Startproblem MD2030D
Startproblem MD2030D
Har sedan förra hösten haft problem med att kallstarta motorn. Följande har hänt;
1. Inför torrsättning så fyllde jag upp tanken och körde iväg båten till vinterhamnen.
2. Där låg den en vecka innan upptagning och dagen innan upptagning så åkte jag ut för att kontrollera att allt fungerade. Fick ej igång motorn, första gången detta händer sedan jag köpte båten några år tidigare.
3. Bytte både grovfilter samt finfilter och luftade systemet, startade fortfarande inte. Grovfiltret var för övrigt helt rent vid visuell inspektion.
4. Dagen efter vid upptagning fick vi igång den efter en halvtimmes diverse försök att starta den.
Symptomet när man försöker starta den är att den nästan går igång men att den inte orkar den sista biten. Den liksom hostar till men vill inte starta.
5. Tog upp båten och frysskyddade kylsystemet, motorn varm och startade direkt.
6. Båten ligger hela vintern och på vårkanten kommer det dit en båtmek som börjar felsöka. Vi byter ut grovfiltret än en gång och luftar systemet, startar fortfarande inte. Vi öppnar första spridaren varvid motorn startar efter cirka 15 sekunder. Båtmek tror att det är en läcka någonstans mellan grovfiltret och första spridaren men hittar ingenting. Tycker sig höra att bränslet åker tillbaka till förfiltret efter att motorn stängs av. Det har senare visat sig vara ljudet från vakuumventilen som misstas för detta.
7. Sjösätter och för att starta motorn öppnas första spridaren varvid motorn startar efter cirka 10-15 sekunder. När motorn sedan är varm startar den utan problem.
8. Avluftar på "riktigt" genom att trycka ut cirka 2 liter bränsle genom avluftningsskruven och efter detta kan man nu starta motorn på det vanliga sättet även om det tar allting från 10-20 sekunder varje gång.
9. Toppvarvar motorn under cirka en timma på semestern och dagen efter startar motorn direkt, problem löst???
10. Ligger stilla 2 dagar efter detta och vid start går den igång direkt, misstänker då att det kan ha varit någon skit som har lossnat och fastnat i någon av filtrena när jag toppvarvade motorn.
Temperaturomständigheterna för 9 och 10 är veckan där vi hade mellan 25-35 grader på dagarna.
11. Vi seglar vidare och ligger 2 nätter i en annan hamn, startar motorn som går igång direkt.
12. Åker hem, båten ligger stilla en vecka och temperaturen ute går ner till det väder som vi har nu. Provstartar motorn som inte går igång direkt utan går tillbaka till sitt "gamla" beteende där det tar 10-20 sekunder innan den går igång.
Följande har gjorts för att utesluta olika felkällor;
1. Grovfiltret har bytts ut två gånger
2. Finfiltret har bytts ut en gång
3. Kontrollerat all kopplingar och sprutat läcksökningsspray på det mesta som har med bränslesystemet att göra.
4. Kontrollerat avluftningsslangen från tanken, den fungerar.
5. Kontrollerat elkopplingar mellan startmotor och batteri, allt okay.
6. Kontrollerat strömuttag från startmotorn, ligger på 100-220A vid startförsök.
7. Avluftat systemet otal gånger.
Någon som har en kvalificerad aning om vad som kan vara fel???
Magnus
1. Inför torrsättning så fyllde jag upp tanken och körde iväg båten till vinterhamnen.
2. Där låg den en vecka innan upptagning och dagen innan upptagning så åkte jag ut för att kontrollera att allt fungerade. Fick ej igång motorn, första gången detta händer sedan jag köpte båten några år tidigare.
3. Bytte både grovfilter samt finfilter och luftade systemet, startade fortfarande inte. Grovfiltret var för övrigt helt rent vid visuell inspektion.
4. Dagen efter vid upptagning fick vi igång den efter en halvtimmes diverse försök att starta den.
Symptomet när man försöker starta den är att den nästan går igång men att den inte orkar den sista biten. Den liksom hostar till men vill inte starta.
5. Tog upp båten och frysskyddade kylsystemet, motorn varm och startade direkt.
6. Båten ligger hela vintern och på vårkanten kommer det dit en båtmek som börjar felsöka. Vi byter ut grovfiltret än en gång och luftar systemet, startar fortfarande inte. Vi öppnar första spridaren varvid motorn startar efter cirka 15 sekunder. Båtmek tror att det är en läcka någonstans mellan grovfiltret och första spridaren men hittar ingenting. Tycker sig höra att bränslet åker tillbaka till förfiltret efter att motorn stängs av. Det har senare visat sig vara ljudet från vakuumventilen som misstas för detta.
7. Sjösätter och för att starta motorn öppnas första spridaren varvid motorn startar efter cirka 10-15 sekunder. När motorn sedan är varm startar den utan problem.
8. Avluftar på "riktigt" genom att trycka ut cirka 2 liter bränsle genom avluftningsskruven och efter detta kan man nu starta motorn på det vanliga sättet även om det tar allting från 10-20 sekunder varje gång.
9. Toppvarvar motorn under cirka en timma på semestern och dagen efter startar motorn direkt, problem löst???
10. Ligger stilla 2 dagar efter detta och vid start går den igång direkt, misstänker då att det kan ha varit någon skit som har lossnat och fastnat i någon av filtrena när jag toppvarvade motorn.
Temperaturomständigheterna för 9 och 10 är veckan där vi hade mellan 25-35 grader på dagarna.
11. Vi seglar vidare och ligger 2 nätter i en annan hamn, startar motorn som går igång direkt.
12. Åker hem, båten ligger stilla en vecka och temperaturen ute går ner till det väder som vi har nu. Provstartar motorn som inte går igång direkt utan går tillbaka till sitt "gamla" beteende där det tar 10-20 sekunder innan den går igång.
Följande har gjorts för att utesluta olika felkällor;
1. Grovfiltret har bytts ut två gånger
2. Finfiltret har bytts ut en gång
3. Kontrollerat all kopplingar och sprutat läcksökningsspray på det mesta som har med bränslesystemet att göra.
4. Kontrollerat avluftningsslangen från tanken, den fungerar.
5. Kontrollerat elkopplingar mellan startmotor och batteri, allt okay.
6. Kontrollerat strömuttag från startmotorn, ligger på 100-220A vid startförsök.
7. Avluftat systemet otal gånger.
Någon som har en kvalificerad aning om vad som kan vara fel???
Magnus
Re: Startproblem MD2030D
Det här är ett skott i mörkret, men ditt startproblem (knepig att starta med kall, "utvilad" motor) kan bero på flera saker. En är ifall bränslet rinner tillbaka från spridarna, ner i bränslepumpen. Det här kan inträffa med otäta spridare. Normalt stängs dessa helt tätt och pressas upp av tryckstöten, men är spridarspetsen anfrätt eller koksad kan det bli så. Att din motor blev tillfälligt frisk då du körde den hårt kan peka på detta.
Det jag dock tror mer på är att du har en olämplig olja i motorn, som rinner bort från kolvringarna om den får tid på sig. Jag hade bytt olja till någon Volvo-godkänd sort, avsedd för dieslar (VDS 3, tror jag, för Volvo, men kolla). En 15-40-olja är troligen alldeles lagom. Syntet eller mineral är inte så kritiskt.
Du KAN ju ha fått i någon trolleriolja för andra motortyper, och då kan man få konstiga effekter på dieslar, som behöver täta cylinderlopp för att skapa tändningsvärme.
Det jag dock tror mer på är att du har en olämplig olja i motorn, som rinner bort från kolvringarna om den får tid på sig. Jag hade bytt olja till någon Volvo-godkänd sort, avsedd för dieslar (VDS 3, tror jag, för Volvo, men kolla). En 15-40-olja är troligen alldeles lagom. Syntet eller mineral är inte så kritiskt.
Du KAN ju ha fått i någon trolleriolja för andra motortyper, och då kan man få konstiga effekter på dieslar, som behöver täta cylinderlopp för att skapa tändningsvärme.
Anders S
Re: Startproblem MD2030D
Jag har iofs en MD2020, men det skall ju vara "same same".
Den "måste" glödas innan start - sitter tom en sticker vi startknappen som säger att den måste glödas 10 sekunder.
Varm motor behöver självklart inte glödas.
MD2030 har väl också glödstift och skall glödas innan start?
Om jag inte minns fel så hjälpte jag en kamrat att byta glödstift på hans MD2030 pga att den var trögstartad när den var kall.
Den "måste" glödas innan start - sitter tom en sticker vi startknappen som säger att den måste glödas 10 sekunder.
Varm motor behöver självklart inte glödas.
MD2030 har väl också glödstift och skall glödas innan start?
Om jag inte minns fel så hjälpte jag en kamrat att byta glödstift på hans MD2030 pga att den var trögstartad när den var kall.
Re: Startproblem MD2030D
Är det så att det finns sk "glödstift" på motorn skall dessa också kontrolleras. Då kollar man lämpligen strömförsörjningen först (reläet!) och de enskilda glödstiften sedan. (Av intresse kollade jag - MD2030 har glödstift, startgas (eterspray) är inte att leka med i så fall).
I svenska sommartemperaturer startar den ändå, efter att man "gnuggat" en stund med startmotorn.
I svenska sommartemperaturer startar den ändå, efter att man "gnuggat" en stund med startmotorn.
Anders S
Re: Startproblem MD2030D
Använder VP originalolja, så det är uteslutet. Har kollat att glödstiften fungerar och det gör de.
Var ute nu i helgen med samma resultat, tar 10-15 sekunder innan den startar. Blir väl att plocka isär den i vinter och se om man hittar något.
Var ute nu i helgen med samma resultat, tar 10-15 sekunder innan den startar. Blir väl att plocka isär den i vinter och se om man hittar något.
Re: Startproblem MD2030D
Dålig kompression i en eller flera av cylindrarna...?
Inte lika enkelt att kolla på en disel som på en bensinmotor, men kan vara värt att kontrollera.
Inte lika enkelt att kolla på en disel som på en bensinmotor, men kan vara värt att kontrollera.
Re: Startproblem MD2030D
Då bör spridarna kontrolleras. Ifall litet "hård körning" gör motorn mer lättstartad KAN det vara så att spridarspetsarna har fått beläggningar och sot - detta gör atomiseringen mindre effektiv (ung: dålig spridning av instprutningsdimman som sedan kan hamna helt fel).
Dina åtgärder bör vara (i någon sorts rimlig ordning:
Göra en full service på motorn. Startproblem kan rättas till med... ny olja, nya filter, rätt ventilspel. Det här är egentligen ingen reparationsutgift, utan en servicekostnad. Påverkar kompression (olja som tätar, ventiler som helt säkert stänger) och bränsle- respektive lufttillgång (filter - bränsle resp luft).
Kolla matarpumpen och spridarna. Båda kan påverka bränsletillförseln, matarpumpen matar fram diesel till insprutningspumpen, innehåller membran som kan läcka och backventil som stoppar tillbakarinning i matarledningen. Spridarna kan läcka, släppa in litet luft och göra knas med starten, även om de fungerar rimligt i drift. Det här är grejor man kan göra själv, även om spridare måste testas i bänk, men att ta ut dem bör vara genomförbart - det kostar MYCKET mindre att lämna in dem än att låta Mek-Jocke skruva ut dem.
Kompressionstest gör man med utskruvade spridare (i det hålet) men en kompressionsprovare för diesel (1:20 eller mer) kostar så pass att det kan vara vettigt att leja för det jobbet. Men det kan man vänta med tills man vet. Ett fulsätt att kolla ifall kompressionen är dålig är att ta av oljelocket när motorn går (ha en trasa till hands, det kan skvätta!) - "andas" motorn den vägen KAN det vara problem. Dålig kompression genom cylindrarna kan man se på detta sätt, otäta ventiler eller läckor i toppackningen ser/känner man inte.
Om glödstiften funkar och motorn startar "direkt" samma dag eller nästa dag tror jag mer på bränsleproblem än något annat. Men under felsökningen väger man både hur enkelt det är att kolla och hur troligt det är. De enkla kontrollerna (service, filter, spridare, matarpump etc) är inte så dyra och gör litet långsiktig nytta. Att riva toppen och härja runt gör man först när man vet att det behövs.
Anders S
Re: Startproblem MD2030D
Tack Anders, ska kontrollera detta när jag har dragit upp båten i höst!
Re: Startproblem MD2030D
Då var felet hittat, en dålig mekaniker!!!
Det visade sig att trots att jag hade en mekaniker ute på båten, och som försäkrade att glödstiften fungerade, att de inte gjorde det!!! Jag har litat på att snubben visste vad han pratade om, men det var sista gången jag gör det, själv är bäste dräng.
Alla tre glödstift var sönder och de var/är original sedan motorn installerades. Fick tag på en tekniker på VP som efter min utförliga beskrivning på problemet sa att det nog var glödstiften. Jag frågade vad sannolikheten var att alla tre går sönder samtidigt och den är extremt låg enligt honom. Det som har hänt är att de har gått sönder en efter en så när det tredje och sista fallerade, då uppstod startproblemen. Enligt honom räcker det att ett fungerar för att motorn ska starta normalt så nu vet man det.
Två gick ganska enkelt att byta, det tredje får jag vänta med tills båten är uppe eftersom det sitter en mojäng i vägen som måste demonteras innan man kan byta stiftet. Men det viktigaste är att motorn startar utan några som helst problem nu, så jävla skönt att det är ur världen.
Det visade sig att trots att jag hade en mekaniker ute på båten, och som försäkrade att glödstiften fungerade, att de inte gjorde det!!! Jag har litat på att snubben visste vad han pratade om, men det var sista gången jag gör det, själv är bäste dräng.
Alla tre glödstift var sönder och de var/är original sedan motorn installerades. Fick tag på en tekniker på VP som efter min utförliga beskrivning på problemet sa att det nog var glödstiften. Jag frågade vad sannolikheten var att alla tre går sönder samtidigt och den är extremt låg enligt honom. Det som har hänt är att de har gått sönder en efter en så när det tredje och sista fallerade, då uppstod startproblemen. Enligt honom räcker det att ett fungerar för att motorn ska starta normalt så nu vet man det.
Två gick ganska enkelt att byta, det tredje får jag vänta med tills båten är uppe eftersom det sitter en mojäng i vägen som måste demonteras innan man kan byta stiftet. Men det viktigaste är att motorn startar utan några som helst problem nu, så jävla skönt att det är ur världen.
Re: Startproblem MD2030D
Föredömlig återrapportering!
Efter att "hjärntrusten" spekulerat är det alltid värdefullt att få facit... :- )
Efter att "hjärntrusten" spekulerat är det alltid värdefullt att få facit... :- )
Anders S