Kabelmärkning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Kabelmärkning

Inlägg av BjörnS » tor 14 mar 2019, 21:26

Efter 35 år och ett ( okänt) antal ägare är elsystemet inte direkt dokumenterat. Jag har dragit om en hel del men nu börjar jag glömma hur det hänger ihop. När andra skall ta över blir det värre.

Jag tänkte helt enkelt göra en lista över kablarna. Ett nummer i start och slutpunkter på kabeln ( och kanske någonstans däremellan), mellan vilka punkter den går och kanske lite ytterligare info. Listan behövs nog som underlag om man vill få ihop ett schema..

Att rita ett elschema förefaller besvärligt om man inte är van och har de rätta, fria, programmen.

Så, någon som har förslag på ett bra och enkelt märksystem och hur man lämpligen märker kablarna? Tips om hur man gör emottages tacksamt.
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kabelmärkning

Inlägg av Anders S » fre 15 mar 2019, 23:38

Jag hade tidigare en helt omärkt kabelstam i min båt. Vid uppmärkningen använde jag en märkbricka och skrev i klartext på kabeln i båda ändar. (Etikettmaskin). Det här visade sig praktiskt i lägen där man kopplar loss saker - aldrig problem med att veta vilken kabel som går vart. https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ack-p37771
En jättepoäng var att att man inte behöver lossa kabeln från något, en annan att man kan märka buntar lika lätt som enstaka kablar.

Alternativet är en siffermarkering. Skall detta bli rimligt lär man behöva kontaktera om många kablar, för sifferringar bör fästas på kabeln.
Gillar man sifferkoder bättre än klartext, bedöm hur lång sifferserie som behövs, och det går ju lika bra att skriva nummer på märkbrickan, om man nu inte har kabeln fri.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ack-p67237
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Kabelmärkning

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 16 mar 2019, 12:26

Oj vad fiffigt! Tack för den hänvisningen! Skall jag verkligen skaffa! Har i alla tider satt vit isoleringstejp på sladdarna och skrivit vad de representerar men detta är ju mycket prydligare. Och hållbarare! Jag har ju redan gjort kopplingsschema på allt och då är det bara att skriva in siffrorna/färgen på det. Tilltalar mig verkligen. Överblick - de e bra de!

Skriv svar