Rostig köl maxi77
Rostig köl maxi77
Hej! Tänkte köpa än maxi77 och har tittat på en där kölen ser ut enligt bifogade bilder. Är såpass omfattande rost någon fara för båten, eller är det något som går att åtgärda relativt enkelt?
Någon som har en uppfattning på vad materialet kan gå på om man skall köpa och fixa själv ?
Tacksam för svar
Någon som har en uppfattning på vad materialet kan gå på om man skall köpa och fixa själv ?
Tacksam för svar
Re: Rostig köl maxi77
Det är fullt normalt och bara ett kosmetiskt/prestandaproblem. Borsta rent med stålborste på vinkelslip, bort med all rost, grundmåla, spackla till önskad finish, täckmåla, finslipa till önskad ytfinhet, och sedan bottenmåla.
Sedan finns två strategier, jag tror de är likvärdiga i arbetsinsats: Man tar jobbet att gör allt "helt perfekt", och sedan hoppas man att det håller ett bra tag. Allt jobbet NU, och sedan endast litet de närmaste åren.
Den andra strategin är att bara fixa akut rost, bättra med grundfärg, och göra det jobbet varje vår. (Rosten kommer givetvis tillbaka på nya (och gamla) ställen...).
Under en femårsperiod blir det nog ungefär detsamma totaltid.
Sedan finns två strategier, jag tror de är likvärdiga i arbetsinsats: Man tar jobbet att gör allt "helt perfekt", och sedan hoppas man att det håller ett bra tag. Allt jobbet NU, och sedan endast litet de närmaste åren.
Den andra strategin är att bara fixa akut rost, bättra med grundfärg, och göra det jobbet varje vår. (Rosten kommer givetvis tillbaka på nya (och gamla) ställen...).
Under en femårsperiod blir det nog ungefär detsamma totaltid.
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Rostig köl maxi77
Alla järnkölar rostar förr eller senare. Det är ett rent kosmetiskt problem. Tycker inte det finns mkt. att tillägga till Anders svar. Lycka till med nya båten.
Re: Rostig köl maxi77
Se på min röstknöl till köl på länken nedan och hur jag behandlade den, läs textfilen med anteckningar. Blev bra med typ halva insatsen mot vad man ska göra om man är riktigt grundlig.. vid båtupptagningen hade det kommit några fläckar med rost som jag aldrig behandlade i år innan sjösättning, bara bottenmålade över. Får la se till hösten igen hur det har gått.
https://1drv.ms/f/s!AjW9VGz-AkOEjjXxk_QlyPb6ZRDp
https://1drv.ms/f/s!AjW9VGz-AkOEjjXxk_QlyPb6ZRDp
Re: Rostig köl maxi77
Nu är ju risken att man uppfattas som surgubbe, men det finns något att kommentera:
Det som är bra är att rosten bekämpats på ett rimligt sätt, mindre bra (för seglingsförmågan) är den grova (mycket grova) ytan på kölen. Vi har ju trådar om "hur noga behöver man vara" vad gäller bottenfinish, och här kan man (givetvis på ett positivt sätt) påpeka att båten skulle segla betydligt bättre i mellan- och lättvind om botten, kölen och rodret varit slät. Diskussionen om tunna riblets och annat listigt kan man lämna därhän.
Bara den utan synd borde få kasta sten - det finns troligen ingen som har en anständig yta på hela botten (själv kommer jag inte åt under kölen, så där ser det illa ut) och högglanspolering har jag inte heller. Men man betalar ett rätt stort pris för att inte fullfölja arbetet hela vägen.
Alla bestämmer själv hur man vill göra, men överväger man nya segel eller foldingpropeller för att segla fortare/bättre/effektivare, så dubbelkolla botten innan.
Det som är bra är att rosten bekämpats på ett rimligt sätt, mindre bra (för seglingsförmågan) är den grova (mycket grova) ytan på kölen. Vi har ju trådar om "hur noga behöver man vara" vad gäller bottenfinish, och här kan man (givetvis på ett positivt sätt) påpeka att båten skulle segla betydligt bättre i mellan- och lättvind om botten, kölen och rodret varit slät. Diskussionen om tunna riblets och annat listigt kan man lämna därhän.
Bara den utan synd borde få kasta sten - det finns troligen ingen som har en anständig yta på hela botten (själv kommer jag inte åt under kölen, så där ser det illa ut) och högglanspolering har jag inte heller. Men man betalar ett rätt stort pris för att inte fullfölja arbetet hela vägen.
Alla bestämmer själv hur man vill göra, men överväger man nya segel eller foldingpropeller för att segla fortare/bättre/effektivare, så dubbelkolla botten innan.
Anders S
Re: Rostig köl maxi77
Mmmm rätt Anders. men tiden, hur får man loss mer tid... Jag iallafall ska göra kölen från metallrent och utåt med alla lager av allting - nån gång!
Re: Rostig köl maxi77
Så är det naturligtvis. Min egen prioritering går ungefär så här:
Kan båten sjunka eller något riktigt viktigt (masten, motorn etc) lossna - MÅSTE FIXA
Kan båten bli sämre eller skadas - ordna det på permanent sätt (typ; göra grunden ordentligt på kölen...)
Seglar båten inte optimalt (eller, "blir semestern inte mysig") - rätta till på tids- eller pengaekonomiskt sätt
Poängen är egentligen att när man gör något bra och rätt (som i ditt fall) är det ju viktigt att fullfölja på rätt sätt. Att vänta med superfinish tills man har tid (typ "nästa år") kan man gärna göra, bara man förstår sambanden.
Anders S
Re: Rostig köl maxi77
Jag har inte gett mig in på det här jobbet än...men tanken finns att göra det i vår. Bara en grej som är oklar för mig, av vad jag läst ska man måla på det slipade området direkt.... men det tar x antal timmar att slipa hela kölen. Hur löser man det? Ska man slipa en minut, måla en minut men då kommer det väl slip-damm på det nymålade området.
Re: Rostig köl maxi77
Det betyder att du skall välja en torr dag, och slipa, avfetta och måla första strykningen samma dag.peon skrev: ↑ons 30 okt 2019, 10:32Jag har inte gett mig in på det här jobbet än...men tanken finns att göra det i vår. Bara en grej som är oklar för mig, av vad jag läst ska man måla på det slipade området direkt.... men det tar x antal timmar att slipa hela kölen. Hur löser man det? Ska man slipa en minut, måla en minut men då kommer det väl slip-damm på det nymålade området.
Alla borde ha skägg
Re: Rostig köl maxi77
Som ovanstående skrev, en jäkligt torr dag,(tidig vår) då har du hela vintern på dig att GROV-slipa ( kan krävas att man knackar bort en del rostkakor) och spackla till formen.
Det sista innan ev, epoxi-sölande så slipar du det sista på ytan och lägger på rostätare i några omgångar som gärna slipas in. Avfetta absolut inte efter detta, då ber du om att få röd yta igen.
Epoxigrunden gottas in direkt på rostätarytan. Har efter 3 år inga genomslag på kölen.
Rostätar-kletet är inget "hittepågrej" och det tar inte bort rosten, det binder det, så det typ avstannar. Någon annan kan säkert ge någon kemisk förklaring.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKbUvD_BwE
/ Thomas
Det sista innan ev, epoxi-sölande så slipar du det sista på ytan och lägger på rostätare i några omgångar som gärna slipas in. Avfetta absolut inte efter detta, då ber du om att få röd yta igen.
Epoxigrunden gottas in direkt på rostätarytan. Har efter 3 år inga genomslag på kölen.
Rostätar-kletet är inget "hittepågrej" och det tar inte bort rosten, det binder det, så det typ avstannar. Någon annan kan säkert ge någon kemisk förklaring.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKbUvD_BwE
/ Thomas
Re: Rostig köl maxi77
Avfetta innan rostätaren då?thomask skrev: ↑ons 30 okt 2019, 17:51Som ovanstående skrev, en jäkligt torr dag,(tidig vår) då har du hela vintern på dig att GROV-slipa ( kan krävas att man knackar bort en del rostkakor) och spackla till formen.
Det sista innan ev, epoxi-sölande så slipar du det sista på ytan och lägger på rostätare i några omgångar som gärna slipas in. Avfetta absolut inte efter detta, då ber du om att få röd yta igen.
Epoxigrunden gottas in direkt på rostätarytan. Har efter 3 år inga genomslag på kölen.
Rostätar-kletet är inget "hittepågrej" och det tar inte bort rosten, det binder det, så det typ avstannar. Någon annan kan säkert ge någon kemisk förklaring.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKbUvD_BwE
/ Thomas
Re: Rostig köl maxi77
Vet inte riktigt vad man ska "avfetta". När järnklumpen är nerslipad lär det inte finnas något som är fett.
Ska man göra det en gång för alla, så får man vara rätt brutal när man tar bort rost och gammalt spackel/färg.
Alla har sitt sätt, Jag tog vinkelslip med kapskiva, slipskivor av alla de slag tar för dåligt. slipskivor funkar på slutet.
Som jag skrev innan så kan det krävas att man slår loss rostkakor om man har en gammal järnköl.
Räkna en dag eller två att slipa ner kölen så att det blir någorlunda.
Spackla formen kan man göra hur länge som helst, man blir aldrig nöjd. kölen formas lättast med en lång stållinjal och slipas till med en lång slipbräda.
Spacklet brukar även behöva någorlunda varmt för att bli slipbart.
/Thomas
Ska man göra det en gång för alla, så får man vara rätt brutal när man tar bort rost och gammalt spackel/färg.
Alla har sitt sätt, Jag tog vinkelslip med kapskiva, slipskivor av alla de slag tar för dåligt. slipskivor funkar på slutet.
Som jag skrev innan så kan det krävas att man slår loss rostkakor om man har en gammal järnköl.
Räkna en dag eller två att slipa ner kölen så att det blir någorlunda.
Spackla formen kan man göra hur länge som helst, man blir aldrig nöjd. kölen formas lättast med en lång stållinjal och slipas till med en lång slipbräda.
Spacklet brukar även behöva någorlunda varmt för att bli slipbart.
/Thomas