Ny motor i en Vagabond 31

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
mikolajf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:35

Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av mikolajf » sön 30 jun 2019, 16:49

Hej. Dags för en ny motor till min Vagabond 31. Ligger i Stockholm/Stora Essingen och letar efter ett varv som kan göra jobbet inkl. byte av bordsgenomföringar. Vilken motor kan rekommenderas? (Idag sker det en VPMD7B). Vill ha jobbet proffsigt och bekymmersfritt utfört. Kan ni rekommendera någon som ställer upp till hösten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av Anders S » tis 02 jul 2019, 09:20

Två steg i detta: Motorval, sedan inmontering.

Ibland blir det lättare att välja motor om man tar reda på mått, vikt och dimensioner. Den "perfekta utbytesmotorn" passar på befintlig motorbädd och har propelleraxeln i rätt vinkel och läge, om möjligt kan man nå dit med passbitar eller adaptrar.

En annan parameter är reserv- och underhållsdelar - här är de stora firmorna litet säkrare - det skall ju finnas delar om 10 och 20 år - segelbåtsmotorer håller länge. Volymprodukterna brukar ha delar (från fabrik och eftermarknad) riktigt länge. Volvo och Yanmar är rimligtvis säkra kort på det sättet. Men det finns fina motorer från flera tillverkare, ibland är det bara marinanpassningen som skiljer - Lombardini (Iveco), Nanni, Beta (Kubota) etc.

Vem/vilken är är bäst? Svår fråga - och den verkstad som ger ett bra pris med garanti för "nöjd kund" är att föredra (värdelöst tips, jag vet...). Men alla båtar är olika, olika svårt att komma åt, mer eller mindre knepigt ur/i-lyft - så bara den som ger en offert baserat på en genomgång av båten bör vara trovärdig.

Till själva motorn kommer sedan litet kringgrejor. Är propelleraxeln för kort kostar en axel inte så blodigt mycket, och du vill antagligen ha nya lager (nytt stävlager) i så fall. Det finns ju en del komponenter runt motorn som också bör förnyas, om de inte är "i nyskick": avgasledning, vattensamlare (ljuddämpare), inloppsledning, intagsventil och en del sådant. När motorn är ute och innan nya motorn kommer in har man ett bra tillfälle att snygga till i motorrummet.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 02 jul 2019, 12:06

mikolajf skrev:
sön 30 jun 2019, 16:49
Hej. Dags för en ny motor till min Vagabond 31. Ligger i Stockholm/Stora Essingen och letar efter ett varv som kan göra jobbet inkl. byte av bordsgenomföringar. Vilken motor kan rekommenderas? (Idag sker det en VPMD7B). Vill ha jobbet proffsigt och bekymmersfritt utfört. Kan ni rekommendera någon som ställer upp till hösten?
Hade precis samma funderingar i höstas - och håller med Anders S. Ytterligare en variabel, som var bra för mig, var att jag fick möjlighet att pilla själv för att förbereda bytet; dvs att plocka bort slangar, tömma på kylvätska, ö h t plocka bort allt som tillhörde gamla motorn, avgasslang, all gammal eldragning som var speciell för motorn just (mr Murphy slog till och förledde mig att knipsa en till synes uråldrig ledning vilket resulterade i ett antal timmars grubbel innan jag fattade att detta låg bakom fenomenet att tankmätaren stod på överfull trots att tanken var halv.. :roll: ). Alltså mycket jobb som bara hade kostat pengar (och tålamod) hos mannen som skulle byta. I mitt fall var jag tvungen att ta bort hela kabinettet kring motorn för att möjliggöra åtkomst. Trångt var bara förnamnet. Men det var hemskt att sätta multimaskinen i mahognyn....(dock blev det faktiskt mycket snyggare när jag skruvat ihop ett nytt(efter fasligt mätande), betsat med vattenbaserad bets, lackat ggr 7 med halvmatt golv lack, på khaya-mahogny faner).
Den motor som passade enklast och precist var en VP 1 D-20 - 3 cyl men bara 2 hästar till jämfört med Yanmaren (2GM20F) - dock - och det kan vara avgörande - 70% mer vridmoment mer redan vid 1800 v/m. Det betyder att min båt, 5,5 ton fenköl gör 6 knop redan vid 1900-2000 varv;innan behövdes 2600 v/m.
Allt detta skedde i utkanten av landet långt från hufvudstaden så synpunkter på lämplig firma har jag icke.
Om personen du pratar med visar intresse, verkar tänka efter o f ö går att prata vettigt med är det ett plus...Lycka till!

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av Spider » tis 02 jul 2019, 16:46

Anders S skrev :

ibland är det bara marinanpassningen som skiljer - Lombardini (Iveco), Nanni, Beta (Kubota) etc.

Lombardini har inget gemensamt med Nanni, Beta eller andra marinkonverterade motorer från Kubota, Mitsubishi eller någon annan.

Yanmar och Lombardini är konverterade direkt hos tillverkaren och är alltså inte konverterade motorer baserade på annat fabrikat.

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av Moby Dick » tis 02 jul 2019, 16:58

Kolla med Hansson Marin vid Beckholmen Djurgården. Ligger nog närmast.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av Anders S » tis 02 jul 2019, 18:17

Spider skrev:
tis 02 jul 2019, 16:46
Anders S skrev :

ibland är det bara marinanpassningen som skiljer - Lombardini (Iveco), Nanni, Beta (Kubota) etc.

Lombardini har inget gemensamt med Nanni, Beta eller andra marinkonverterade motorer från Kubota, Mitsubishi eller någon annan.

Yanmar och Lombardini är konverterade direkt hos tillverkaren och är alltså inte konverterade motorer baserade på annat fabrikat.
Nejdå (eller "jodå"?), Lombardini bygger på egna motorer (Kohler) eller de större från Iveco, liksom Yanmar, som bygger på standardmotorer för kylcontainrar, traktorer och annat roligt. Det är troligen en fördel vad gäller design, kvalitet och reservdelsförsörjning.

Min poäng är att det finns snarlika varianter på samma tema, och att en del märkesnamn bygger på en standard industrimotor, men med olika anpassningar. Det betyder inte att man får speciellt mycket mer reservdelsleverantörer att välja på alla bitar runt stommen kan vara olika. Det här betyder egentligen bara att man skall vara vaken på att en generell (och vanlig) basmotor kan se rätt annorlunda ut efter den har fått sina sjömanskläder. Jag tror att till och med VP bygger på en Shibauramotor, i alla fall ett par modeller som kan vara aktuella för oss. De köpte också av Perkins, i alla fall tidigare, ännu tidigare Peugeot...

Fördelen (kan vara) att det (med ett stort urval av märken och marinanpassningar) kan gå att hitta en variant som passar att byta till och där mått, servicepunkter och motorfästen stämmer litet bättre.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ny motor i en Vagabond 31

Inlägg av Spider » tis 02 jul 2019, 19:47

Anders S skrev:
tis 02 jul 2019, 18:17
Spider skrev:
tis 02 jul 2019, 16:46
Anders S skrev :

ibland är det bara marinanpassningen som skiljer - Lombardini (Iveco), Nanni, Beta (Kubota) etc.

Lombardini har inget gemensamt med Nanni, Beta eller andra marinkonverterade motorer från Kubota, Mitsubishi eller någon annan.

Yanmar och Lombardini är konverterade direkt hos tillverkaren och är alltså inte konverterade motorer baserade på annat fabrikat.
Nejdå (eller "jodå"?), Lombardini bygger på egna motorer (Kohler) eller de större från Iveco, liksom Yanmar, som bygger på standardmotorer för kylcontainrar, traktorer och annat roligt. Det är troligen en fördel vad gäller design, kvalitet och reservdelsförsörjning.

Min poäng är att det finns snarlika varianter på samma tema, och att en del märkesnamn bygger på en standard industrimotor, men med olika anpassningar. Det betyder inte att man får speciellt mycket mer reservdelsleverantörer att välja på alla bitar runt stommen kan vara olika. Det här betyder egentligen bara att man skall vara vaken på att en generell (och vanlig) basmotor kan se rätt annorlunda ut efter den har fått sina sjömanskläder. Jag tror att till och med VP bygger på en Shibauramotor, i alla fall ett par modeller som kan vara aktuella för oss. De köpte också av Perkins, i alla fall tidigare, ännu tidigare Peugeot...

Fördelen (kan vara) att det (med ett stort urval av märken och marinanpassningar) kan gå att hitta en variant som passar att byta till och där mått, servicepunkter och motorfästen stämmer litet bättre.
Det var inte menat som kritik. Men med snart 15år med installation och försäljning av Lombardini får jag ofta frågan vilken basmotorn är. Något sammarbete med Iveco vet jag inte om det finns längre. Ivecos små dieslar var tidigare ommålade Lombardini men jag vet såklart inte om någon modell idag köps in.

Skriv svar