Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av Glad_seglare » ons 21 aug 2019, 18:29

Hej Jag letar efter en bra Volvo Pentaverkstad, någon stans i Göteborgstrakten, som kan byta bälg på mitt segelbåtsdrev . Är det någon här på forumet som känner till någon?
Glad Seglare

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av HansH » tor 22 aug 2019, 07:25

Wahlborgs i Hinsholmskilen är ju stora på VP, men som alla andra "stora" verkstäder så är de även tämligen dyra.
Och jag tror inte att de åker till din hamn utan du lär få transportera/lyfta båten i Hinsholmen
Ett bälgbyte blir lätt väldigt dyrt. Delvis beroende på att det är mycket jobb runtikring som inte har med själva bytet att göra.
Ofta behöver tex delar av inredning eller skott runt motorrum demonteras - speciellt på äldre båtar så kan motor/drev vara rejält inbyggda.
Om man bara är normalt händig o klarar av att följa instruktioner (dvs om man kan montera en IKEA-möbel), så är bälgbytet något man kan göra själv.
Jag har gjort det på två båtar och är man bara noggrann så är det inga problem.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av Glad_seglare » tor 22 aug 2019, 07:45

Hej HansH. Tack för svar. Kul att höra att du gjort jobbet själv. Jag gillar denna typ av utmaningar men bedömde att just bälgbytet var för svårt. Undrar om jag kan ställa följande frågor till dig:
- Vilka typer av båtar var det du bytte bälg på?
- Var du tvungen att demontera dreven på ngt sätt?
- Antar att det var drev och motor från just Volvo Penta. Stämmer det och i så fall vilka?

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av thomask » tor 22 aug 2019, 12:38

110/120/130 drev funkar fint att ta underifran. inifran ar det bara att Lossa gummikudde i drevet och balgringen.
Ibland far man vidga halet lite i skrovet for att fa ner drevet.

/Thomas

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av Glad_seglare » tor 22 aug 2019, 16:10

Hej Thomas
Tack för ditt inlägg!! Är det så att man för upp bälgen underifrån och sen sätter på ringen genom att lossa drevet från motorn och trä på den på den ände som satt på motorn? Är det något lim inblandat?
Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av thomask » fre 23 aug 2019, 05:24

Du har inte sagt vad du har for maskin/drev. men har e en lank till VP 110 drev.
http://www.familjen-strom.se/00/skugggan/balgbyte.html

Google ar fantastiskt i bland.

/ Thomas

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av Glad_seglare » fre 23 aug 2019, 08:10

Hej Thomas
Jag har en D1-20 och ett S-130 drev. Jag upptäckte att nätet hade en del att erbjuda vad gäller bälgbyte. Ska titta på länken du sände. Tusen tack.

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av thomask » fre 23 aug 2019, 08:36

Da e denna lanken battre, 120 drev.
https://get.google.com/albumarchive/112 ... bedwebsite

Lite annat utforande pa 120/130 drev.

Kolla garna alder pa balgen innan du handlar, finns inguten datum, finns ingen anledning att byta for skoj skull. finns tradar om det har pa Sailguide.

/Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av HansH » fre 23 aug 2019, 09:25

Glad_seglare skrev:
tor 22 aug 2019, 07:45
Hej HansH. Tack för svar. Kul att höra att du gjort jobbet själv. Jag gillar denna typ av utmaningar men bedömde att just bälgbytet var för svårt. Undrar om jag kan ställa följande frågor till dig:
- Vilka typer av båtar var det du bytte bälg på?
- Var du tvungen att demontera dreven på ngt sätt?
- Antar att det var drev och motor från just Volvo Penta. Stämmer det och i så fall vilka?

Hälsningar
Hej
Jag har bytt på en Maxi Fenix och på en First 31.7.
Båda med Penta motor och drev.
Fenixen hade en VP 2001 om jag inte minns fel och 31.7an har en VP 2020. Modell på drev kommer jag inte ihåg på rak arm...
På Fenixen kunde man lossa drevet utifrån från växelhuset, dvs man slapp klyva motor och drev.
Men på Firsten (min egen båt) så lossade jag motorn från motorbädden och särade på motor och drev (flyttade fram motorn ca 10 cm in mot salongen) för att sedan lyfta upp hela drevet inkl bälg. Drevet kunde efter lite demontering av inredet lyftas inåt/bakåt i akterruffen.
Passade på att byta radialtätningar ("packboxar") på propelleraxeln samt epoximålade drevet när det ända var demonterat.
Stålringen som klämmer fast bälgen fick en blästring och epoxilack hos en firma då den hade börjat rosta. Ny ring är väldigt dyr!

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av Anders » fre 23 aug 2019, 09:58

Jag behövde få hjälp att byta bälg på en VP 2020 för 5 år sedan. Tog in offerter, slutade med att Ellen Yachting i Stenungsund gjorde jobbet åt mig. De gjorde jobbet nere i Hovåshamnen där min båt då låg. De var klart billigare än Gbg-alternativen trots längre resväg.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Bra Volvo pentaverkstad i Göteborg

Inlägg av Glad_seglare » fre 23 aug 2019, 14:18

Hej Tack Anders, HansH och Thomas. Jättebra information som jag smält tillsammans med några videos som ligger på nätet. Fortsättning följer. Kanske återkommer jag med fler frågor.

Hälsningar
Glad Seglare

Skriv svar