Hej!
Vi upptäckte en ganska stor påkörningsskada på framsidan av kölen när vi målade båten förra helgen. Det är en RJ85a med blyköl, hur ska man gå till väga att reparera det? Ser ut att vara en ganska stor del som har lossnat. Jag vet inte riktigt vad ytskiktet är gjort av, ser inte ut att vara några fiberglastrådar som träder fram. Vad händer om vi inte skulle göra någonting åt det? Annars funderade vi på att lägga på epoxyspackel, slipa och sedan måla?
Laga kölskada
Re: Laga kölskada
Utanpåliggande blyköl - då har man oftast ingen "ytskikt" av polyester/glasfiber.
Ev skador grovriktas mha hammare/slägga och fil/rasp och sedan epoxispackel (polyesterspackel behöver skyddas då det annars tar upp vatten.
Dock så måste ni kolla efter skador i andra änden av kölen - dvs i infästningen mot skrovet - Kölens skada är bara kosmetisk.
Ev skador grovriktas mha hammare/slägga och fil/rasp och sedan epoxispackel (polyesterspackel behöver skyddas då det annars tar upp vatten.
Dock så måste ni kolla efter skador i andra änden av kölen - dvs i infästningen mot skrovet - Kölens skada är bara kosmetisk.
Re: Laga kölskada
Det går väl att lägga till att man skall vara försiktig om man bearbetar blykölen. Bly är ju, som troligtvis bekant, ohälsosamt. Tät klädsel och gärna andningsmask, särskilt om man slipar. Annars är blyköl "bra", eftersom den inneboende mjukheten visserligen ger tydliga bulor, men också minskar krockvåldet i kölens akter-överkant. (Det är där (i plasten) man kollar litet extra efter att ha hittat nya stenar - som Hans påtalade)...
Anders S
Re: Laga kölskada
Nähä. kölen på RJ85 är ofta inplastad. Det syns lång väg att trådskaparen har lite problem, kölen är anfrätt.
Tag Anders råd om farligheten hos bly (Pb) ad notam, och så fram med en kreftig fil, modell rasp. Snygga till, bort med allt som vittrat. Lägning med epoxi + glasfiberväv, se till att få det tjockt och att remsorna går högt upp - slipa bort gammal färg och plast först.
Det måste bli tätt så att vatten inte kommer emellan bly och vad där nu finns kring kölen.
//J
Tag Anders råd om farligheten hos bly (Pb) ad notam, och så fram med en kreftig fil, modell rasp. Snygga till, bort med allt som vittrat. Lägning med epoxi + glasfiberväv, se till att få det tjockt och att remsorna går högt upp - slipa bort gammal färg och plast först.
Det måste bli tätt så att vatten inte kommer emellan bly och vad där nu finns kring kölen.
//J
Re: Laga kölskada
Troligen behöver ni inte göra något alls, om ni inte hinner.
RJ85:ans främre del i bly är troligen inte inplastad och sannolikt finns inga andra skador.
Det här kan man läsa om RJ85.
På de allra första exemplaren hade man inplastad blybarlast, men innan serieproduktionen kom igång ändrades det till en utanpåliggande blyköl, även om en del även senare plastat in sina kölar. Det fanns en 'måsvinge', en typ av bottenstock, på tidiga båtar. Den togs snart bort eftersom den ansågs överflödig. Vid grundstötningar tar det mjuka blyet upp mycket av stöten, och själva konstruktionen är dessutom överdimensionerad. Risken för svajköl eller skador på skrovet även efter kraftiga grundstötningar är liten.
Tillägg: Bly tar ingen större skada av att vara oskyddat i vatten och om det mot förmodan skulle vara glasfiberarmerad polyester utanpå kölen så lär det inte hända särskilt mycket om ni inte lagar skadan i år.
Hinner ni laga så är ju det bäst.
Mera tillägg
Eftersom ni tycker att en stor bit lossnat har kölen troligen spacklats tidigare och det är spackel som lossnat.
RJ85:ans främre del i bly är troligen inte inplastad och sannolikt finns inga andra skador.
Det här kan man läsa om RJ85.
På de allra första exemplaren hade man inplastad blybarlast, men innan serieproduktionen kom igång ändrades det till en utanpåliggande blyköl, även om en del även senare plastat in sina kölar. Det fanns en 'måsvinge', en typ av bottenstock, på tidiga båtar. Den togs snart bort eftersom den ansågs överflödig. Vid grundstötningar tar det mjuka blyet upp mycket av stöten, och själva konstruktionen är dessutom överdimensionerad. Risken för svajköl eller skador på skrovet även efter kraftiga grundstötningar är liten.
Tillägg: Bly tar ingen större skada av att vara oskyddat i vatten och om det mot förmodan skulle vara glasfiberarmerad polyester utanpå kölen så lär det inte hända särskilt mycket om ni inte lagar skadan i år.
Hinner ni laga så är ju det bäst.
Mera tillägg
Eftersom ni tycker att en stor bit lossnat har kölen troligen spacklats tidigare och det är spackel som lossnat.
- Knacka till det värsta med kammare eller slägga som tidigare föreslagits. Slipa behövs troligen inte.
- Lägg på tunt med epoxispackel och slipa in spacklet i blyet med ett grovt sandpappar, typ 40 eller 60 så fäster spacklet bättre än mot det oxiderade blyet.
- Spackla färdigt allt i ett svep.
- Måla