Sprucken kölsula

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Per L
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 22 sep 2019, 23:24

Sprucken kölsula

Inlägg av Per L » mån 23 sep 2019, 00:01

Hej
Köpte för någon vecka sen en Maxi 999 utan besiktning med hyfsad prismån för överraskningar. Vid upptagningen ser jag nu att kölsulan är sprucken bakom kölen. Ser ut att vara hela sulans bredd och djupt upp mot skrovet. Jag betraktar skadan som gammal (minst 5-10 år) och ser ing stora konsekvenser.
Vad ska jag göra?
Skickar en bild från babord sida ovanför sprickan? Hur tolkar ni skadan, och vad behöver jag göra?

Mvh/Per
spricka.jpg
BB interiör.jpg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Sprucken kölsula

Inlägg av Seawolf » mån 23 sep 2019, 05:30

1) Slipa ur sprickan långt in i recessen. Epoximåla. Fyll med sikaflex.
2) Slipa ur vid de sprickor som finns invändigt och plasta upp. Slipområde minst 10 ggr slipdjupet åt vardera hållet.
3) Plasta upp en ny tvärbalk mellan fötterna som syns på bild 2, och som hamnar över där kölsprickan finns.
kölspricka.jpg
kölspricka.jpg (28.42 KiB) Visad 3192 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sprucken kölsula

Inlägg av Anders S » mån 23 sep 2019, 09:31

Per L skrev:
mån 23 sep 2019, 00:01
Hej
Köpte för någon vecka sen en Maxi 999 utan besiktning med hyfsad prismån för överraskningar. Vid upptagningen ser jag nu att kölsulan är sprucken bakom kölen. Ser ut att vara hela sulans bredd och djupt upp mot skrovet. Jag betraktar skadan som gammal (minst 5-10 år) och ser ing stora konsekvenser.
Vad ska jag göra?
Skickar en bild från babord sida ovanför sprickan? Hur tolkar ni skadan, och vad behöver jag göra?

Mvh/Per

spricka.jpgBB interiör.jpg

Jag tolkar det som "fet smäll mot grundklack"... :D Jag vill inte måla någon behornad potentat på väggen, men den här skadan skulle troligen få en skadereglerare på ett försäkringsbolag att fundera på om båten skulle lösas in, för det är inte enkelt att reparera till fullgott skick. Att gjuta en ny köl (eller hitta en oskadad) och reparera skadorna i skrovet (för de finns där, det vågar jag lova) skulle kosta mycket.

Har båten seglats utan problem i så mycket som fem år är problemen kanske inte så stora (men hur vet du det?). Jag hade (innan Seawolfs förslag genomförs) också provat att skruva loss muttrarna som motsvarar den del som ser ut att ha lossnat, och provat att se om sprickan verkligen är genomgående (då lär aktersnibben lossna enkelt). Det här gör det också litet lättare att göra förstärkningen.

Seawolfbalken blir sedan nödvändig för att ta emot ifall du seglar på samma sten (eller en liknade), för har "snibben" lossnat bär den befintliga balken ingenting. Men gör du ett bra jobb med balken och skrovet under balken blir det troligen ok.
Anders S

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Sprucken kölsula

Inlägg av Miwa » mån 23 sep 2019, 14:11

Det där var/är ett typfel på Maxi 999 och även Maxi 909, om jag minns rätt.
I slutet av 1980-talet jobbade jag fortfarande i båtbranchen och hörde kollegors berättelser om knäckta Maxikölar.
Dåvarande Maxivarvet i Saltsjöbaden hade ett flertal knäckta kölar liggande på varvsplanen.
På den tiden byttes kölarna mot nya och det var enligt mina kollegor ett rent h-e att få loss dom, eftersom det sitter Sikaflex i skarven mellan köl & skrov. Dessutom sitter kölsulan infälld i en ficka i skrovets botten, vilket gjorde det extra knepigt att komma åt Sika'n med verktyg.

Att döma av rostfläcken i kölsvinet på din båt, anar jag att det finns en skada på laminatet och det skulle jag undersöka noga innan reparation.
Det kanske är klokt att fråga ditt försäkringsbolag om lämplig åtgärd idag. De har säkert vana att hantera Maxikölar. Alt. kan de rekommendera en besiktningsman, som kan ange den bästa reparationsmetoden.
Senast redigerad av 1 Miwa, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Sprucken kölsula

Inlägg av Seawolf » mån 23 sep 2019, 14:23

999ans köl är egentligen feltänkt. Den skapar alltför stor stumhet i längsled vid grundstötning, vilket medför stora krafter på hela båten.
Att inte laga sprickan i gjutjärnet utan låta akterbiten vara kvar som bara profilavslutning, och i stället lägga en förstärkningsbalk ovanför kvarvarande akterkant köl förvandlar konstruktionen till hur de flesta fenkölade båtars metallkölar är fästade. Då ökar möjligheten för kölen att fjädra lite vid grundstötning. Brister något är det plastbalken som lossar från skovet, men kölen får inga nya skador.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar