Septor!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Septor!

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 17 jul 2019, 18:43

Nu sitter jag bokstavligen i sjön! Visar sig att generatorn på nya motorn laddar bara motorbatteriet... Haft Septor 1275 inkopplad sen jag köpte båten för länge sen. Alltid funkat. Nu plötsligt ( har nog funderat ett tag..om hur det är egentligen) laddas inte F batkretsen. Septorn lyser rött hela tiden, gjort testet av installationen men blev inte som beskrives. Nån som har nån idé? Septorn är nu 17 år gammal. Skall jag rentav skaffa ett vanligt Skyllermark relä? Alla kopplingar dubbelkollade.

Den nya generatorn är på 115A ; den gamla lämnade 60.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Septor!

Inlägg av Fredrik » ons 17 jul 2019, 18:58

Som en nödlösning för att klara semestern kan du ju bara koppla ihop hela batteribanken med en startkabel under tiden du kör motorn och sen koppla isär när du ligger i hamn. De andra frågorna är jag inte kompetent nog att svara på...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Septor!

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 18 jul 2019, 09:37

Fredrik skrev:
ons 17 jul 2019, 18:58
Som en nödlösning för att klara semestern kan du ju bara koppla ihop hela batteribanken med en startkabel under tiden du kör motorn och sen koppla isär när du ligger i hamn. De andra frågorna är jag inte kompetent nog att svara på...
Tack för svar! Ja - tänkte sen precis det du föreslår!
Vi kommer nära en båtbutik i em så jag skaffar ett nytt relä; testat Septorn enl alla konstens regler och den har dött! Frågan kan då omvandlas till elektroniskt relä eller typ Skyllermarks! Vore kul med synpunkter!
Vid närmare eftertanke startar jag en ny tråd om
det!

Skriv svar