Skrov "buckla"

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Skrov "buckla"

Inlägg av Trisssx » ons 03 jul 2019, 08:42

Hej,

Min lilla Triss SX-2 står på en enkel trailer. När jag bottenmålade upptäckte jag en inbuktning vid en av sidostöttorna. Mitt på fribordet kanske 15 cm under vattenlinjen. Ett varv med slipmaskinen visade att någon varit på samma ställe och spacklat tidigare. Jag la på lite nytt spackel nu. Det handlar om ca 7x7cm och kanske 5-7 mm djupt. Hela båten är byggd sandwich med Divinycell. (det ryktas också om att man använt kolfiber och grejor i skrovuppbyggnaden men jag kan inte se några tecken på det.) Jag antar att det är distansmaterialet som är intryckt i området. Tyvärr ser jag inte området från insidan då det är inplastade flytttankar (kojer) längs med hela skrovsidan.

Hade ni gjort något mer ? Eller hade ni bara seglat vidare ? Jag kommer försöka flytta på båt och eller stötta till nästa upptagning så det slutar bli belastning på detta område.

J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrov "buckla"

Inlägg av Anders S » ons 03 jul 2019, 13:13

Trisssx skrev:
ons 03 jul 2019, 08:42
Hej,

Min lilla Triss SX-2 står på en enkel trailer. När jag bottenmålade upptäckte jag en inbuktning vid en av sidostöttorna. Mitt på fribordet kanske 15 cm under vattenlinjen. Ett varv med slipmaskinen visade att någon varit på samma ställe och spacklat tidigare. Jag la på lite nytt spackel nu. Det handlar om ca 7x7cm och kanske 5-7 mm djupt. Hela båten är byggd sandwich med Divinycell. (det ryktas också om att man använt kolfiber och grejor i skrovuppbyggnaden men jag kan inte se några tecken på det.) Jag antar att det är distansmaterialet som är intryckt i området. Tyvärr ser jag inte området från insidan då det är inplastade flytttankar (kojer) längs med hela skrovsidan.

Hade ni gjort något mer ? Eller hade ni bara seglat vidare ? Jag kommer försöka flytta på båt och eller stötta till nästa upptagning så det slutar bli belastning på detta område.

J
Det kan handla om en lokal skada, kanske inte bara en deformation (kompression) av distansmaterialet. Det är (litet gissningsvis) inget att bry sig om, ifall det bara ligger litet spackel för att forma bort "inåtbulan". Det som i så fall är viktigt (på riktigt) är att förvissa sig om att OM det är en genomgående skada, denna är korrekt reparerad, dvs tät och väl inlaminerad i skrovet. Det är vanligtvis aldrig några problem att ytterskrovet (eller innerskrovet) i så fall är litet tjockare just i reparationen via några extra lager matta/väv.

Jag hade inte gjort något nu, men bevakat flyttanken innanför, för att se så den inte samlar vatten. I så fall kanske man bör göra något i relativ närtid.
Anders S

Skriv svar