Ta upp nya fönster

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Ta upp nya fönster

Inlägg av tomeriksen » sön 19 maj 2019, 13:06

Jag funderar på att ta upp extra kabinfönster på min Compis 97 (se skiss). Tanken är ta bort kilformen på det ursprungliga fönstret akter om vantbeslaget och såga upp ett hål för om samma beslag.
compis 97 extra guggar.jpg
Nu undrar jag två saker:
  • Vad tycker ni andra i seglarkollektivet om deta påhitt? "Får" man ändra fönsterform på en båt hur som helst?
  • Kommer vantbeslaget att hålla om närliggande glasfiber försvinner?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ta upp nya fönster

Inlägg av HansH » mån 20 maj 2019, 07:51

Hoppas verkligen att vantinfästningen inte bara sitter fast i överbyggnaden...
Borde sitta ett "tie-rod" som förbinder vantinfästningen med skrovet - annars borde det vara svårt att sätta an riggen tillräckligt utan att deformera överbyggnaden.
Men det är svårt att uttala sig då du bara bifogat EN bild. Beskriver den före eller efter din önskade förändring...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta upp nya fönster

Inlägg av Anders S » mån 20 maj 2019, 18:06

HansH skrev:
mån 20 maj 2019, 07:51
Hoppas verkligen att vantinfästningen inte bara sitter fast i överbyggnaden...
Borde sitta ett "tie-rod" som förbinder vantinfästningen med skrovet - annars borde det vara svårt att sätta an riggen tillräckligt utan att deformera överbyggnaden.
Men det är svårt att uttala sig då du bara bifogat EN bild. Beskriver den före eller efter din önskade förändring...?
Litet för snyggt gjort, men jämför man ser man de "nya" fönstren som kolvarta, det befintliga i aktern med en ram.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ta upp nya fönster

Inlägg av Peter_K » mån 20 maj 2019, 19:55

Originalbilden (googlade lite).
8CE948AA-21E5-4EF2-9266-744FF45FD0B8.jpeg
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ta upp nya fönster

Inlägg av Spider » mån 20 maj 2019, 20:36

Designen känns i mina ögon lite "framtung" med den nya formen på fönster.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta upp nya fönster

Inlägg av Anders S » tis 21 maj 2019, 07:24

Snyggt eller inte sitter såklart i betraktarens öga. Jag tycker det såg helt OK ut. Det har funnits en del ideal under årens lopp, där "flushdäckad bävergrotta" varit ena ändan (små fönster är sjösäkert, ökar styrkan i ruff & däck etc), glasveranda (ljus, luftig ruff, bra utsikt, möjlighet till inre styrplats) varit i den andra ändan. Man väljer själv.

Haken här är kraftspelet i den utsatta delen av däcket, tvärskepps vid mast och vantfästen. En tierod håller ner, men det är ofta däcket och ett skott som "håller isär". Det här måste man tänka på om man tar upp nya, stora hål i däcket - där ruffsidan är en del. Gissningsvis bör det gå bra, men då man inte ser insidan framgår ju inte var huvudskottet och eventuella webbar sitter, hur öppningen i huvudskottet gjorts, om det är inlaminerat i sin helhet och annat sådant som man förmodligen vill veta innan man sätter sticksågen i ruffsidan.

Bara genom att minska fönstrens längd en smula och ge vantfästet (ruffsidan där det sitter) mer bredd skulle göra nytta, om man nu inte lyssnar på surgubbar som pekar på risker och struntar i att ändra. Gör man fel är det inte så lätt att ångra sig och lägga igen med bibehållen styrka.
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Ta upp nya fönster

Inlägg av tomeriksen » tis 21 maj 2019, 08:03

Anders S skrev:
tis 21 maj 2019, 07:24
Snyggt eller inte sitter såklart i betraktarens öga. Jag tycker det såg helt OK ut. Det har funnits en del ideal under årens lopp, där "flushdäckad bävergrotta" varit ena ändan (små fönster är sjösäkert, ökar styrkan i ruff & däck etc), glasveranda (ljus, luftig ruff, bra utsikt, möjlighet till inre styrplats) varit i den andra ändan. Man väljer själv.
Haha, bävergrotta var en bra liknelse. Ruffen i Compis-97 är kanske inte riktigt så mörk, påminner mer om en dämpad salong på Baker Street 221B. Vissa åtgärdar grottkänslan det med att såga bort bridgedäcket. Men att plasta med sådan precision ska jag nog inte ge mig på.

Som sagt, det här är bara några snabba skisser. Skrider jag till verket kommer jag att lägga på plexit innan jag gör hålen för att se hur det blir på riktigt.

Skriv svar