Distansmaterial skrov/durk

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Distansmaterial skrov/durk

Inlägg av Göran A » ons 20 feb 2019, 16:32

Skall lägga in en teakdurk i båten i stället för sunkiga heltäckningsmattor.
Det är ju inte som att lägga parkett i vardagsrummet, utan det blir enbart på några ställen som durken har kontakt med underlaget, oftast balkar. Durken är 18 mm så den är säkert relativ stark, men tänkte bygga upp några på några ställen (20-30mm) för att durken skall få mindre spännvidd.
Finns olika spackel/utfyllnadsmaterial men de flesta verkar också ha en limmande effekt och jag vill ha möjliget att ta bort durken utan att bryta sönder den. Möjligen kan man kanske lägga en plastremsa under och över spacklet för att den inte skall fästa i underlaget och durken. Någon som har erfarenhet av lämligt spackel eller annan lösning?

/Göran A

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Distansmaterial skrov/durk

Inlägg av Peter_K » ons 20 feb 2019, 18:44

Nu ska vi se om jag förstår detta...
Idag ligger heltäckninsmattorna på något, en durk av plywood eller..? Och på den durken skall du limma teak?
Är det en plywood du skall limma dit med teak/nåtmönster, eller skall du limma stavar..?
Vad är det för balkar du talar om..? Och 30 mm spackel låter inte rätt i mina öron; varför skall du ha det..?
Alla borde ha skägg

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Distansmaterial skrov/durk

Inlägg av Göran A » ons 20 feb 2019, 19:29

Har nog varit lite otydlig. De första årgångarna av Fenix hade heltäckningsmattor i facken som är mellan balkarna. Förmodar det är överdelen av balkar, upphöjningarna varierar mellan 20-30 mm i höjd.
Tanken är att lägga en hel skiva över upphöjningarna ( så är det på senare modeller) för att få ett slätt och snyggare golv. Så min tanke var att på några ställen lägga någon form av fogskum /spackel för att skivan skall få fler upplagspunkter och kanske mindre risk för knarr. Som det blir idag så kommer en del av skivan att ligga på enbart en upphöjning, vilket innebär att den fria ändan inte kommer att ha något upplag i kortändan.
Har också gjort en lutande kanal under skivan vid varje upphöjning, dels för att den färdiga durken skall bli planare (skivan bygger från centrum av båten mot babordssidan) samt för att vinna någon cm i ståhöjd.
Inser nu att det varit betydligt enklare och billigare att lägga in nya heltäckningsmattor, men man lär sig mycket vid olika projekt.


/Göran A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Distansmaterial skrov/durk

Inlägg av Anders S » ons 20 feb 2019, 20:51

Det bör inte vara några problem att bygga upp några extra stöd. Fundera på om du (enklare) kan lägga stöden i långskeppsriktningen? Det viktiga här är i så fall att du inte laminerar allför stabila mellanstöd, som (kanske) punktbelastar skrovet.

Annars kan man ofta fästa stödbalken på durken (inte i skrovet) - den bär lika bra på det sättet.
Anders S

Skriv svar