MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Anders S » sön 02 maj 2021, 17:03

Jonjoh skrev:
lör 01 maj 2021, 11:03
Då är jag på att igen

Ny tank på väg hem. Bytt bränslefilter och rengjort hela CAV enheten samt nytt CAV filter.

Ska fixa helt nya bränsleslangar mellan den nya tanken -> CAV filter -> Fintilter(?). Sen ska jag ta bort spridarna och köra på startmotorn med lacknafta och låta det verka i slangarna där ifrån till bränslepumpen och in i bränslepumpen ett par dagar för att sedan köra helt rent med diesel igen. Inte låta motorn gå över huvud taget med lacknafta i systemet utan endast för rengöring.

Tanken är alltså att få loss så mycket skit som möjligt eller iallafall lösa upp det litegrann så det med tiden åker ut sen. Och, prisa gudarna, att skiten åker med ut genom spridarna sen och förbränns.

Är jag ute och cyklar eller kan detta fixa sig?
Kan du garantera rent bränsle till motorn lär ju eventuellt kvarvarande slunk i systemet lossna. I ett annat liv lärde jag mig att dieslolja ansågs utmärkt som rens- och lösningsmedel för slemma motordelar, så det där med lacknaftan borde inte vara vare sig skadligt eller verkningsfullt.

I bensinmotorer har man haft åsikten att fotogen/lacknafta med litet tillsatser ("tvättmedel") har haft gott inflytande på spridare och förgasarmunstycken, men dagens bränslen har redan av sådant. Men bensinare med insprutning har helt andra systemtryck (lägre) än dieslar och sådant som rensar där fungerar nog inte på igenbeckade dieselinsprutare (dvs, tanksmutsen, om den åker in i systemet).

Tips: Du kan vilja ha ett förfilter eller en sk "vattenfälla" i det nya systemet, innan finfiltret på motorn. Ha sedan extrafilter med ett tag framöver, ifall...
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » tis 04 maj 2021, 13:02

Står CAV filtret för vattenfällan, därav den genomskinliga koppen längst ner?

Pratat med en maskintekniker som jobbat med maskiner i 35 år han föreslog lacknafta så jag prövar det. Då motorn går fint i övrigt förutom att den alltid står på full gas anser jag spridarna är OK utan det sitter nåt klet inne i insprutningspumpen som måste väck... Som du säger garanterar man ren diesel framöver så bör det inte vara OK.

Men när jag funderar så tror jag detta bör vara ett större problem för alla motorer som står stilla, att organiska grejer i dieseln samlar sig och bildar ett kletigt lager.... som om man borde rengöra bränslesystemet som en del av vinterkonserveringen varje år. Men vilket bök :o

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » fre 14 maj 2021, 19:05

Demonterade matarpumpen och fick änligen loss locket till finfiltret (aldrig gjort förr), o jäklar aldrig sett något så igentäppt. Det var som om någon hade målat det med kletig målarfärg över hela filtret och under och överallt där filtret satt under locket. det fick knappt blåsa igenom det med tryckluft.

Monterade som sagt isär allt och la det i rödsprit och rengjorde överallt, satte in ny bränsleslang och började montera ihop allt och skulle börja mata med handpumpen för att börja lufta ur systemet. Men någonstans måste det dra tjuvluft då jag ser soppa gå in i matarpumpen men åker tillbaka ut i bränsleslangen igen vid nästa pumpning....

Så beställt ny matarpump, får se om det vill sig efter detta... Motorn gick ju förra året till kaj för upptagning så lite halvt märkligt hur det kan ha gått åt pipan tills i år men men

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Anders S » lör 15 maj 2021, 08:57

Bra jobbat!

Tanke: Ifall din matarpump (dvs, motorns matarpump, inte bokstavligen din...) inte pumpar kan det vara så enkelt som att pumpmembranet är skadat eller backventilen fått skräp i sig (ett skäl så gott som något att ha en vatten/skräpfälla/grovfilter FÖRE pumpen. Samma gucka som i filter och pump kan ju tänkas.

Ny matarpump (om den inte är av guld) löser nog detta, men att byta membran är oftast en mindre kostsam lösning. Är du förtänksam/ängslig/paranoid/sjöman (en glidande skala) kan du ju anskaffa ett membran i reserv "till nästa gång" (Må "nästa gång" aldrig hända.
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » ons 26 maj 2021, 20:46

Skot ohoj! Toppskruven som håller fast locket på toppen av matarpumpen var inte tät, dvs packningen till skruven var kass. Bytte den för 11 kronor och tada, då kom bränslet fram som det ska. Vi lyckades således starta åbäket och den går bra och ryker vitt i början och sedan ingenting :)

Så långt allt bra men fortfarande hög tomgång.

Råkat köpa på mig en "ny" komplett MD6A som jag ska hämta i dagarna... köpte den i ren desperation och ville ha reservdelar.. hehe... nån som vill köpa? ;)

Du har helt rätt, man kan aldrig ha för mycket delar och verktyg i en gammal båt(motor)!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Peter_K » tor 27 maj 2021, 21:46

Nu skall jag inte låtsas att jag är världsmästare på dieselmotorer, så någon får rätta mig om jag har fel, men är tomgången hög kan det - om jag förstår saken rätt - vara några olika saker:
1. Det självklara, gasvajern behöver justeras
2. Det lite krångligare, den suger tjuvluft, men då borde den vara svårstartad?
3. Om jag fattat det rätt ställer man tomgången med att justera högtryckspumpen på äldre dieslar. Jag hittade den här på nätet, se länk och bild.
https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/p ... er_sve.pdf
C14267A0-1C42-4455-AF06-4602A7D49486.jpeg
Alla borde ha skägg

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » mån 14 jun 2021, 09:29

@Peter_K Det var avancerade grejer det skulle jag nog inte fixa :o


Plötsligt när jag hade kört ca 3 timmar med båten över till Öland hostade den till nästa gång jag starta den och POFF så går den på normal tomgång igen. Hoppas det håller sig så här nu och att rengöring och byte av bränsletanken har gjort susen!

Härliga tider. Nu ska jag se till att ha med bränslesystemet i framtida vinterkonserveringar på något vis.

Skriv svar