Propeller till Scanmar 31

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Edde
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 06:32

Propeller till Scanmar 31

Inlägg av Edde » lör 10 aug 2019, 06:55

Hej,
Jag misstänker starkt att jag lyckats tappa min propeller.
Båten ska upp om några dagar och jag behöver er expertis att vägleda mig till rätt storlek och stigning på min nya/begagnade propeller.

Båten: Scanmar 31 från 1985, med Volvo Penta 2002 motor och 120S drev. Utväxling på drevet: 2.20:1. Maxvarvtal: 3200 rpm. Längd i vattenlinjen: 7.90 m.

Önskad propeller: 2-bladig foldingpropeller i mässing/brons.

Stort tack på förhand för hjälp!

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Propeller till Scanmar 31

Inlägg av eriksbo1 » lör 10 aug 2019, 21:16

Har samma problem som du. Propellern försvann vid backning. Samma motor o. drev o. likn specs för båten. En Radice 16×10 el 15×11 är vad dom föreslagit för mig.(Är oerhört förvånad över att proppen tappades. Monterade enl alla konstens regler - loctite o. allt - en radice för ett par år sedan, då vp:s gamla gjutjärnsfolding kommit till vägs ände. Kan inte begripa hur den lossnade. Kan det vara fel på konstruktionen, den har ju ingen saxsprint som säkring? Vad säger Anders S? Det är ju inte billigt, ca 800 euro här i Finland.)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propeller till Scanmar 31

Inlägg av Anders S » sön 11 aug 2019, 09:10

Angående propellertapp, så brukar man antingen använda en låsbricka, som viks ut över muttern eller en låsskruv. Om bricka används passar den på kilen med ett uttag, och stoppar muttern genom att låsbrickans flik viks ut. En skruv sitter på något lämpligt sätt i godset på propellern och stoppar muttern från att röra sig. I rena krigslägen kan några körnslag vara en nödlösning, men då skadas mutter och axelgänga.

Låsvätska är inte tillräckligt, men det vet du ju nu.

När det gäller propellerberäkning använder man lämpligen en av de förenklade kalkylatorerna - Vicprop (https://www.vicprop.com/calculator.htm) eller excelarket hos Båtteknik (dvs Seawolf - http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls).

Tyvärr får man inte riktigt hela sanningen därvid, eftersom det finns variationer mellan de nominella propellervärdena hos tillverkaren, alla propellrar är inte lika, skroven kan variera (fyllighet, våt yta) även om grundmåtten är liknande. Framförallt spelar skrovets fyllighet roll för prediktion av toppfarten (slankare skrov är totalsnabba vid segling, medan fylliga skrov (faktiskt) kan få marginellt högre toppfart för motor...). Men för våra behov är motor, utväxling, vattenlinjelängd och (verkligt) deplacement det viktiga.

Propellrar (till våra båtar) kommer hur som helst i fasta steg (jämna tum på stigning och diameter) så precisionen i en förenklad beräkning kan därför räcka till ändå.

Min åsikt: Gör man ett par "gratisberäkningar" får man en bra indikation på vad som borde fungera. Hittar man en begagnad propeller med samma data (och passande kona, bredd på kilspåret etc) bör det fungera rätt bra. Köper man nytt skall man förvänta sig förslag i detta härad även där, men ibland kompenserar en bra firma litet upp eller ner på "egen känsla", (kännedom om propellerfabrikatet och gamla erfarenheter) och de bästa firmorna är de som erbjuder "nöjd-kund"-garanti, dvs först provtur med fartprov, sedan en faktura.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Propeller till Scanmar 31

Inlägg av eriksbo1 » sön 11 aug 2019, 13:58

Den tappade propellern var 15x10. Den var inom ramen för tabellrekommendationerna, men tyckte subjektivt den var" för liten". Låg marschfart. Ska man fokusera på större diameter eller högre stigning när man skaffar en ny?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propeller till Scanmar 31

Inlägg av Anders S » sön 11 aug 2019, 15:11

eriksbo1 skrev:
sön 11 aug 2019, 13:58
Den tappade propellern var 15x10. Den var inom ramen för tabellrekommendationerna, men tyckte subjektivt den var" för liten". Låg marschfart. Ska man fokusera på större diameter eller högre stigning när man skaffar en ny?
Svår fråga (eller, snarare, osäkra svar) men runt grundrekommendationen brukar man kunna påstå att större diameter ger mer dragkraft, större stigning ger lägre motorvarv för en given hastighet. Här kan man bara välja större stigning OCH större diameter om man har en starkare motor, såklart. Men i många fall påstår propellergurus att man kan byta en tum diameter mot en tum stigning... Då får du (litet) mer fart och (litet) mindre dragkraft.

Sedan är effektkurvan för en propeller sådan att den är "perfekt" enbart på toppvarv, dvs effektupptaget möter toppeffekten fullt ut (varvtal x vridmoment). Vid alla varvtal därunder belastar man därmed motorn mindre än effektmax för aktuellt varvtal). Då kan man resonera enligt följande: Man anskaffar motordata, och så kör man kalkylprogrammet med en fiktiv effekt, dvs den effekt motorn lämnar vid (exempelvis) 3000, 2800, 2600 och 2400 varv. Då ser man att propellrarna som rekommenderas blir mindre i diameter men får större stigning…

Med en sådan propeller kan man få lugnare gång (lägre varvtal) och högre fart, MEN (!) man riskerar att överbelasta motorn om man drar på max, då kommer den inte att orka fram till toppvarvet. Har man en 30-hästare, inser att man vanligen använder 7 av dessa (man räknar baklänges från bränsleförbrukningen), så kan man mycket väl välja en större stigning, bara man har vett på att kolla in varvtalet och hålla det på rätt högstanivå.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Propeller till Scanmar 31

Inlägg av eriksbo1 » sön 11 aug 2019, 16:51

Tack för detaljerat svar Anders S! Marschfart o. bränsleförbrukning är enl min mening tämligen sekundärt för en segelbåt. Om de är ngtsånär rimliga. Viktigast är att man har power i stampig motsjö. Ska reflektera med propellerkillen

Skriv svar