Nexus loggivare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Nexus loggivare

Inlägg av BjörnS » mån 24 jun 2019, 20:40

Någon som vet vilka ledare i kabeln som har vilken funktion? Ledarna, 4 st, gul, vit. grön och skärm måste ha bestämda funktioner.
Problemet började när "ordinarie" impeller började fastna. Sedan tidigare hade jag en extra givare som roterade föredömligt utan problem så jag bytte. För att underlätta framtida problem satte jag in ett cirkulärt kontaktdon IP68. Loggen funkar sedan utmärkt men temperaturen blir knas. Ominitiering av instrumenten och temperatur dyker upp i display (Gammal Wind och multidisplay nx2). Vattentemperaturen runt 20° blir nu 8°. Att det blir något alls kan ju tyda på att det finns en temperaturgivare i loggivaren. Ingen alls borde ge några streck i displayen så som det blev före ominitieringen.
Tips emottages, det är retligt när något inte funkar.
Det har funnits loggivare utan temperatur men det ska vara längre tillbaka. Mina instrument är sedan -02 ungefär.
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus loggivare

Inlägg av Anders S » ons 26 jun 2019, 07:48

BjörnS skrev:
mån 24 jun 2019, 20:40
Någon som vet vilka ledare i kabeln som har vilken funktion? Ledarna, 4 st, gul, vit. grön och skärm måste ha bestämda funktioner.
Problemet började när "ordinarie" impeller började fastna. Sedan tidigare hade jag en extra givare som roterade föredömligt utan problem så jag bytte. För att underlätta framtida problem satte jag in ett cirkulärt kontaktdon IP68. Loggen funkar sedan utmärkt men temperaturen blir knas. Ominitiering av instrumenten och temperatur dyker upp i display (Gammal Wind och multidisplay nx2). Vattentemperaturen runt 20° blir nu 8°. Att det blir något alls kan ju tyda på att det finns en temperaturgivare i loggivaren. Ingen alls borde ge några streck i displayen så som det blev före ominitieringen.
Tips emottages, det är retligt när något inte funkar.
Det har funnits loggivare utan temperatur men det ska vara längre tillbaka. Mina instrument är sedan -02 ungefär.
Jag noterar det (oavsiktliga?) syftningsfelet.

Problemet beror troligtvis på kontaktproblem i kontaktdonet. Kolla lödningar, stiftet och hylsan. Minsta lilla övergångsresistans ställer till det.
En alternativ förklaring kan vara att temperatursignalen (tolkningen av den) behöver kalibreras.
Anders S

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Nexus loggivare

Inlägg av BjörnS » mån 01 jun 2020, 18:35

Helskumt, men när i provade med en annan givare funkade det. Problemet med den är bara att den plötsligt och oförklarligt nyper. Vi har köpt en ny som verkar OK. Den har startat förtroendeingivande.
//Björn

Skriv svar