Ventilhatten

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bojboy
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 18:05

Ventilhatten

Inlägg av Bojboy » mån 01 apr 2019, 05:58

Nu behöver jag råd och idéer! Har lyckats med det som inte får hända. Servicejobb på min Yanmar 3GM30. Tappade ner en ventilhatt i stötstångskanalen i motorblocket. Förmodligen ner mot kamaxel.
Helt klart är att den inte kommer ut samma väg som den kom in med mindre än att man tar ur och ruskar motorn.
Eftersom jag inte vet hur insidan på en 3GM ser ut så kan jag inte avgöra vart den kan ha hamnat och vilken risk den utgör om den får vara kvar.

Hur skulle ni gjort?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ventilhatten

Inlägg av thomask » mån 01 apr 2019, 07:17

Vet inte heller hur din maskin ser ut heller, MEN det finns sma bojliga magnetmejslar som kanske gar ner. Och om plats finns, inspektionskamera med litet huvud (8mm) ? som kopplas till mobilen. Dom ar nastan gratis.

/ Thomas

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ventilhatten

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 01 apr 2019, 16:53

Bojboy skrev:
mån 01 apr 2019, 05:58
Nu behöver jag råd och idéer! Har lyckats med det som inte får hända. Servicejobb på min Yanmar 3GM30. Tappade ner en ventilhatt i stötstångskanalen i motorblocket. Förmodligen ner mot kamaxel.
Helt klart är att den inte kommer ut samma väg som den kom in med mindre än att man tar ur och ruskar motorn.
Eftersom jag inte vet hur insidan på en 3GM ser ut så kan jag inte avgöra vart den kan ha hamnat och vilken risk den utgör om den får vara kvar.

Hur skulle ni gjort?

Här har du en länk till innandömet!: https://www.manualslib.com/manual/79139 ... =18#manual
Är stötstången kvar??? Annars kan man väl tänka sig nån form av litet magnet på en bit rör. Biltema har en typ; bäst är väl dock en böjlig: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000032443. Kollar man på skissen finns det väl en möjlighet att den bara trillar ner i sumpen. Svårt att veta dock. Skulle nog fråga en motormekaniker som vet nått om just Yanmar.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ventilhatten

Inlägg av thomask » mån 01 apr 2019, 20:32

Seymor B Fudd skrev:
mån 01 apr 2019, 16:53



Annars kan man väl tänka sig nån form av litet magnet på en bit rör. Biltema har en typ; bäst är väl dock en böjlig:

Var det inte det jag skrev?? :o

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ventilhatten

Inlägg av Anders S » tis 02 apr 2019, 08:55

Magnet är väl en gångbar ide, heja alla.

Nu tror ju jag att det som TS kallar hatt egentligen är en sk ventilknast, dvs den lilla tvådelade kil som låser ventilfjäderns toppbricka mot ventilen. I alla fall hoppas jag det, för är det brickan (den är litet större än fjäderns diameter, av begripliga skäl) är det inte alldeles säkert att den är magnetisk.

Då är det så (om nu inte Yanmar gör något alldeles eget) att oljan rinner från vippan ner i en kanal, längs stötstången, ner till en kamaxelföljare - som får sin smörjning denna väg. Då är chansen stor att det går att lirka stötstången på sidan av vippan (ta bort ställskruven, men... tappa den inte) och få utrymme för att ta upp knasten med en magnet. Knasten är säkerligen av härdat stål. Det finns dock en liten risk att man lyfter följaren/lyftaren ur sitt lopp, så var försiktig.

Ligger knasten kvar i stötstångslyftaren framöver blir det förstås inte bra. Ramlar den däremot ner i oljetråget är det inte så farligt, den är för stor för att gå igenom silen till oljepumpen, och en ny knast (två delar) kan man i så fall köpa. Är det brickan som tappats ligger den nog inte i stötstångskanalen.

Men magnet är bra liksom en tunn kamerasladdoptiktjofräs (jag har en sådan, användbar till märkliga saker...).
Anders S

Bojboy
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 18:05

Re: Ventilhatten

Inlägg av Bojboy » tis 02 apr 2019, 11:07

Hej igen alla, tack för svaren!

Konstruktionen på överdelen av motorblocket är sådant att överst ser man hålen för stötstängerna. Mellan varje stötstångspar (mitt under gjuten del i blocket) finns sedan, vad jag misstänker är returkanaler (självfall) för oljan från ventilkåpan, som leder ner mot kamaxeln. Gissar här att kamaxellagren smörjs från rören på utsidan och kamaxelns nockar smörjs av oljan som sköljer ner från ventilkåpan.

Så min förhoppning är att det inte finns något annat än kamaxeln för ventilhatten att landa på innan den trillar ner i sumpen där den gott kan få vara.

Har provat med minisladdkamera men yanmars konstruktion av blocket gör att en normal minikamera ej går ner pga vinkeln. Eventuellt kan man få ner en minimagnet men det skulle vara ett blint famlande.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ventilhatten

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 03 apr 2019, 11:08

thomask skrev:
mån 01 apr 2019, 20:32
Seymor B Fudd skrev:
mån 01 apr 2019, 16:53



Annars kan man väl tänka sig nån form av litet magnet på en bit rör. Biltema har en typ; bäst är väl dock en böjlig:

Var det inte det jag skrev?? :o
Jomenvisstmennärjagskrevmittsvarsåsågjaginteditt!
Kvarstår då att treva sig fram medelst minimagnet! :wink:

Skriv svar