Inglasning av roderinfästning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
JoGear
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 20:20

Inglasning av roderinfästning

Inlägg av JoGear » sön 31 mar 2019, 20:34

Hej

I höstas skrapade jag på en spricka i plasten som täcker roderfästet på min Monsun 31 (se bild).
roder.JPG
Detta resulterade i att en klump av vad jag tror är polyester och sand som täckte infästningen trillade av.

Nu försöker jag hitta ett bra sätt att täcka infästningen igen. En tanke är epoxi med microballonger för att fylla upp utrymmet och sedan täcka det med ett par lager glasfiberväv och epoxi.

Då jag är ny på detta undrar jag om detta är rätt väg att gå? Finns det några bättre alternativ?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Inglasning av roderinfästning

Inlägg av Peter_K » mån 01 apr 2019, 10:48

Om du gör som du säger, dvs laminerar över fästet, får du ganska besvärligt om du vill demontera roder och/eller fäste någon gång. Jag hade nog bara snyggat till och lagat kanter mm och målat bottenfärg på fästet. Visst, det skapas en del turbulens, men på en båt med underkropp som en Monsun är det inte hela världen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Inglasning av roderinfästning

Inlägg av Anders S » tis 02 apr 2019, 09:08

Spackel och litet väv för att få hållbar yta gör inte särskilt mycket för styrkan, men det är inte särskilt svårt att ta bort heller, om man behöver skruva. Just runt rodret vill man (på alla båtar) ha så bra strömning det går, så det gör nytta att jämna till skrovet där.

Jag hade lagt en klick glasfiberarmerat spackel av enkel sort i hålet, jämnat till, slipat och lagt ett eller två lager väv utanpå. Epoxy och microballonger går rimligtvis också bra, men under vattnet kan microballonger ta upp litet vatten, mer än man kanske tror (de är som bekant ihåliga). Eftersom vikten inte betyder något där nere är det alls icke otroligt att det verkligen varit polyester med sand som ballast från början.

Eftersom det här inte är strukturellt, så räcker det med polyesterspackel. Lägger du på epoxy blandar du material och vinner inget.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Inglasning av roderinfästning

Inlägg av Peter_K » tis 02 apr 2019, 16:04

Anders; jag kan hålla med dig om vikten av att få en fin och jämn strömning över rodret - men med tanke på att du har ett uttag i skädda och roder för propellern (se bilden i ursprungsinlägget) samt en fast propeller i samma höjd som roderfäster så misstänker jag att just roderfästets infästning inte gör någon större skillnad på strömningen över rodret.
Alla borde ha skägg

JoGear
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 20:20

Re: Inglasning av roderinfästning

Inlägg av JoGear » ons 03 apr 2019, 21:19

Jag är inne på att täcka de på något vis, glasfiberarmerat spackel känns som en smidig lösning om än att snygga till och måla är ännu snabbare.

Skriv svar