Placering av shunt för batteriövervakning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Grodhavsseglaren
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 apr 2016, 18:15

Placering av shunt för batteriövervakning

Inlägg av Grodhavsseglaren » tis 20 aug 2019, 16:08

Jag ska koppla in en shunt för att övervaka statusen på mina servicebatterier.

Shuntmanualen verkar förorda inkoppling på minuspolen. Varför skulle det vara bättre än+?

Jag är dock inne på att sätta shunten på plus-sidan. Det går att att kasta om polerna i batteriövervakarens visningsenhet.

Är det då rätt att sätta den på plus enligt röd markering i det bifogade schemat? Eller borde den sitta någon annanstans i systemet?
Där finns det plats och jag slipper långa tjocka kablar som skulle krävas för att sätta den på minus-sidan enligt grön markering. (Om jag ska ha den på minussidan så antar jag att jag får dra om anslutningen till landström (1) och solcellsregulatorer som inte är med i schemat, samt från skiljerelät (2).

Om installation på minussidan är att föredra, verkar i så fall gröna markeringar rätt?
Bilagor
Shunt alternativ.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Placering av shunt för batteriövervakning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 21 aug 2019, 07:14

Rent tekniskt så beror det på hur elektroniken är gjord. Man pratar om "low side" och "high side" shuntar. En liten förklaring finns här.

Du skriver "Shuntmanualen verkar förorda inkoppling på minuspolen" - Det är ju litet vagt, men de som konstruerat elektroniken borde ju veta?
/Anders G

Grodhavsseglaren
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 apr 2016, 18:15

Re: Placering av shunt för batteriövervakning

Inlägg av Grodhavsseglaren » ons 21 aug 2019, 14:28

Tack för svar. Om jag förstår artikeln som du länkade till rätt så är det fördelaktigt att sätta shunten på plus sidan.

Har jag tänkt rätt om jag placeras shunten enligt röd markering och flyttar ladd kabeln enligt den röd-streckade?

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Placering av shunt för batteriövervakning

Inlägg av Yapdiver » mån 26 aug 2019, 13:43

Från Texas Instruments;

Accuracy Considerations

Placement of the shunt resistor in the circuit is important. If the external circuit shares a common ground with the computer containing the ammeter/data acquisition board, then you should place the shunt resistor as close to the ground leg of the circuit as possible. If not, the common-mode voltage produced by the shunt resistor might be outside the specification for the ammeter/data acquisition board, which could lead to inaccurate readings or even damage the board. Figure 3 shows the correct and incorrect placements of the shunt resistor.

http://www.ni.com/tutorial/7114/en/

Jag har också satt min på minussidan enligt de instruktioner som Victron har.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Placering av shunt för batteriövervakning

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 26 aug 2019, 15:36

Grodhavsseglaren skrev:
tis 20 aug 2019, 16:08
Jag ska koppla in en shunt för att övervaka statusen på mina servicebatterier.

Shuntmanualen verkar förorda inkoppling på minuspolen. Varför skulle det vara bättre än+?

Jag är dock inne på att sätta shunten på plus-sidan. Det går att att kasta om polerna i batteriövervakarens visningsenhet.

Är det då rätt att sätta den på plus enligt röd markering i det bifogade schemat? Eller borde den sitta någon annanstans i systemet?
Där finns det plats och jag slipper långa tjocka kablar som skulle krävas för att sätta den på minus-sidan enligt grön markering. (Om jag ska ha den på minussidan så antar jag att jag får dra om anslutningen till landström (1) och solcellsregulatorer som inte är med i schemat, samt från skiljerelät (2).

Om installation på minussidan är att föredra, verkar i så fall gröna markeringar rätt?

Jag har satt shunten till min Battmeter 2 precis intill minus på F o S bat - i enlighet med instruktionerna. Som Yapdiver skriver här nedan riskerar man ju mer motstånd eller annan Murphyrelaterad störning om det blir långt ifrån. Så det så :wink:
Här ett kopplingsschema för den nyare Battmeter 3 men det är ku samma idé.: https://docplayer.se/3071151-Batt-meter ... erier.html

Skriv svar