Borra fast anod på köl?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Borra fast anod på köl?

Inlägg av peon » mån 06 maj 2019, 13:45

-Vilken borr behöver man för att borra i en järnköl? Svårt?
-hur längre räcker en anod typ https://www.biltema.se/bat/batmotor/ano ... 2000017697 och vad gör man när den är slut? Borra nya hål och fästa en ny?

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Borra fast anod på köl?

Inlägg av Winga29 » mån 06 maj 2019, 20:21

Man borrar naturligtvis med en metallborr av den dimension som gängtappen du skall använda kräver, som i sin tur väljs beroende vilken skruv du skall använda, som styrs av vilken anod du behöver.

Nej, det är inte alls svårt, men om det är första gången du gör ett sånt jobb (vilket din text antyder) så bör du kanske fråga om vägledning av någon kompis som har gjort liknande jobb tidigare. Det mest kritiska är väl gängningen, du vill inte bryta av tappen, det skulle vara obra.

När anoden är förbrukad, skruvar du ut skruven och sätter dit en ny anod.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1106
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Borra fast anod på köl?

Inlägg av HansH » tor 09 maj 2019, 07:22

Bara en kontrollfråga - VARFÖR skall du sätta en anod på kölen...?
Kölen lär inte rosta bort eller allvarligt skadas utan anod och anoder brukar man ju primärt använda för att skydda mer korrisivt ömtåliga delar som propeller, drev och vv-beredare.
Båtar med stålskrov behöver definitivt anoder men en segelbåtsköl tar nog några hundra år (minst) innan den rostar sönder.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11205
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Borra fast anod på köl?

Inlägg av Anders S » tor 09 maj 2019, 10:00

Tanken är nog att anoden skall skydda kölen, och det gör den, i begränsad omfattning. Skyddseffekten avtar med avståndet från anoden, så nyttan är inte så stor, om man inte har många...

I fartygssammanhang väljer man zinksprutning i stället, i princip en tunn, heltäckande anod. På våra båtar försöker man isolera kölen (från vattnet) med färg (många lager epoxy, t e x) och en tänkbar variant (för zinkintresserade) kan vara någon av de zinkrika grundfärger som finns. Sk "kallgalv" är en sådan färg.
Anders S

Skriv svar