Varm motor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Varm motor

Inlägg av LaBoheme3 » tis 27 aug 2019, 17:24

Min Maxi 77 har den fina MD5:an, men ett par gånger nu har larmet för varm motor satt igång. Termostatet är OK, det kommer ut vatten ur röret som det ska. Jag stänger av motorn och avvaktar några minuter innan jag startar igen och då funkar det som vanligt igen. Frågan är vad felet kan vara. Min egen teori är att det kan röra sig om någon rostflaga som tillfälligt täpper igen någon kylkanal. Är jag på rätt spår? Hur kontrollera det hela och avvärja felet?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Varm motor

Inlägg av Peter_K » tor 29 aug 2019, 16:10

Första frågan - sjövattenkyld eller är den kyld via värmeväxlare..?
Andra frågan - hur vet du att termostaten är OK?
Tredje frågan - hur ser termostathuset ut? De har en tendens att rosta sönder, och då cirkulerar inte vattnet i motorn.

Att det kommer ut vatten ur avgasröret betyder bara att impellern suger sjövatten nämligen.
Alla borde ha skägg

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Varm motor

Inlägg av LaBoheme3 » fre 30 aug 2019, 08:17

Fråga ett: värmeväxlare(där pumpen funkar)
Fråga två: Termostat nytt
Fråga tre: Enligt den hjälp jag fick av fackman att byta termostat (Juni) såg termostathuset bra ut, inga synliga rostskador.
Enligt tidigare erfarenhet med annan båt med MD 5-motor så upplevde jag varmgång ett par gånger på en tid av 19 år, då genom trasig impeller.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varm motor

Inlägg av Anders S » fre 30 aug 2019, 10:53

Att kolla i angiven ordning (sannolikhetsskäl och praktiskt):

1. Impeller hel och fin, pumphuslocket utan slitage. Krigsrep av det senare; vänd locket. Pumpen skall inte bara ha alla vingar, utan också vara tät i sidorna, annars kan den tappa taget. Saknar den en vinge, så sitter den du-vet-var... (Inte en rostflaga, utan en "gummiflaga") Kan du göra nu.

2A Tillopp och värmeväxlaren ren från skit, framförallt i ytterkretsen. Det växer (föga förvånande), lika bra i tilloppet och tuberna som det gör eljest. Åtgärd: Ta loss och rensa, i värsta fall också tuberna. Viss försiktighet anbefalles, men är tuberna fulla med skit behöver man i värsta fall stöta en mässingsstång genom dem... Detta får du kanske vänta med till båten står på land, silen, sjövattenventilen och slangen kan vara svårt att komma åt. Är vattenflödet bra bör detta vara OK.

2B. Rent och fint i den inre kretsen. Har du haft glykol som man skall har det nog klarat sig från rost, annars kan vad som helst hända (och gör det). En del kör med färskvatten under säsongen (jaja...) eftersom de då tömmer hela motorn på kylvatten (och då MÅSTE man det) Åtgärd: Rengöring med Descalon eller (i gynnsamma fall) maskindiskmedel. Spola, skölj, skölj igen och se till att ha glykol (vitalt, antikorrosionsmedel) kylkretsen. Men har du riktigt gammal kylvätska har korrosionsskyddet och renhållningsförmågan minskat, även om frysskydddet är kvar.

I en del fall blir det problem med kylningen enbart därför att sjövattnet är litet varmare än vanligt. Givetvis räcker det då att köra litet lugnare, och det kan du ju börja med att prova, dvs om templarmet slår av om du kör långsamt. Skulle motorn dessutom vara varm på riktigt är det inte alldeles bra att tvärstoppa den, eftersom det då inte blir något vattenflöde som kyler. Havererar pumpen, OK att stoppa, men finns det vattenflöde, kör sakta hellre än att stanna den. OLJEVARNING är något annat...
Anders S

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Varm motor

Inlägg av LaBoheme3 » lör 31 aug 2019, 13:38

Tack för rara förslag. Med tanke på min erfarenhet av den här motorn (och problemet) ska jag faktiskt testa just det sista du skrev, d.v.s. enbart sänka gasen och se om varningen upphör, istället för att bara stänga av motorn. (Naturligtvis kolla att kylvattnet kommer ut som det ska)

Skriv svar