Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
gustavs
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 maj 2019, 19:40

Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av gustavs » sön 12 maj 2019, 20:19

Hej!

Hann köra ca 10 minuter efter sjösättning med en Volvo Penta MD7A (sjövattenkyld) innan temperatursensorn började tjuta. Körde tillbaka till hamnen så här (vilket nog var ett misstag, skulle såklart låtit motorn svalna).

Hursomhelst, det visade sig att termostaten var kass (öppnade sig inte överhuvudtaget vid ett koktest), och inte släppt in något vatten till själva motorn. När termostathuset lossades kom det ur ren och fin glykol från vinterkonserveringen.

Startade upp motorn utan termostat idag och då hostade den ur sig väldigt mycket svart och sotig rök. Antar att något har blivit kasst efter att ha kört lite för länge med en överhettande motor?

Vad bör felsökas? Kan man låta motorn gå ett tag och se om den sotiga röken försvinner? (även om det tar emot då det kommer ur en hel del skit :oops: )

Noterade även att det låg någon deciliter med glykol och lite olja under motorn, vet ej om det är relaterat.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 13 maj 2019, 09:44

Om motorn överhettats och körts i alla fall händer vanligen att topplockspackningen går o att diverse komponenter utvidgar sig; det medför i sin tur att
t ex kolvarna kan fastna, att olja förbrännes istf att smörja, kan börja läcka kylvatten (det under motorn.....), att hela rasket skär. Men detta beror ju på hur länge/hur kraftig överhettningen varit. Har du nu bytt termostat tänker jag mig att om motorn startar skulle det kunna gå att kolla om det skett något radikalt fördärvligt. Men kolla oljan så att den finns tillräckligt, liksom kylmedlet. Hur går motorn? Tungt? Svart rök eller blå, eller t o m vit (=vatten/glykol blandar sig).
Har bara råkat ut för överhettning på en gammal Renault R5 vilket slutade i byte av 1)termostat 2)topplockspackning 3)ventilslipning (=alltså kolla ventilstyrningarna så att de inte tagit stryk). I värsta fall kan toppen behöva planas.
Säkerligen finns det fler på detta forum som vet mer och bättre.
Lycka till o tänk på att det bara rör sig om världsliga ting... :wink:

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av Winga29 » mån 13 maj 2019, 14:09

Det där blir ju lite som att "sila mygg och svälja kameler".
Själv klart skall man inte köra med en kokande motor, men när du nu ändå gjort det, så skulle i alla fall inte jag dra mig för att nu köra en stund för att se och noggrant bevaka vad som händer.
Man tuffar väl lämpligen ut från bryggan, för att inte onödigtvis sota ner andra båtar?
Jag gissar att det kommer från avgasslang/ljuddämpare där kanske ångan från den kokande motorn bränt eller löst upp gammalt sot.
Olja under motorn har de flesta med en sådan motor, det kommer "insugsljuddämparen" och söl när du bytt oljefilter t.ex.
Detsamma tror jag gäller glykolen?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av omega » mån 13 maj 2019, 19:54

Kör lite försiktigt med motorn,efter att du kollat (som skrevs ovan) att glykol o olja finns i rätt mängd,kolla så inte oljan blir gråaktig av kylvatten,sen även att du inte får sotavlagringar o tryck i expansionskärlet,detta tyder på topplockspackning,dessa gamla motorer ör dock ganska stryktåliga,man kan köra en diesel på lågt varvtal i princip utan kylning, värmen kommer först med belastning,kolla även flödet i motorns ingen luftbubbla ligger o stör,lämpligt ställe att kolla är att skruva ur termostat givaren

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av Anders S » tis 14 maj 2019, 08:45

Jag delar uppfattningen att "Allt hopp är ännu inte ute!" :-)

Det som händer vid en kraftig temperaturhöjning är dels att sot i avgassystemet lossnar (sot är ett kraftfullt pigment, kallas ibland kimrök) dels att värmexpansionen rör en smula på alla ingående delar. Har inte värmeutvecklingen varit så kraftig att kolvar expanderat och "nypt" brukar det klara sig hyfsat. Ett av skälen är att dieslar som inte belastas går med luftöverskott ("friskluft") och bara litet bränsle sprutas in i den heta komprimerad luften. Det andra skälet är att innan det blir riktigt allvarligt måste vattnet koka bort - sålänge det finns vatten i systemet håller sig temperaturen rimlig (jämför med grytan i köket som överhettas först då den kokar torr).

Litet läckage, oljespill med mera är förväntat. Kör med förstånd, bevaka och var rimligt vaksam på missljud. Ett oljebyte (troligen i onödan) kan vara vettigt, kolla oljan för vatteninträngning. Ny glykolblandning i samband med termostatbyte är också bra, med noggrann pejling av nivåerna framöver. Skulle inre kylvattenkretsen läcka KAN det vara fara på färde, ifall topplocket rört sig.
Anders S

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av skippeer » lör 18 maj 2019, 12:39

På 90 talet överhettade jag en YSE12G när vi var i Sörlandet (Norge), vulkningen mellan impellergummit och metallringen i mitten hade släppt.
Det fanns inget överhettningslarm på motor eller avgaserna.
Avgasljudet ändrades när kylvattnet slutade komma men vi gick mot solgangsbrisen (12 m/s) så det tog några minuter innan vi kom på att vi hade ett problem. Vi stängde av motorn, rullade ut genuan och seglade med vinden tills vi fann ett ställe att ankra på.
Motorn var så het att jag inte ville röra den (för att slippa brännskador), vi tog en lunch tillsammans med en annan eskaderbåt som stöttade oss.
När motorn kallnat visade det sig att avgasslangen var "förkolnad", lite osäker vilka reservslangar vi hade ombord och vad som fixades tillfälligt med vulktejp.
Motorn startade, tillsammans med 3 andra eskaderbåtar tog vi oss till natthamnen, eskadern fortsatte och motorn startade fint.
Tipset från mer erfarna eskaderkompisar var, har du ingen topplockspackning i reserv så skaffa en nu....

2-3 år senare vägrade motorn att starta när vi en söndag vid lunchtid skulle sticka hem från Skagen till Göteborg för att jobba.
Efteråt förstod jag att vi hade fått många varningstecken men jag förstod inte dessa.
Om jag minns det rätt hade det uppstått en liten liten spricka på topplockspackningen som blev större och större så efter 2-3 år vägrade motorn att starta. Lämnade in spridaren åtminstone en gång under dessa 2-3 åren.

Bara ett tips, din överhettning kanske inte ger några allvarliga problem men var observant på om motorn blir mer svårstartad, om avgaserna blir vitaktiga (vår YSE12G hade sjövattenkylning och totalrenoverades efter startvägran).

gustavs
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 maj 2019, 19:40

Re: Svart och sotig rök efter att ha kört med överhettad MD7A

Inlägg av gustavs » tis 21 maj 2019, 08:56

Tack för alla svar! Det visade sig att vi hade sötvattenkylning till motorn (vilket vi hade fått för oss att vi absolut inte hade :oops:).

Kunde också se att strömkabeln till cirkulationspumpen hade kopplats ur, förmodligen i samband med att vi bytte en sönderrostad avgaskrök tidigare i vår. Har nu lärt mig att lyssna efter en surrande pump vid tändningsläget innan start av motorn.

Med cirkulationspumpen inkopplad, påfylld kylarvätska, ny termostat och lite dieselrengöring i tanken kunde vi starta motorn och ganska snabbt slutade den hosta ur sig den svarta sotiga röken.

Körde i helgen ca 4 timmar med motorn utan problem, den verkar alltså ha överlevt!

Skriv svar