VP 2001 vita avgaser

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

VP 2001 vita avgaser

Inlägg av feeling286 » tis 27 aug 2019, 15:39

Hej!

Har en VP 2001 som firar 30 år iår👍

Går som en klocka, startar lätt, ibland lite trött när på tidig vår och sen höst.

Renoverade den för 10 år sedan och peppar peppar problemfritt sen dess.

Tycker den ryker lite mer för varje år, speciellt på låga varv, när man puttrar i hamnen. Släpper även ut lite oförbränd diesel i avgaserna. Den är sjövattenkyld.

Vad är eran första tanke??
Har skummat igenom lite gamla trådar här och topplockspackningen kanske stämmer överens med detta.
Den går max 20-30 h/säsong.
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11279
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VP 2001 vita avgaser

Inlägg av Anders S » ons 28 aug 2019, 08:12

Vit rök från en diesel kan vara ett litet överskott på oförbränd diesel. Vattenånga (från ett kylvattenläckage) är möjligt, men skillnaden brukar vara att vattenångan är lätt och luftig, medan obränd diesel är "vitare och fetare".

Har du kört så pass länge som 10 år sedan en översyn OCH har problem som du beskriver hade jag fått spridarna provtryckta och rengjorda/nya spridartoppar. Är spridarna 30 år (fullt möjligt) är det än mer motiverat.
Anders S

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: VP 2001 vita avgaser

Inlägg av 120cara » ons 28 aug 2019, 16:16

Kolla även avgaskröken. Kan rosta sönder så vattnet går ut fel och kyler kröken dåligt..

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: VP 2001 vita avgaser

Inlägg av feeling286 » tor 29 aug 2019, 14:47

Tack för tips👍

Förhoppningvis mindre rök nästa säsong.
Skönt att slippa be om ursäkt till grannarna när man starta motorn😬

skippeer
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22

Re: VP 2001 vita avgaser

Inlägg av skippeer » fre 11 okt 2019, 18:36

Hade en Yanmar YSE12G för många år sedan utan temperaturlarm.
Överhettade motorn för att impellern gick sönder, vulkningen släppte så att bara metallringen roterade och impellervingarna stod still.
Fick byta lite slangar som smallt inkl avgasslangen från krök till vattenlåset.
Startade fint det året, gick 2-3 år då jag noterade att den blev lite svårstartad, ett annat symptom var vit rök i avgaserna i sådan omfattning att en kille i hamnen kom rusande för att hjälpa mig, lämnade in spridaren för justering.
En söndag i Skagens hamn skulle vi tuffa hemåt utan vind....då vägrade den att starta, lyckades segla hem, förtöjde måndag kl 07.
Det visade sig att topplockspackningen hade fått en mikrospricka vid överhettningen och efter några år hade sprickan blivit så stor att motorn inte fick upp kompressionen.
A true story, hoppas inte att du har detta problem:-)

Skriv svar