Rostig köl maxi77

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Tassin
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 apr 2019, 18:20

Rostig köl maxi77

Inlägg av Tassin » mån 08 apr 2019, 18:29

Hej! Tänkte köpa än maxi77 och har tittat på en där kölen ser ut enligt bifogade bilder. Är såpass omfattande rost någon fara för båten, eller är det något som går att åtgärda relativt enkelt?

Någon som har en uppfattning på vad materialet kan gå på om man skall köpa och fixa själv ?

Tacksam för svar
Bilagor
received_320671451983622.jpeg
received_415352792609170.jpeg
received_310483626290139.jpeg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av Anders S » mån 08 apr 2019, 20:38

Det är fullt normalt och bara ett kosmetiskt/prestandaproblem. Borsta rent med stålborste på vinkelslip, bort med all rost, grundmåla, spackla till önskad finish, täckmåla, finslipa till önskad ytfinhet, och sedan bottenmåla.

Sedan finns två strategier, jag tror de är likvärdiga i arbetsinsats: Man tar jobbet att gör allt "helt perfekt", och sedan hoppas man att det håller ett bra tag. Allt jobbet NU, och sedan endast litet de närmaste åren.

Den andra strategin är att bara fixa akut rost, bättra med grundfärg, och göra det jobbet varje vår. (Rosten kommer givetvis tillbaka på nya (och gamla) ställen...).

Under en femårsperiod blir det nog ungefär detsamma totaltid.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av oceansailor » ons 10 apr 2019, 00:11

Alla järnkölar rostar förr eller senare. Det är ett rent kosmetiskt problem. Tycker inte det finns mkt. att tillägga till Anders svar. Lycka till med nya båten.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av Jonjoh » ons 01 maj 2019, 21:52

Se på min röstknöl till köl på länken nedan och hur jag behandlade den, läs textfilen med anteckningar. Blev bra med typ halva insatsen mot vad man ska göra om man är riktigt grundlig.. vid båtupptagningen hade det kommit några fläckar med rost som jag aldrig behandlade i år innan sjösättning, bara bottenmålade över. Får la se till hösten igen hur det har gått.

https://1drv.ms/f/s!AjW9VGz-AkOEjjXxk_QlyPb6ZRDp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av Anders S » tor 02 maj 2019, 08:15

Nu är ju risken att man uppfattas som surgubbe, men det finns något att kommentera:

Det som är bra är att rosten bekämpats på ett rimligt sätt, mindre bra (för seglingsförmågan) är den grova (mycket grova) ytan på kölen. Vi har ju trådar om "hur noga behöver man vara" vad gäller bottenfinish, och här kan man (givetvis på ett positivt sätt) påpeka att båten skulle segla betydligt bättre i mellan- och lättvind om botten, kölen och rodret varit slät. Diskussionen om tunna riblets och annat listigt kan man lämna därhän.

Bara den utan synd borde få kasta sten - det finns troligen ingen som har en anständig yta på hela botten (själv kommer jag inte åt under kölen, så där ser det illa ut) och högglanspolering har jag inte heller. Men man betalar ett rätt stort pris för att inte fullfölja arbetet hela vägen.

Alla bestämmer själv hur man vill göra, men överväger man nya segel eller foldingpropeller för att segla fortare/bättre/effektivare, så dubbelkolla botten innan.
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av Jonjoh » fre 03 maj 2019, 07:03

Mmmm rätt Anders. men tiden, hur får man loss mer tid... Jag iallafall ska göra kölen från metallrent och utåt med alla lager av allting - nån gång! :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av Anders S » fre 03 maj 2019, 07:34

Jonjoh skrev:
fre 03 maj 2019, 07:03
Mmmm rätt Anders. men tiden, hur får man loss mer tid... Jag iallafall ska göra kölen från metallrent och utåt med alla lager av allting - nån gång! :)
Så är det naturligtvis. Min egen prioritering går ungefär så här:

Kan båten sjunka eller något riktigt viktigt (masten, motorn etc) lossna - MÅSTE FIXA
Kan båten bli sämre eller skadas - ordna det på permanent sätt (typ; göra grunden ordentligt på kölen...)
Seglar båten inte optimalt (eller, "blir semestern inte mysig") - rätta till på tids- eller pengaekonomiskt sätt

Poängen är egentligen att när man gör något bra och rätt (som i ditt fall) är det ju viktigt att fullfölja på rätt sätt. Att vänta med superfinish tills man har tid (typ "nästa år") kan man gärna göra, bara man förstår sambanden.
Anders S

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av peon » ons 30 okt 2019, 10:32

Jag har inte gett mig in på det här jobbet än...men tanken finns att göra det i vår. Bara en grej som är oklar för mig, av vad jag läst ska man måla på det slipade området direkt.... men det tar x antal timmar att slipa hela kölen. Hur löser man det? Ska man slipa en minut, måla en minut men då kommer det väl slip-damm på det nymålade området.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av Peter_K » ons 30 okt 2019, 16:53

peon skrev:
ons 30 okt 2019, 10:32
Jag har inte gett mig in på det här jobbet än...men tanken finns att göra det i vår. Bara en grej som är oklar för mig, av vad jag läst ska man måla på det slipade området direkt.... men det tar x antal timmar att slipa hela kölen. Hur löser man det? Ska man slipa en minut, måla en minut men då kommer det väl slip-damm på det nymålade området.
Det betyder att du skall välja en torr dag, och slipa, avfetta och måla första strykningen samma dag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av thomask » ons 30 okt 2019, 17:51

Som ovanstående skrev, en jäkligt torr dag,(tidig vår) då har du hela vintern på dig att GROV-slipa ( kan krävas att man knackar bort en del rostkakor) och spackla till formen.
Det sista innan ev, epoxi-sölande så slipar du det sista på ytan och lägger på rostätare i några omgångar som gärna slipas in. Avfetta absolut inte efter detta, då ber du om att få röd yta igen.
Epoxigrunden gottas in direkt på rostätarytan. Har efter 3 år inga genomslag på kölen.

Rostätar-kletet är inget "hittepågrej" och det tar inte bort rosten, det binder det, så det typ avstannar. Någon annan kan säkert ge någon kemisk förklaring.

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKbUvD_BwE

/ Thomas

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av peon » fre 01 nov 2019, 12:53

thomask skrev:
ons 30 okt 2019, 17:51
Som ovanstående skrev, en jäkligt torr dag,(tidig vår) då har du hela vintern på dig att GROV-slipa ( kan krävas att man knackar bort en del rostkakor) och spackla till formen.
Det sista innan ev, epoxi-sölande så slipar du det sista på ytan och lägger på rostätare i några omgångar som gärna slipas in. Avfetta absolut inte efter detta, då ber du om att få röd yta igen.
Epoxigrunden gottas in direkt på rostätarytan. Har efter 3 år inga genomslag på kölen.

Rostätar-kletet är inget "hittepågrej" och det tar inte bort rosten, det binder det, så det typ avstannar. Någon annan kan säkert ge någon kemisk förklaring.

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKbUvD_BwE

/ Thomas
Avfetta innan rostätaren då?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rostig köl maxi77

Inlägg av thomask » fre 01 nov 2019, 18:03

Vet inte riktigt vad man ska "avfetta". När järnklumpen är nerslipad lär det inte finnas något som är fett.
Ska man göra det en gång för alla, så får man vara rätt brutal när man tar bort rost och gammalt spackel/färg.
Alla har sitt sätt, Jag tog vinkelslip med kapskiva, slipskivor av alla de slag tar för dåligt. slipskivor funkar på slutet.
Som jag skrev innan så kan det krävas att man slår loss rostkakor om man har en gammal järnköl.
Räkna en dag eller två att slipa ner kölen så att det blir någorlunda.
Spackla formen kan man göra hur länge som helst, man blir aldrig nöjd. kölen formas lättast med en lång stållinjal och slipas till med en lång slipbräda.
Spacklet brukar även behöva någorlunda varmt för att bli slipbart.

/Thomas

Skriv svar