Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Hej när jag startade motorn efter sjösättningen forsade det ut vatten från motorn så länge den var igång och när jag tittar kommer det från ett "hål" i motorn som har sprungit läck. Jag tror inte det är från frost utan från rost när jag känner i det med fingret verkar det vara i väldigt dåligt skick.
Jag har ritat (röd pil) på hur hålet ser ut men det som har sprungit läck sitter bakom dieselpumpen(rund ring) eller vad det är så man ser det inte på skisserna.
En gammal volvo tekniker sa det är nog en frostplugg men när jag tittar på frostpluggar på nätet ser de inte ut som "hålet" i motorn. Vad kan detta vara för hål i en volvo penta?? Enligt skisserna står det ingenting om just detta hålet, och frostpluggarna är ju platta, dom är inte insänkta så det blir ett "hål"....
Någon som vet vad det är för del och hur jag kan laga detta?? Kemisk metall funderar jag på annars att kleta in det håller väl ett tag?? amatörsmässigt men ja hittar jag inget annat så får det la blir något sånt, eller en kork med en liten dränkbar pump som backup
edit: Nu gjorde jag en sökning på FRYSPLUGG istället för FROSTPLUGG och då kom det ju upp likvärdiga grejer: https://duckduckgo.com/?q=frysplugg&t=b ... &ia=images deom är ju insänkta och bildar ett "hål".
Jag har ritat (röd pil) på hur hålet ser ut men det som har sprungit läck sitter bakom dieselpumpen(rund ring) eller vad det är så man ser det inte på skisserna.
En gammal volvo tekniker sa det är nog en frostplugg men när jag tittar på frostpluggar på nätet ser de inte ut som "hålet" i motorn. Vad kan detta vara för hål i en volvo penta?? Enligt skisserna står det ingenting om just detta hålet, och frostpluggarna är ju platta, dom är inte insänkta så det blir ett "hål"....
Någon som vet vad det är för del och hur jag kan laga detta?? Kemisk metall funderar jag på annars att kleta in det håller väl ett tag?? amatörsmässigt men ja hittar jag inget annat så får det la blir något sånt, eller en kork med en liten dränkbar pump som backup
edit: Nu gjorde jag en sökning på FRYSPLUGG istället för FROSTPLUGG och då kom det ju upp likvärdiga grejer: https://duckduckgo.com/?q=frysplugg&t=b ... &ia=images deom är ju insänkta och bildar ett "hål".
Re: Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Grannen hade liknande läckage i frostpluggar på sin MD6A. Han fixade detta med motorn på plats i båten med hjälp av dessa gummifrostpluggar :
https://dalhems.com/sv/c/88050e3d4fb347 ... f5bb36d4bd
(Lär kallas "raggarplugg" av rutinerade bilmeckar)
https://dalhems.com/sv/c/88050e3d4fb347 ... f5bb36d4bd
(Lär kallas "raggarplugg" av rutinerade bilmeckar)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Aha sedär, det bör ju fungera. Den sidan har jag lyckats missa i mitt frenetiska sökande.Seawolf skrev: ↑sön 28 apr 2019, 18:53Grannen hade liknande läckage i frostpluggar på sin MD6A. Han fixade detta med motorn på plats i båten med hjälp av dessa gummifrostpluggar :
https://dalhems.com/sv/c/88050e3d4fb347 ... f5bb36d4bd
(Lär kallas "raggarplugg" av rutinerade bilmeckar)
Uppdatering: vad jag ser när jag tittar in i hålet är ju kylkanalerna innuti motorblocket och det måste vara hela frostpluggen(en platt vanlig sådan som finns lite överallt på motorn) som har trillat ur helt och hållet! Så nu har jag beställt volvo penta original grejer från nätet, hoppas det fixar biffen.
Var på väg att montera bort hela dieselpumpen och det var nog tur jag inte lyckades idag för det verkar inte vara helt enkelt att ställa tillbaka igen som det ska vara om jag förstår det hela rätt. Jag uppdaterar la tråden igen när (om) jag fixar de hela
Re: Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Hoppas inte för mycket på en orginalplugg. Orsaken att den trillade ut var troligen korrosion i spalten mellan den och blocket. Troligen är tätningsytan i blocket såpass anfrätt att en ny plugg inte tätar. Det är därför det finns gummipluggar som expanderar så gummit pressas in mot den ojämna tätytan.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Hmm sant. Då beställer jag en gumm nu också så jag har en i backup. MEN de ser ju för tjocka ut, de kommer ju (väl?) gå längre in och stoppa vattenflödet innanför?Seawolf skrev: ↑mån 29 apr 2019, 05:15Hoppas inte för mycket på en orginalplugg. Orsaken att den trillade ut var troligen korrosion i spalten mellan den och blocket. Troligen är tätningsytan i blocket såpass anfrätt att en ny plugg inte tätar. Det är därför det finns gummipluggar som expanderar så gummit pressas in mot den ojämna tätytan.....
edit: Eller man sätter nog i den så långt som man önskar och börjar skruva så expanderar den där den sitter, förmodar jag. Den kommer inte trycka ut sig själv om den sitter in för lite? Jag menar det handlar ju om 4 mm. som man kan pressa in den bara.
Re: Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Jag såg aldrig grannens installation. Men tydligen sättes gumipluggen in så att det finns gummi både innanför uch utanför hålkanten. Sen drar man ihop den så att gummit expanderar utanför och innanför, samtidigt som det trycker mot kanten. Om kanten är svårt ojämn rekommenderade jag grannen att först rengöra kanten, sen bestryka den tunt med packningssilkon så bara smågropar fylls och låta detta hårdna, sen sätter man dit gummipluggen. Vet inte om han bedömde om detta behövdes. Men vad jag hört funkar det hela hela förra säsongen, och då gör det säkert i år också.Jonjoh skrev: ↑tis 30 apr 2019, 11:48Hmm sant. Då beställer jag en gumm nu också så jag har en i backup. MEN de ser ju för tjocka ut, de kommer ju (väl?) gå längre in och stoppa vattenflödet innanför?Seawolf skrev: ↑mån 29 apr 2019, 05:15Hoppas inte för mycket på en orginalplugg. Orsaken att den trillade ut var troligen korrosion i spalten mellan den och blocket. Troligen är tätningsytan i blocket såpass anfrätt att en ny plugg inte tätar. Det är därför det finns gummipluggar som expanderar så gummit pressas in mot den ojämna tätytan.....
edit: Eller man sätter nog i den så långt som man önskar och börjar skruva så expanderar den där den sitter, förmodar jag. Den kommer inte trycka ut sig själv om den sitter in för lite? Jag menar det handlar ju om 4 mm. som man kan pressa in den bara.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Hål i motorblocket md6a, frostplugg som gått??
Okej. Jag köper sån silikonpackning på Clas Ohlson imorgon för säkerhets skull. Tillbaka till frostpluggen så fick jag in den (VP original) OK men kom aldrig åt att banka till den ordentligt som man ska göra. Så det kom en droppe vatten var 5:e sekund ungefär. Farsan skulle fixa det bättre men efter det ingreppet rann det än mer vatten Ska se om jag kan banka till den bättre men tror inte det utan kommer köra på gummiplugg + silikontätning till helgen!Seawolf skrev: ↑ons 01 maj 2019, 06:00Jag såg aldrig grannens installation. Men tydligen sättes gumipluggen in så att det finns gummi både innanför uch utanför hålkanten. Sen drar man ihop den så att gummit expanderar utanför och innanför, samtidigt som det trycker mot kanten. Om kanten är svårt ojämn rekommenderade jag grannen att först rengöra kanten, sen bestryka den tunt med packningssilkon så bara smågropar fylls och låta detta hårdna, sen sätter man dit gummipluggen. Vet inte om han bedömde om detta behövdes. Men vad jag hört funkar det hela hela förra säsongen, och då gör det säkert i år också.Jonjoh skrev: ↑tis 30 apr 2019, 11:48Hmm sant. Då beställer jag en gumm nu också så jag har en i backup. MEN de ser ju för tjocka ut, de kommer ju (väl?) gå längre in och stoppa vattenflödet innanför?Seawolf skrev: ↑mån 29 apr 2019, 05:15
Hoppas inte för mycket på en orginalplugg. Orsaken att den trillade ut var troligen korrosion i spalten mellan den och blocket. Troligen är tätningsytan i blocket såpass anfrätt att en ny plugg inte tätar. Det är därför det finns gummipluggar som expanderar så gummit pressas in mot den ojämna tätytan.....
edit: Eller man sätter nog i den så långt som man önskar och börjar skruva så expanderar den där den sitter, förmodar jag. Den kommer inte trycka ut sig själv om den sitter in för lite? Jag menar det handlar ju om 4 mm. som man kan pressa in den bara.