Flytt av Selden rodkick fäste på bom pga bombroms

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Flytt av Selden rodkick fäste på bom pga bombroms

Inlägg av skippeer » tor 10 okt 2019, 12:30

Hej

Jag har köpt en bombroms som komplement till preventer.
När man seglar plattläns och har linan till bombromsen fäst i relingslisten (mittknapen) vill jag inte att linan skall ligga mot mantåget vilket inte skall ske då man följer instruktionen som tillhör bombromsen.
På min båt är det 170 cm mellan båtcentrum till mittknapen/relingskanten och då skall bombromsen monteras 170 cm akter om masten.

Problem: bomfästet för Seldens rodkick sitter monterad 200 cm akter om masten så jag planerar en avkortning av rodkicken så att det kan sitta 160 cm akter om masten och fästet för bombromsen ASB kan sitta 170 cm akter om masten.

Finns det någon variant så att rodkicken kan sitta kvar 200 cm akter om masten och den tunga metallklumpen ASB sitter 170 cm akter masten utan att skava mot rodkicken?
Kanske någon som har monterat på ett smart sätt som jag inte kommit på:-)
Bilagor
Placering av bomfäste för rodkick.png

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flytt av Selden rodkick fäste på bom pga bombroms

Inlägg av Anders S » fre 11 okt 2019, 14:57

Två saker att tänka på: Förkorta rodkicken kan gå, men det påverkar gasfjäderns infästningar i kickstången - se upp med detta innan du kortar av den. Det andra är att även om du kan korta rodkicken, så blir kraftspelet förändrat, kanske kan inte rodkicken orkar lyfta bommen längre, ens med en ny fjäder. (Gasfjädrar finns i olika styrkor beroende på storlek på rodkicken, och kicken finns i fyra längder.
Litet data: http://www.seldenmast.com/files/excerpt ... -92-94.pdf

Alternativ: Hur jobbigt är det att sätta ytterligare två knapar på däck (på lämpligt avstånd, typ 200 cm), eller någon annan form av infästning för bromstampen - röstjärnsbygel eller block i relingslisten ?
Anders S

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Flytt av Selden rodkick fäste på bom pga bombroms

Inlägg av skippeer » fre 11 okt 2019, 18:18

Det stämmer att Seldens rodkickar har begränsningar hur mycket de går att korta av, skall dubbelkolla vilken modell som sitter på vår skuta.

Det är inga problem att montera nya relingsfästen på båten, idealet för oss är X = 170 cm för då kan den "röda" linan vara sträckt.
Fäster jag bombromsen 200 cm akter om masten så behöver den röda linan vara lite lös så att inte mantåget tar i linan vid plattläns å andra sidan är plattläns inte en optimal vindvinkel (mantågets placering ger total bredd 3,4 meter).

Hmm, svårt att tänka ut / visualisera vad som sker med fel bomplacering, får väl labba på båten som fortfarande ligger segelberedd vid bryggan.
Bilagor
X mått vid montering av ASB.JPG

Skriv svar