jag sugit kylvätska med. Jag blåste ur sugen så mycket jag bara kunde innan jag förde ner den i oljestickan hål. Nu kom det upp en grå slammig sörja. Antar att det tyder på vatten i oljan eller så var det vatten kvar i sugen. Till saken hör att båten varit hos en auktoriserad VP-verkstad för byte av bälg och justering av ventiler. Efter detta så gick motorn jättebra. Jag körde hem båten ca 15 sjömil utan problem. efter detta har jag kört några smårundor i hemma hamnen i samband med avmastning och upptagning. Fortfarande inga problem. Men nu är läget ett annat. Har något något tips på vad det kan vara? Ska kolla och suga med en annan sug som bara varit till olja och se om resultatet blir annorlunda.
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Lasse-L
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Lasse-L » sön 27 okt 2019, 19:11

Startar den inte så är det inte fel på smörjoljan, motorn skall starta utan smörjolja, (rekommenderas ej).
Troligtvis behöver du lufta bränslesidan efter filterbytet.
Jag ansluter en luftpump (till gummibåten) till bränsletankens luftslang.
Pumpar upp tryck i tanken, öppnar luftningsskruvarna på filter, insprutningspump o spridare.
Nu skall motorn starta.
Så gjorde jag förr, nu har jag en självluftande motor. ;-)

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 377
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » sön 27 okt 2019, 20:56

Du körde inte med trycksatt vatten när du sköljde rent motorn väl ? :o

/ Thomas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2233
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Peter_K » mån 28 okt 2019, 08:40

Instämmer med vad som skrivits ovan, och lägger till att om du kollar oljenivån efter motorn gått är den lägre än efter den stått ett tag. Det är fullt normalt. När motorn går fördelas oljan ut i motorn, och rinner sedan långsamt tillbaka. Det är därför det är viktigt att man inte bara fyller på med ”ungefär”, utan tar reda på hur mycket olja motorn skall fyllas på med efter ett byte och häller i så mycket.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Ort: Askim

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » mån 28 okt 2019, 14:58

Hej Tack för svar!! Nej inget trycksatt vatten. Jag hade en hink med vatten som jag fyllde på med en slag från vattenposten och sen en slang från hinken som jag kopplade på impellerpumpen efter att jag kopplat ur ordinarie slag som kommer från sjövattenfiltret. Hinken var i sittbrunnen och hade en öppen vattenyta. Som jag beskrev startproblemet så gick inte motorn runt. Kan luft i bränslesystemet orsaka detta? Jag har en luftningsskruv som sitter på hållaren till bränslefiltret och en handpump som sitter på samma hållare. Enligt manualen till min motor så ska det räcka att skruva ut denna skruv och pumpa med handpumpen tills det inte kommer luftbubblor och sen stänga skruven medans man pumpar. Jag får väl testa och avlufta igen och se om det hjälper.
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 377
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » mån 28 okt 2019, 15:08

"Som jag beskrev startproblemet så gick inte motorn runt"

Hej, gick den inte runt med startnyckeln, eller gar den inte runt alls? typ mekaniskt fast?
Prova att dra runt den for hand, och kann att kanns normalt.

/Thomas

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » mån 28 okt 2019, 17:09

Moby Dick
Om hinken stod i sittbrunn är den placerad högre än motorn. Då kan det ha blivit hävertverkan så vattnet rann in i motorn via avgasröret.
Kanske nödvändigt att ta bort bränslespridarna. Du har ju tydligen haft vatten i oljan. Luft i bränslet hindrar inte startmotorn att dra runt
motorn.
Moby dick

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 377
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » mån 28 okt 2019, 17:42

Som Moby skrev, bort med spridare och dammsug, om misstanke om vatten finns, men det borde ju runnit ner vid detta laget. Vet inte hur D1an ser ut, men annars kan man vrida runt så insuget öppnar, och dammsuga den vägen utan luftburken.
/ Sånt som händer...…...

Seymor B Fudd
Guldmedlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 28 okt 2019, 17:58

thomask skrev:
mån 28 okt 2019, 15:08
"Som jag beskrev startproblemet så gick inte motorn runt"

Hej, gick den inte runt med startnyckeln, eller gar den inte runt alls? typ mekaniskt fast?
Prova att dra runt den for hand, och kann att kanns normalt.

/Thomas


Undrar samma sak! Går motorn inte runt alls? "Klickar" det i startmotorn? Tänds diverse lampor på panelen? Som Thomas skriver - försök vrida runt.
I mina öron låter detta som kontaktfel - alldeles oavsett vatten/olja osv. Sitter polerna riktigt fast på batteriet? Bara ett litet litet glapp kan göra att strömmen inte räcker. På min 1 D.-20 (fr 2018)finns ingen startnyckel utan man startar medelst 1)on 2)start - knapparna. Har du en display med info?
Inga meddelanden om så är fallet??

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Ort: Askim

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » mån 28 okt 2019, 18:48

Hej igen tack för svar från alla!! Det klickar till i startreläet och motorn gungar till. Den går att vrida ca ett kvarts varv för hand så inget mekaniskt stopp på den lilla vridningen. Nä jag lutar också åt att det kommit vatten i motorn och att det ligger i cylindrarna. Frågan är hur det kommit dit. Kan det verkligen rinna förbi impellern om det blir hävert från spannen jag hade i sittbrunnen.. Jag hade ju troligtvis vatten i oljan så något inte särskilt trevligt verkar ha hänt. Ska ner och kicka på problemet nu i kväll.
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » mån 28 okt 2019, 20:28

Moby Dick
Om du tar bort spridarna kan du prova att dra runt motorn så blåser vattnet ut. Kör ett tag med start motorn men ingen vattenanslutning.
Stäng bränsletillförseln så det inte sprutar diesel från tre öppna spridarrör. Lägg även en trasa över dem. Droppa lite motorolja i cylindrarna och
drag runt igen. Återmontera spridarna och bränslerören, lufta och provstarta.
Lycka till

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » mån 28 okt 2019, 20:35

Moby Dick
Hej igen. Öppna även lägsta punkten på avgasslangen så vatten som finns där rinner ut. Annars står det vatten i avgasslangen och då blir mottrycket för stort för att motorn skall orka igång.

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Ort: Askim

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » tis 29 okt 2019, 18:39

Hej Nu är Spridarna bortmonterade och motorn körd med startmotorn och loppen uppsmorda. Det var vatten i alla tre cylindrar. Avgasslangen återstår att plocka isär. Avgaserna i mitt fall passerar en grå plast kropp som rubriceras som ljuddämpare av märket Vetus och sen en rosfri behållare som också rubriceras som ljuddämpare fast från Volvo Penta. På stycklistan till installationen som förre ägaren lät göra står det att jag har en avgas-riser (tror jag det stod). Ska kolla lägsta punkten i detta system. Nu är frågan varför det kom in vatten i alla tre cylindrarna. Jag har pratat ned olika personer och jag har följande förslag:
- Sönderrostad avgaskrök
- Hävert-effekt från den spann jag sög vatten från vid renspolningen
- Att ljuddämparsystemet är felaktigt sammansatt

Jag tar gärna in synpunkter och idéer på vad ni andra kan tro att orsaken är.

Nästa steg är nu att göra kompressionsprov på motorn. Någon som har erfarenhet?

Hälsningar
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Seymor B Fudd
Guldmedlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 29 okt 2019, 18:47

Glad_seglare skrev:
mån 28 okt 2019, 18:48
Hej igen tack för svar från alla!! Det klickar till i startreläet och motorn gungar till. Den går att vrida ca ett kvarts varv för hand så inget mekaniskt stopp på den lilla vridningen. Nä jag lutar också åt att det kommit vatten i motorn och att det ligger i cylindrarna. Frågan är hur det kommit dit. Kan det verkligen rinna förbi impellern om det blir hävert från spannen jag hade i sittbrunnen.. Jag hade ju troligtvis vatten i oljan så något inte särskilt trevligt verkar ha hänt. Ska ner och kicka på problemet nu i kväll.

Konstigt! Kylkretsen är ju skild från cylindrar osv. Som du har gjort har jag gjort i alla år utan problem. Iofs med den skillnaden att spannen med vatten stått nere i samma höjd som motorn. Vakuumventilen - hur ser den ut? Stopp? I så fall kan kanske vatten som stått i avgasslangen (som Moby Dick föreslår)på något sätt tryckas åt andra hållet men det känns konstruerat?
Sen att motorn suckar till - vad menas med det - den går alltså runt flera varv??Eller? Men tänder icke? Nog borde väl startmotorn kunna dra runt motorn ett tag även om vatten både här och där? Om inte misstänker jag iaf nått elektriskt. Som en viss mr Murphy förslaget kan maskera.

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Ort: Askim

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » tis 29 okt 2019, 21:30

Hej Seymor Inget problem med vakuumventilen. När jag skrev att motorn suckar så gick den inte runt utan gick en liten del av ett varv mot ett mjukt men definitivt motstånd. vatten är ju inkompressibelt så är det tillräckligt med vatten i en cylinder så går inte motorn runt utan att det brister någon annan stans.
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Skriv svar