Mastbyte på L32

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
segrik
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 feb 2019, 14:01

Mastbyte på L32

Inlägg av segrik » ons 13 feb 2019, 14:27

Hej, jag har en Laurin 32 ketch-riggad. Dock är masterna i trä vilket är väldigt stiligt men passar sig inte för en långsegling. Jag har fått ett erbjudande på att köpa två nya master med tillbehör från en vindö 50, både stormast och mesanmast. Är det någon som möjligtvis har erfarenhet att byta mast på en l32 eller liknande?

De nya masterna har rullstor samt rullmesan jag vill gärna undvika att sy upp nya segel, har någon använt "vanliga" segel till rull-segel.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mastbyte på L32

Inlägg av oceansailor » tor 14 feb 2019, 02:16

Du skall definitivt köpa rullsegel till rullmaster. För att det skall rulla in lätt så måste seglet vara plant (ingen buk) att försöka rulla in ett bukigt segel kommer resultera i att seglet rynkar sig och i värsta fall fastnar...

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Mastbyte på L32

Inlägg av Moby Dick » tor 14 feb 2019, 15:50

Hej, Du kan ju inte använda gamla segel med horisontella lattor. Att sy om till vertikala lattor blir nog bara användbart till plattläns.
Du kan gå in på Laurinkostersällskapets hemsida www.laurinkoster.dinstudio.se. Ställ frågan i gästboken. Det finns nog de som bytt master.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mastbyte på L32

Inlägg av Anders S » tor 14 feb 2019, 20:40

Det går antagligen att använda "vanliga" segel på en rullmast (*), men man brukar inte kunna rulla in dem (som redan påpekats) - rullsegel har buken annorlunda i seglet, och framförallt inte något "extra" i mastliket, gammalt gott sätt att forma vanliga segel. Vill man trots allt modifiera befintliga segel, så krävs att man ändrar akterliket, antingen till stående lattor (dyrt) eller att man skär ut liket så det blir litet inskuret dvs, då kan man klara sig utan lattor. De lösningarna kostar en del, och blir osäkert om de blir bra på ett äldre segel, eftersom risken finns att inrullet (mastens stora och goda fördel) blir osäker.

Anekdotiskt: Jag tog över en båt av en släkting, som satsat på en rullmastkasett och ett nytt segel på sin ålders höst. Det här seglet syddes innan alla segelmakare fattat att man inte kan bilda buk genom extra duk vid masten, och krånglade något ohemult. Ett nytt laminatsegel, med stående lattor hela vägen löste alla problem och blev mycket bättre.

Vill du ekonomisera, fundera på begagnade segel!

(*) På Seldens master finns en likränna, där man KAN hissa ett segel, antingen med liktape eller med små puttenuttiga travare. Det här är en ren nödlösning, givetvis.
Anders S

Skriv svar