Epoxi/Sika?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Epoxi/Sika?

Inlägg av LaQv » tor 03 okt 2019, 07:28

Jag ska limma fast träramar som sitter på insidan av två mindre däcksluckor i förpiken. Materialen i taket/däcket är ju lite skiftande med innertak, själva däcket och så. Först tänkte jag limma upp dem med epoxi. Men jag ska kanske använda sika istället? Och om jag nu väljer sika, vilken variant ska jag använda? Jag tänkte att någon annan gjort någon liknande åtgärd och kan dela med sig av lite erfarenheter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Epoxi/Sika?

Inlägg av Anders S » tor 03 okt 2019, 08:27

LaQv skrev:
tor 03 okt 2019, 07:28
Jag ska limma fast träramar som sitter på insidan av två mindre däcksluckor i förpiken. Materialen i taket/däcket är ju lite skiftande med innertak, själva däcket och så. Först tänkte jag limma upp dem med epoxi. Men jag ska kanske använda sika istället? Och om jag nu väljer sika, vilken variant ska jag använda? Jag tänkte att någon annan gjort någon liknande åtgärd och kan dela med sig av lite erfarenheter.
Det finns litet olika möjligheter, men här kan man resonera på två sätt:

Det ena är ifall det blir vått (eller ännu värre, farliga läckage) in i båten om något lossnar. Då skall man inte lita på enbart "tekniklim", oavsett sort.

Annars kan man givetvis använda sikaflex (mer generellt, polyuretanlim) - det finns i vitt som kanske passar bättre om man limmar fast inredningsdetaljer inomhus. Det finns dessutom varianter som inte sitter så förtvivlat, typ "latexfog" och bygglim. Epoxy kan faktiskt vara overkill, eftersom du garanterat inte får bort ramen i ett stycke om du vill förnya luckans tätning i framtiden. Det kan ju vara synd.

PS: I min båt finns en sådan ram med rundade hörn, hemtillverkad med kärlek (och enstaka fula ord) i teak. Den är limmad med polyuretanlim för 10-12 år sedan, och har inte lossnat (ännu).
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxi/Sika?

Inlägg av HansH » tor 03 okt 2019, 09:19

Vilket träslag...?
Teak har ju den egenheten att det är ganska "fett" och det är inte självklart att limmet fäster bra på det.
PU-lim (polyuretan/snickerilim) har den fördelen att det funkar bra på teak. Däremot så måste ytorna vara släta och med god passform då det är kombinationen tryck och lite fukt som behövs för att det skall härda. Man måste alltså kunna sätta grejorna i press under härdningstiden.
Personligen använder jag SP054 Lim & Byggfog eller PL200/400 beroende på var och hur stark respektive flexibel limningen behöver vara.
Att limma med epoxi känns både onödigt krångligt och troligtvis kladdigt i det här här fallet.

LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Re: Epoxi/Sika?

Inlägg av LaQv » tor 03 okt 2019, 10:13

Tack, för bra svar. Ramen är gjord i teak såvitt jag kan bedöma. Själva däcksluckan är ju redan monterad och tät. Ramen på insidan är mer kosmetika än tätning. Då låter det som att jag hoppar över krånglet med epoxi då.

Skriv svar