+blanda +etylen +och +propylenglykol

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

+blanda +etylen +och +propylenglykol

Inlägg av BjörnS » sön 10 feb 2019, 19:46

Jag måste fylla på glykolblandning i motorns färskvattensystem. Den befintliga blandningen är gammal och (ljust) grön till färgen.
Enligt vad jag kan finna skulle det tyda på propylenglykol. Men kan man lita på det? Vad händer om det är etylenglykol och jag fyller på med propylenglykol?
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: +blanda +etylen +och +propylenglykol

Inlägg av Anders S » sön 10 feb 2019, 23:03

Finns inget enkelt, garanterat svar, men det BRUKAR gå bra att blanda grön och blå. Är glykolen röd kan man få problem med de andra sorterna, men knappast med frysskyddet, utan att glykolen blir osunt brun och ful. Kan du identifiera blandningen som positivt "grön" häller du (såklart) i grön, dvs propylenvarianten. Blir det (mot förmodan) fel (blir brunt), så gör man ett kylarvätskebyte till våren.

Häll inte i röd och undvik Longlife om du inte VET att det är Longlife i motorn.
Anders S

classelagare
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 dec 2013, 23:08

Re: +blanda +etylen +och +propylenglykol

Inlägg av classelagare » fre 12 apr 2019, 11:57

Man kan inte på färgen säkert avgöra vilken typ av glykol det är. Alla tillverkare färgar inte glykol enligt samma srandard

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: +blanda +etylen +och +propylenglykol

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 12 apr 2019, 17:05

Jag har precis bytt motor på båten och firman var synnerligen noga med att jag skulle använda Volvo Pentas blandning, har för mig att den var gul men kan minnas fel. Den gick icke att blanda med andra.
Hur som skall du väl tömma ut allt det gamla - så gott detta nu går - kan vara slabbigt och något knepiga arbetsställningar men det går. Själv har jag använt samma typ av plastslangar som man iaf förr hade till batterier, alltså så att de passar på de kranar du hittar (man får leta, på min g:a motor fanns två) - stoppa ner slangarna ifråga i tomma plastdunkar) och öppna! Man kan ju eventuellt skölja igenom med kranvatten.
Varför detta besvär? Jo vätskan ifråga är förutom kylandet också korrosionsförhindrande (allt precis allt, rostar givet tid).
Inget är enkelt! :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: +blanda +etylen +och +propylenglykol

Inlägg av Anders S » lör 13 apr 2019, 10:17

Kan man byta ut kylvätskan i sin helhet är det vanligen det bästa, givet att man byter till en lämplig sort. Det som påverkar är vilka metaller man har i det inre kylsystemet, till exempel blandningar med gjutjärn och aluminium. Det här brukar motortillverkarna veta mycket väl då det gäller bilmotorer (fordon), i båtar blandas eventuellt tillbehärstillverkarna med i spelet. Därav att tillverkare kan vara löjligt noga med att rekommendera en viss sorts kylvätska.

Problemet mer ytligt är att det inte går att så bra att blanda glykolsorter, ibland beroende på vilka tillsatser som basen har, ibland beroende på att basen inte blandar sig så bra. Ursprungsfrågan var etylen- blandad med propylen- - det brukar man inte rekommendera. Handlar det BARA om frostskydd går det bra, handlar det om långtidsskydd (det finns ju numera longlifekylmedel som inte byts på många år) måste det bli rätt. I min gamla Yanmar tycker fabriken att jag skall byta varje år - det gör jag inte, men jag kollar hur ren/klar/snygg vätskan är. Om den är "ful" (brun, slammig) skyddar den inte längre - då måste man byta, helst litet innan. Då sparar jag undan ren glykol, så jag kan toppa upp.
Anders S

Skriv svar