Istället för bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
RichardFB
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 04 mar 2019, 15:56

Istället för bottenfärg

Inlägg av RichardFB » mån 04 mar 2019, 16:06

Hej!

Klubben har införskaffat en båtbottentvätt så nu kan jag skippa bottenfärgen men vad ska jag ha istället? Enbart Epoxigrundfärg? Eller finns det något smidigare alternativ?

Hur går jag tillväga? Skrapa och slipa bort all gammal bottenfärg såklart, men räcker det att lämna kvar och mattera tidigare grund? Finns det någon obligatorisk långdragen torkprocess i detta?

Tacksam för svar. //Richard

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Istället för bottenfärg

Inlägg av Peter_K » mån 04 mar 2019, 18:11

Enklast är ju att göra ingenting alls. Bara börja tvätta. Gamla bottenfärgen försvinner succesivt, det kommer bli flammigt, men det är kanske inte hela världen.

Alternativ 2 är väl att göra det ordentligt. Bort med all färg, på med epoxy, avsluta med t ex Lefant TigerCoat.
Alla borde ha skägg

RichardFB
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 04 mar 2019, 15:56

Re: Istället för bottenfärg

Inlägg av RichardFB » mån 04 mar 2019, 22:12

Okej, finns det någon risk att nuvarande grundfärg är otät och kan exponera plasten för osmos om jag tvättar bort bottenfärgen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Istället för bottenfärg

Inlägg av Anders S » tis 05 mar 2019, 09:31

RichardFB skrev:
mån 04 mar 2019, 22:12
Okej, finns det någon risk att nuvarande grundfärg är otät och kan exponera plasten för osmos om jag tvättar bort bottenfärgen?
Ja, det finns det naturligtvis. Allt beror ju på vilken färg som tidigare målats, men själva giftfärgen skyddar obetydligt, de mjuka inte alls.

Vad gäller osmosrisken varierar den mycket, mellan båtindivid, plastsort/utförande och segligsvatten. Därför är det svårt att spå i detta. Empiriskt har det visat sig att varmt (relativt) sötvatten, slarvigt byggda båtar, med dåligt lagd gelcoat och dåligt uthärdat laminat är extra utsatta - och om all otur samverkar kan man ju ha det så tillräckligt länge för att det skall uppträda. Har du en gammal båt som ingen brytt sig om under åren kan det ju tänkas att den har bottenfärgen målad direkt på plasten, men att det behövts epoxyskydd (eller andra ytskikt från fabrik) har varit klarlagt i många år. Troligen finns det grundfärg redan nu på din båt, men det skall ju inte vara svårt att bekräfta på land.

Rekommendationen i ditt fall är då epoxyfärg som osmosskydd och en biocidfri, hård bottenfärg som "slitskydd" för borsttvätten. Vad du kan välja beror på var du har båten. En hård, urlakad (och därmed giftfri) befintlig bottenfärg behöver du inte ta bort, om den inte lossnar själv...

Jag hade nog avvaktat en säsong, tvättat vid behov och sedan varit observant vid upptagningen.
Anders S

RichardFB
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 04 mar 2019, 15:56

Re: Istället för bottenfärg

Inlägg av RichardFB » tis 05 mar 2019, 21:52

Allright! Tack för tipsen, återstår att se hur jag gör men nu har jag lite mer kött på benen.

Skriv svar