Kostnad för ny motor på en Ballad?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
hannaeriksson
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 mar 2019, 16:03

Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av hannaeriksson » tis 26 mar 2019, 16:31

Hej! Vi funderar på att köpa en Albin Ballad med originalmotor. Allt annat med båten är tiptop - väl omhändertagen, nya segel m.m. - men frågan är om risken för att motorn går sönder är tillräckligt stor för att vi ska avstå köpet och titta på en båt med nyare motor. Priset för båten är 65,000. Tilläggas bör att vi är ovana seglare och kommer att segla med små barn (efter att vi har tränat upp oss!) och därför vill ha tryggheten med en fungerande motor. Om vi känner att seglarlivet är för oss planerar vi att byta upp oss till en större båt inom ett par år. För att bättre kunna väga våra alternativ skulle jag behöva ha en bättre uppfattning om vad det kan kosta att byta ut motorn ifall den skulle gå sönder. Är det någon som har erfarenhet av att byta motor på en Ballad eller som annars har en uppfattning om vad det skulle kosta (inklusive arbetskostnader)? Någon som vet om det går att hitta bra begagnade inombordare och huruvida det är att föredra jämfört med att bekosta en ny? Några andra råd? Stort tack på förhand!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Peter_K » tis 26 mar 2019, 17:48

Tänker ni att motorn riskerar att gå sönder bara för att den är gammal, eller är det några kända fel/problem med motorn..? För ”gammal” betyder ju inte automatiskt ”problem” tänker jag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av marede » ons 27 mar 2019, 07:05

Vad är det för storlek på motorn idag?

Jag skulle gissa på en arbetskostnad på varv från 15-30.000 kr beroende på var i landet du bor, hur mycket modifieringar av motorbädd som behövs, och lite beroende på motorstorlek och om man även fixar annat när man är igång. Gissningsvis kostar ny motor nånstans kring 40-80.000 kr beroende på storlek, märke, kringutrustning, ev inbyte, etc. Något litet får du eventuellt igen om du säljer båten, men den största vinsten är nog att båten troligen blir något mera lättsåld.

Jag bytte motor inför förra säsongen (40 hkr Volvo Penta med backslag). Gamla motorn i inbyte, en del modifiering med motorbädd, fräschade upp motorrum och en del kringutrustning byttes, större varv i Småland. Fast pris på 145.000 kr.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Seawolf » ons 27 mar 2019, 08:19

hannaeriksson skrev:
tis 26 mar 2019, 16:31
Hej! Vi funderar på att köpa en Albin Ballad med originalmotor. Allt annat med båten är tiptop - väl omhändertagen, nya segel m.m. - men frågan är om risken för att motorn går sönder är tillräckligt stor för att vi ska avstå köpet och titta på en båt med nyare motor. Priset för båten är 65,000. Tilläggas bör att vi är ovana seglare och kommer att segla med små barn (efter att vi har tränat upp oss!) och därför vill ha tryggheten med en fungerande motor. Om vi känner att seglarlivet är för oss planerar vi att byta upp oss till en större båt inom ett par år. För att bättre kunna väga våra alternativ skulle jag behöva ha en bättre uppfattning om vad det kan kosta att byta ut motorn ifall den skulle gå sönder. Är det någon som har erfarenhet av att byta motor på en Ballad eller som annars har en uppfattning om vad det skulle kosta (inklusive arbetskostnader)? Någon som vet om det går att hitta bra begagnade inombordare och huruvida det är att föredra jämfört med att bekosta en ny? Några andra råd? Stort tack på förhand!
Första frågan är om den gamla motorn haft sötvattenkylning de senaste decennierna. Andra frågan är om den gått i saltvatten mestadels.
OM den haft sötvattenkylning är det troligt att en ny avgasböj, lyft och genomkollat/renoverat topplock, och koll av spridare ger tillräcklig status för att motorn skall gå att lita på.

Jag har själv bytt till en VOlvo 2002 med rakt backslag på en Ballad. det var inget större problem, lite ursågning/plastning för att vidga lite för bakre motortassaran samt ett mellanlägg mellan bädd och fötterna var allt som behövdes. Bytet berodde på att vacumventilen hade kärvat stängt och saltvatten hade sugits in i motorn.

Grattis till Balladen! Det är en av de styvaste och tryggaste båtarna som seglar skapligt i sin storleks och åldersklass.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 27 mar 2019, 13:57

hannaeriksson skrev:
tis 26 mar 2019, 16:31
Hej! Vi funderar på att köpa en Albin Ballad med originalmotor. Allt annat med båten är tiptop - väl omhändertagen, nya segel m.m. - men frågan är om risken för att motorn går sönder är tillräckligt stor för att vi ska avstå köpet och titta på en båt med nyare motor. Priset för båten är 65,000. Tilläggas bör att vi är ovana seglare och kommer att segla med små barn (efter att vi har tränat upp oss!) och därför vill ha tryggheten med en fungerande motor. Om vi känner att seglarlivet är för oss planerar vi att byta upp oss till en större båt inom ett par år. För att bättre kunna väga våra alternativ skulle jag behöva ha en bättre uppfattning om vad det kan kosta att byta ut motorn ifall den skulle gå sönder. Är det någon som har erfarenhet av att byta motor på en Ballad eller som annars har en uppfattning om vad det skulle kosta (inklusive arbetskostnader)? Någon som vet om det går att hitta bra begagnade inombordare och huruvida det är att föredra jämfört med att bekosta en ny? Några andra råd? Stort tack på förhand!

Se denna sida från Sailguide 2006:viewtopic.php?t=2856 Kan man tillägga att sen dess har priserna på båtar rasat medan motorerna inte blivit billigare (jo kanske relativt löner osv). En viktig variabel som också nämns i referensen är ju den egna "skruvarförmågan" - hur mycket kan man göra själv? Fått höra av varv att idag renoverar man inte, arbetskostnaden är så hög. Allt man själv kan göra är bokstavligen talat guld värt. Som svarat ovan är det viktigt att veta om motorn har sötvattenkylning, helst från början. Vår första båt var en välhållen Vega 5 år gammal men en cylinder hade rostat sönder redan. Den reparerades på säljarens bekostnad (vi blev goda vänner sen.)Jag gjorde därefter rent i avgaslimpan, termostathus osv osv, bytte termostat och satte in färskvattenkylning(nylonstrumpa som filter i 2 år..) och vad jag vet går den än. Ett motorbyte idag går på 100000 och uppåt. Själva motorerna går på allt från 65000 och uppåt. Skulle tro att det är svårt att hitta nån bra begagnad. Säg att du skruvar bra själv så kommer båten att stå i typ 170000 :o
Och då är man inne t ex på en båt min kompis skall sälja, Comfort 32 med tämligen ny 3 cyl. motor och i övrigt mycket gott skick. Båtpriserna har fallit som sagt och det är köparens marknad.
Så undrar om du inte skall kolla vidare och försöka hitta litet modernare båtar, satsa mer men inte kasta pengarna i sjön.
Eller kolla upp den befintliga motorn mycket noga som här föreslagits. Mycket som kan hänga upp sig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Anders S » tor 28 mar 2019, 15:21

Först skall du (såklart) provköra motorn. Går den bra, inte ryker svart, vitt, grått eller blått och det inte låter skumt i backslaget, allt fungerar och alla reglage går lätt, så är det en bra början. Sedan gäller det (dsom du är inne på) att bedöma "hur länge har jag motor, nu då?" Här är det nästan bara vanskötsel eller rost som ställer till det, drifttiderna på segelbåtsmotorer är så låga att motorn inte slits ut de första 50 åren eller så.

Det finns en del skvallerställen man kan kolla på:

Om man inte vill skruva eller lossa på saker, så skall man fråga efter kvitton, loggbok och kolla motorns yttre delar. Man bör kolla "allt" som den ängslige båtägaren bör kolla, dvs alla nivåer, färg och kvalitet på kylvatten, olja, backslaget, alla filter, alla gummislangar, rost på utsidan etc etc. "När bytte du..." är bra frågor.

Sedan är frågan om motorn har råvattenkylning (=fint ord för sjövattenkylning) eller om den har en värmeväxlare, dvs färskvattenkyld. Att "båten gått mest i sötvatten" betyder nästan inget, få sjöar har 50% glykolinblandning...). Om färskvattenkyld, så riskerar du att rosten tagit avgaskröken. Annars (råvattenkyld) kan rosten tagit hela motorn - ingen kan svara på hur mycket det är kvar av kylkanalerna, i blocket eller i topplocket (båda delar är utsatta) - då är det ogörligt att spå någonting utan att mäta (dvs, ta isär).

Problemet för oss båtägare (gentemot verkstäder) är att det är svårt att ge löften till en båtägare om framgången av en reparation. Konsumentlagarna ger oss stora fördelar, är inte förhandlingsbara och då blir det lätt så att mekfirman säger "nej tack", även om chansen är stor att en reparation borde fungera. Alltså får man laga själv. Utvägen för många blir att nyttja specialfirmor för att fixa med spridare, generator, startmotor, topplock och annat sådant - men skruva själv (och ta ansvaret själv).

Men jag har en känsla att särskilt nyblivna segelbåtsägare överdriver riskerna med en icke fungerande motor, och värderar inte segel, rigg och båtens allmänna skick tillräckligt. Så länge segel och rigg fungerar har ju segelbåtar sin "motor" i ordning, även om det finns ställen och tillfällen där man får tänka sig för.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Jaramaz » fre 29 mar 2019, 07:35

Hej Hanna,

Som du ser har din fråga resulterat i lite olika svar. Jag skall här ge en annan sida av det hela:

Ballad tillverkades huvudsakligen under 1970-talet. Det är på många sätt en bra och stabil segelbåt, med de egenskaper som premierades då den konstruerades - starkt influerad av 1960-telet med andra ord. Kräver stort försegel för att segla bra.

Så var det motorn: det är med stor sannolikhet en Volvo Penta från 1970-talet: MD 6 (A eller B), eller MD 7 (A eller B). Dessa motorer konstruerades och byggdes utan inbyggd färskvattenkylning, på 1970-talet var detta det vanligaste. Eventuelt har ägaren eftermonterat färskvattenkylning.
Motorn är ca 40 år gammal. Det är bra mycket för en liten segelbåtsmotor, lever den 5 år till är det mycket ovanligt. De flesta segelbåtar från den tiden har bytt motor, inte utan skäl.

Som spekulant bör du alltså räkna med ett motorbyte. Andra som svarat har gett visssa svar på vad det kan kosta, dessa skattningar ser helt rimliga ut. Räkna med minst 100 kSEK för ny motor.

Begagnad motor är generellt sett inget bra, man får en motor vars historia man inte känner, ofta till ganska högt pris (räknat som avskrivning / år). Begagnat har fördelen att det bara är att byta utan att bygga om, förutsatt att ma köper en likadan (och lika gammal) motor.

Det finns en hel del att säga om MD 6 & 7. De kräver mycket underhåll, det är svårt att få tag i reservdelar, de reservdelar man får tag i är dyra. Å andra sidan är det lättmekade motorer, även en novis kan med verkstadshandboken (finns på nätet) göra i stort sett allt. Bägge motorerna har en tendens att ryka svart vid fullt pådrag, jag fick rådet av en mekaniker att nästan aldrig dra på fullt på dessa motorer - dvs fullt effektuttag skall inte vara långvarigt. Därmed är märkeffekterna 10/12 hkr lite i underkant för Balladen (MD 7B har 18 hkr).

Anders S trivialiserar lite beroendet av motor på en segelbåt. Ovana och med små barn behöver ni en motor ni kan lita i alla väder, stiltje som storm. Att segla in en Ballad i hamn i hårt väder är inte ett nöje, det kan nog alla vara överens om.

Ballad och Scampi var två mycket populära båtar på 1970-talet. Kolla in priserna på dessa - speciellt de som har problem med motorn - de är i stort sett osäljbara, oavsett pris. Just därför att det kostar 100-150 kSEK att pluppa in en ny motor och det är svårt att få igen de pengarna för dessa gamla båtar.

Lycka till!

//J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Anders S » fre 29 mar 2019, 10:17

Jaramaz skrev:
fre 29 mar 2019, 07:35
Hej Hanna,

Som du ser har din fråga resulterat i lite olika svar. Jag skall här ge en annan sida av det hela:

Ballad tillverkades huvudsakligen under 1970-talet. Det är på många sätt en bra och stabil segelbåt, med de egenskaper som premierades då den konstruerades - starkt influerad av 1960-telet med andra ord. Kräver stort försegel för att segla bra.

Så var det motorn: det är med stor sannolikhet en Volvo Penta från 1970-talet: MD 6 (A eller B), eller MD 7 (A eller B). Dessa motorer konstruerades och byggdes utan inbyggd färskvattenkylning, på 1970-talet var detta det vanligaste. Eventuelt har ägaren eftermonterat färskvattenkylning.
Motorn är ca 40 år gammal. Det är bra mycket för en liten segelbåtsmotor, lever den 5 år till är det mycket ovanligt. De flesta segelbåtar från den tiden har bytt motor, inte utan skäl.

Som spekulant bör du alltså räkna med ett motorbyte. Andra som svarat har gett visssa svar på vad det kan kosta, dessa skattningar ser helt rimliga ut. Räkna med minst 100 kSEK för ny motor.

Begagnad motor är generellt sett inget bra, man får en motor vars historia man inte känner, ofta till ganska högt pris (räknat som avskrivning / år). Begagnat har fördelen att det bara är att byta utan att bygga om, förutsatt att ma köper en likadan (och lika gammal) motor.

Det finns en hel del att säga om MD 6 & 7. De kräver mycket underhåll, det är svårt att få tag i reservdelar, de reservdelar man får tag i är dyra. Å andra sidan är det lättmekade motorer, även en novis kan med verkstadshandboken (finns på nätet) göra i stort sett allt. Bägge motorerna har en tendens att ryka svart vid fullt pådrag, jag fick rådet av en mekaniker att nästan aldrig dra på fullt på dessa motorer - dvs fullt effektuttag skall inte vara långvarigt. Därmed är märkeffekterna 10/12 hkr lite i underkant för Balladen (MD 7B har 18 hkr).

Anders S trivialiserar lite beroendet av motor på en segelbåt. Ovana och med små barn behöver ni en motor ni kan lita i alla väder, stiltje som storm. Att segla in en Ballad i hamn i hårt väder är inte ett nöje, det kan nog alla vara överens om.

Ballad och Scampi var två mycket populära båtar på 1970-talet. Kolla in priserna på dessa - speciellt de som har problem med motorn - de är i stort sett osäljbara, oavsett pris. Just därför att det kostar 100-150 kSEK att pluppa in en ny motor och det är svårt att få igen de pengarna för dessa gamla båtar.

Lycka till!

//J
Det är knepigt att råda i sådant här (man bör ju minimum kolla in den aktuella motorn, kan man ju säga) men det är också stor skillnad på en välskött och underhållen motor (från tiden) och en som levt sitt senare liv (eller hela) i händerna på någon (motor)slarver.

En Ballad för 65KKr är ju, om man räknar i absoluta tal, inte ett särskilt dyrt fritidsintresse. Jämför med en Thailandsresa för familjen, ett rätt så halvskabbig andrabil med sufflett eller något liknande. Det jag rekommenderar är att man gör en fördjupad undersökning av just motorn, och är beredd att inte köpa båten om motorn ÄR kass. Gör man som Jaramaz föreslår, räknar in en ny motor i dealen, blir ju båten (tycker jag) orimligt dyr.

Byter man motor (för trygghetens skull eller för att man måste, den är kass på riktigt) skall man ju göra det för att man gillar sin båt och tänker ha den ett tag till.

Vad gäller behovet av motor behöver vi inte träta - det vill man ha i en Ballad. Frågan är ju mest ifall det finns några år kvar i den befintliga motorn.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av oceansailor » ons 03 apr 2019, 22:32

Många kloka råd i frågan. Många gånger kan den billigaste båten bli den dyraste.

Säg att Du hittar en Ballad med lite nya segel och kanske nyare motor för 130.000,- - 140.000 så är det kanske ett bättre alternativ.

Som många redan har konstaterat så får man aldrig igen 100% av pengarna för ett motorbyte vid en ev. Försäljning.

hannaeriksson
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 mar 2019, 16:03

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av hannaeriksson » fre 05 apr 2019, 07:18

Stort tack för alla era svar! Mycket bra och tänkvärda synpunkter. Motorn är väl omhändertagen och har inte gått så många timmar. Båten har helt nya segel. Det lutar åt att vi köper den! Om vi bara kan hitta någon som är villig att hjälpa oss att segla ner den från Stockholm till Skåne... :P

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 06 apr 2019, 11:04

Bästa hanna e!
Nu blev åtm jag konfunderad: "Motorn är väl omhändertagen och har inte gått så många timmar" - vad betyder det? Balladen är ju en båt från sjuttiotalet - tillverkad allt mellan 1972 och 1980. Även om ert fynd är från 1980 så är motorn lik förbenat 39 år gammal.......Rostbildningen är tidsberoende (och såklart kan påskyndas om någon form läckage av vatten ägt rum till vitala delar -min egen erfarenhet)o 39 år är lång tid. Detta även om båten gått i "bräckt vatten". Kan något rosta så gör det det. Lite lite vatten i dieseln verkandes under massa år kan till slut ta död på detaljer i bränslesystemet o det är inte billigt.
Och foruminläggen här betonar vikten av sötvattenkylning. Endast med sån torde man kunna vara på den säkrare sidan - dylik + "väl omhändertagen" vill jag frankt påstå ökar möjligheten av nått så när bekymmersfritt ägande. Om icke så höjer jag ett varningens finger - vill verkligen inte framstå som "drömkrossare" - detta finger höjs både utifrån egen erfarenhet och allmän kännedom om saken. Så få säljaren att definiera vad som menas! Och giv oss alla här svaret på frågan om huruvida det är sötvattenkylningen eller icke. Så kan vi sova gott om natten! :wink:

Nu ser jag att båten är köpt! Och vill såklart då önska lycka till med resten! Men det vore intressant ändå att få veta om detta med kylningen!!!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Peter_K » lör 06 apr 2019, 11:18

Seymor B Fudd, jag tycker du låter som en domedagsprofet. Eller möjligtvis motorförsäljare.
Såklart kan en väl omhändertagen motor som är 39 år fortsätta fungera bekymmersfritt i många år till. Väl injusterade spridare och ventiler, koll på avgaskröken så den inte rostat hål i... det är viktiga saker. Annars är det bara att byta ut sådant som gått sönder, när det går sönder, något som också sker på nyare maskiner.

Fördelen med gamla grejer är att de är lättmekade och robusta, nackdelen är vikten och en tilltagande brist på delar. Men - att döma ut en motor och påstå att de flesta båtar med en åldern har redan bytt motor är ett direkt felaktigt påstående.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 06 apr 2019, 12:59

Peter_K skrev:
lör 06 apr 2019, 11:18
Seymor B Fudd, jag tycker du låter som en domedagsprofet. Eller möjligtvis motorförsäljare.
Såklart kan en väl omhändertagen motor som är 39 år fortsätta fungera bekymmersfritt i många år till. Väl injusterade spridare och ventiler, koll på avgaskröken så den inte rostat hål i... det är viktiga saker. Annars är det bara att byta ut sådant som gått sönder, när det går sönder, något som också sker på nyare maskiner.

Fördelen med gamla grejer är att de är lättmekade och robusta, nackdelen är vikten och en tilltagande brist på delar. Men - att döma ut en motor och påstå att de flesta båtar med en åldern har redan bytt motor är ett direkt felaktigt påstående.
Jag har inte dömt ut motorn. Är ingen motorförsäljare - däremot passionerad hemmaskruvare. Kan inte heller finna att jag påstått att de flesta båtar med den åldern..... etc. Innebörden i min inlaga var att det finns risker som bör tas med i beräkningen. Med tanke på åldern.
Vad jag har syftat till är att framhålla vikten av att veta hur saker o ting står till, att kolla upp. Och att om sötvattenkylning finns är det synnerligen bra. Plus bidragit med en egen negativ erfarenhet. När väl den motorn (samma typ som på Balladen) blev omskött blev det bra, och vad jag vet går den ännu bra, 42 år efter tillverkningsdatum. Med sötvattenkylning.
Självklart är det så att jag bara vill hanna e väl. Hon ställde en fråga och jag bidrog med mina tankar och erfarenheter från ett långt båtliv med idogt skruvande. Så det så. :wink:

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Jaramaz » lör 06 apr 2019, 19:10

Peter_K skrev:
lör 06 apr 2019, 11:18
Men - att .... påstå att de flesta båtar med en åldern har redan bytt motor är ett direkt felaktigt påstående.
Är det?

//J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Peter_K » lör 06 apr 2019, 21:49

Jaramaz skrev:
lör 06 apr 2019, 19:10
Peter_K skrev:
lör 06 apr 2019, 11:18
Men - att .... påstå att de flesta båtar med en åldern har redan bytt motor är ett direkt felaktigt påstående.
Är det?

//J
Att döma av annonser på Blocket; ja.
Vad baserar du ditt påstående på..?
Alla borde ha skägg

Skriv svar