Scatraknut aqvadrive

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Scatraknut aqvadrive

Inlägg av alfp » lör 27 apr 2019, 13:13

Går en scatraknut att renovera ?
Den jag har är/går väldigt trögt.
Alfp

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Scatraknut aqvadrive

Inlägg av Jaramaz » ons 01 maj 2019, 17:23

alfp skrev:
lör 27 apr 2019, 13:13
Går en scatraknut att renovera ?
Den jag har är/går väldigt trögt.
Yep, det går mycket bra. Nu är din fråga generell så då kan svarat bara bli generellt.

Scatrakunt (med lite olika namn) består huvdsakligen av två cv-knutar och ett trycklager. Vilket är det som går trögt?
tandem-cv-knutarna är enkla att byta ut. Finnas att köpa för de flesta dimensioner.

Trycklagert kan vara lite svårare, det går att hitta ersättningslager för en hel del dimensioner, kanske inte för alla. Google är din vän :)
I värsta fall får man fräsa upp ett nytt spår för trycklagert, alternativt investera i en ny knut.

I vilket fall: kör inte med ett trögt lager.

Ger du mer info kan jag ev tipsa om verkstad mm - men jag är inte så aktiv på detta forum så pm osv funkar dåligt.

//J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Scatraknut aqvadrive

Inlägg av Anders S » tor 02 maj 2019, 08:26

Givetvis kan CVT-knutarna bytas (knepet brukar vara att reda ut vilken standardknut som passar splinsen), men det är inte alltid nödvändigt. Rengöring, ny smörja och gummidamasker kan hjälpa, och kostar "nästan gratis". Går sedan axeln trögt tror jag som Jaramaz är inne på att trycklagret kan ha havererat. Skälet är att axelpaketet oftast har en helt liten vinkelavvikelse, så knutarna arbetar inte så hårt (men genom den lilla vinkelavvikelsen får de motion). I bilar (där vinklarna ändras hela tiden) håller knutarna i många tusen timmar.

Jag hade ute min för några säsonger sedan, rostskyddade och kollade, och den var glappfri och rullade lätt efter 25 år eller så. (Däremot var det annat med cutlesslagret, lagom kul att byta).

De delar i Scatraaxeln som det gäller att hålla fast vid är drivplattorna och axelfästet samt mellanaxeln, om man nu hittar rätt knut. Men jag tror att trycklagret bör kollas först.
Anders S

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Scatraknut aqvadrive

Inlägg av Moby Dick » sön 05 maj 2019, 15:00

Hej Kolla med Capella Marin i Skogås. De renoverar Aquadrive som jag tror är efterföljaren till Scatrakopplingen.
Moby Dick

Skriv svar