Verktygslåda - innehållet?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Eastoperator
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 30 dec 2018, 18:19

Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av Eastoperator » fre 25 jan 2019, 18:36

Hej!
En blivande båtägare undrar helt enkelt: vad har ni erfarna seglare i era ombordsverktygslådor?
:D

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av marede » fre 25 jan 2019, 19:53

Nu när du frågar och jag börjar tänka efter... Alldeles för mycket, och ändå saknas det alltid något... :D

En väska med en uppsättning allehanda skruvmejslar, allt från stora, till små, till radiomejslar. Slangklämmamejsel, blocknycklar, syl. Ett par skiftnycklar i olika storlek. En mindre hammare. Vass kniv. Ett antal olika tänger, avbitare, polygrip. Avdragare. Kabelskalare, kabelskotång. Måttband. Skjutmått. Bågfil.

Pannlampa. Ett par fjäderklämmor. Multimeter. Multiverktyg. Liten skruvdragare som ändå klarar att borra mindre hål, borr.

Därtill ett antal askar med skruvar, muttrar, brickor i olika storlekar (det mesta rostfritt A4). En uppsjö av olika kabelskor. Krympslang. Förtent kabel 1.5, 2.5, 4 och 6 mm. Buntband i olika storlekar.

Har säkert glömt något... :roll:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av Anders S » lör 26 jan 2019, 09:41

Det här är knepigt, för det handlar (som så ofta) om "indianen, inte pilen"... Alltså, vad kan man, hur kunnig är man och hur långt från mer allmänna båtreparationsresurser är man?

Men med verktyg, litet delar och improvisationsförmåga kan man göra en hel del, och nyttan sträcker sig från att (bokstavligen) rädda båt och besättning till att göra en annorledes trist och jobbig helg till något mer positivt minnesvärt. Nu har jag en större verktygslåda (och onödiga dubbletter) än många, delvis beroende på att jag vill slippa släpa verktyg från huset till båten. (Det var vettigt då jag hade 30 mil till båten vid senaste flytten, och kan vara så om man inte har bil att transportera med till vardags)-

Vad skall man då ha? Marede har en bra början.

Har man plastbåt (träbåtsägare brukar veta bra själva) är en plastlagningssats och en grov rasp vettigt att ha med sig. En billig skruvdragare måste laddas emellanåt, ett handdrivet borrskaft drivs hela dagen på en liter mjölk (eller öl). Snabbstålsborr fungerar i metall och plast, håller länge. Köp borr till de vanliga skruvstorlekarna - borrsatserna kan man börja med, och så kompletterar man vid behov.

Många påtalar att man måste ha en bultsax (wiresax) för rigghaverier, den kan med fördel ersättas med en bågfil. Denna används för att såga av för långa skruvar (alltså, man kan köpa långa skruvar, de kan kortas om behövligt, det är det inte så ofta). En träsåg kan vara nyttig, jag har en enkel sk "dragsåg", som duger till mycket. Marede nämnde skiftnycklar, ett otyg i verkstaden, men praktiskt ombord. Jag har en svetstång i akutväskan, denna har fördelen att kunna klämmas runt muttrar och skruvskallar, för man måste ibland gå ut (eller in) för att nå andra sidan på skruven. En skruvmejselsats med spår, Phillips och Pozidriv-spetsar är vettigt, det finns även kombimejslar för bits som har det mesta. Min nya mast har Torxskallar, Insex finns också. Man är tillspillogiven utan rätt spets på mejseln.

Sedan handlar mycket om skicklighet och kunskaper. Är man hobbyelektriker är en elsats med ett mätinstrument, kabelskor av gängse (för båten) modell, en presstång och ett par kabelrullar bra att ha. Kan du löda - lödkolv. Elproblem är vanligt.

Någonstans bör det finnas plats för en kortare bräda och tre-fyra tvingar. Det här blir en arbetsbänk i en stuvlucka, och tillåter att man sätter fast sådant som skall lagas. Brädan är en reservdel, tvingarna håller samman sådant som annars lossnar.

Segeltråd, segelnålar, tång (lycka till med segelsömmarhandsken i 12 lager förstärkning) och en pryl (syl, säger en del) ihop med litet segelduk är vettigt.

Litet "reservdelar" kan vara vettigt. Slangklämmor kan brukas för att hålla ihop saker, ståltråd finns i RF, Plywood kan man samla på, eller hitta under kojen i krislägen. Träskruv (finns billiga rostfria trallskruv) och RF gängskruv (man kan köpa gängstång och sätta mutter i båda ändar om man behöver extra långa kan vara vettigt. Anskaffar du nu allt på alla listor, stuva med förstånd :-)

Detta är ju ett ämne som ofta diskuteras, en engelsk läsövning: https://www.practical-sailor.com/blog/T ... 026-1.html

Jag vill gärna påminna om vad en gammal chief kommenterade i sammanhanget: Man behöver en skiftnyckel, en hammare och en oljekanna. Sedan lagar man alla fel: Sitter det inte fast (fast det skall) drar man åt skruvarna med skiftnyckeln, efter att ha oljat dem med oljekannan. Rör det sig inte (fastän det skall), lossar man den med hammaren och smörj med oljekannan.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av Nils_D » lör 26 jan 2019, 11:25

Vilka verktyg man behöver beror, som Anders S skriver, på vilken kompetens man har. Till detta vill jag lägga en annan faktor, nämligen vilken slags båt man har, och vilken slags segling man ägnar sig åt. Svaren från Anders S och Marede är från två mycket kompetenta personer, som dessutom verkar segla rätt stora båtar. För egen del har jag bara en bråkdel av vad de föreslår. Dels för att min mekanikerkompetens är betydligt lägre, och dels för att min båt (en IF) är betydligt mindre (vilket i sin tur också innebär att det finns färre prylar som kan gå sönder). Skulle jag försöka plocka in allt det Anders S föreslår, för att inte tala om det som nämns i tråden han länkar till, i min lilla båt skulle det nog bli svårt att få in kläder och mat till besättningen för en längre segling :-)

Dessutom seglar jag nästan enbart inomskärs, vilket gör att det aldrig är långt till professionell hjälp om sådan skulle behövs. Min egen utgångspunkt är därför mer begränsad. Jag vill ha med mig ombord verktyg som gör att jag kan klara alla eventuella kritiska situationer som kan uppstå och som jag behöver fixa för att ta mig till hemmahamnen eller en plats där det finns kompetenta mekaniker. Större arbeten gör jag under vintern eller i hemmahamnen, dit jag lätt kan ta mer verktyg än vad jag har ombord, som t.ex. mätinstrument för el, presstång och liknande. För mig, med min begränsade kompetens och mindre båt blir listan över nödvändiga verktyg betydligt mindre, och ser ut ungefär så här:

En uppsättning skiftnycklar och fasta nycklar (som stämmer med dimensionerna på min båt). Skruvmejslar av rätt sort till båten (vilket tyvärr blir rätt många olika modeller), polygrip (möjligen två av olika storlekar). Vass kniv. Ett par tänger av olika slag. Borde ha en bågfil (av skäl som Anders S nämner). Gummihammare. Dessutom rostlösningsspray (5.56 eller liknande), eltejp och silvertejp. Allt ryms i en liten mjuk verktygsväska från Biltema, som i sin tur ryms under en koj. Sedan lite reservdelar och "bra att ha"-prylar, som block, tågvirke i lite olika dimensioner, reservdelar till rigg, och liknande.

Med denna begränsade uppsättning, och möjligen något mer som jag glömt, har jag hittills klarat alla situationer som uppstått. Det jag troligen inte kan klara med denna minimala uppsättning är elfel och fel på motorn. Men jag kan klara mig utan belysning och utan navigator, och har hittills klarat att segla in och ut ur hamnar de få gånger då jag fått motorproblem. Så med liten båt och mindre mekanikerkompetens blir också verktygslådan mindre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av Anders S » lör 26 jan 2019, 17:18

Det finns naturligtvis ingen anledning att överdriva sin verktygsuppsättning - liten båt, få verktyg. I sonens H-båt finns två skruvmejslar, en riggspänningsmätare, en fast nyckel som passar på vantskruvarna och en skiftnyckel till schacklar och annat. Sedan finns det nog en rulle silvertejp...

Skillnaderna i trygghet och "seglingseffekt" mellan att ha hela Julas verktygsavdelning med sig och att vara litet mer minimalistisk är ibland inte så stor, men det finns ju gränser för hur stora jobb man kan göra utan att uppsöka järnaffären och båtaffären, naturligtvis.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av marede » sön 27 jan 2019, 09:06

Ja, frågan var ju vad vi har i verktygslådan ombord, inte vad som var nödvändigt. Jag skulle absolut kunna sortera bort en del av verktygen och majoriteten av övriga delar och klara mig bra på det. Men jag har platsen och tycker det är kul att kunna pilla med nåt under semester om det öppnar sig tillfälle. Sen händer det ju att saker går sönder eller behöver felsökas (jag har en äldre båt) och då är det skönt att åtminstone kunna klara av en del av det, där man befinner sig. Så en viss felsökningsutrustning är skönt av ha.

Så mer minimalistiskt sett, utifrån mitt behov (båttyp, storlek, utrustning och ålder (båtens...)). Slangklämmamejsel är skönt att ha, det går mycket snabbare och smidigare att öppna och stänga en klämma om man behöver, jämfört med en skruvmejsel eller skiftnyckel. Åtkomsten är också mycket bättre. En stor och en liten skiftnyckel är bra att ha och täcker in mycket. En större polygrip och en mindre tång likaså fast till annat. En avbitare till eventuella eljobb, tillsammans med en mindre skruvmejsel som man vet passar i kopplingsplintar, sockerbitar, etc. Åtminstone ett par olika skruvmejslar, eller en sats med utbytbara bits. Pannlampa, multimeter, en längre elkabel med krokodilklämma. En bågfil tar nästan ingen plats, används nästan aldrig, men är oersättlig när den behövs. Fungerar även att kapa slang med. Vass kniv.

Allt detta ryms i en mindre verktygsväska av tyg och tar väldigt lite plats.

Har man lite plats kvar är en påse med diverse överblivna delar, skruvar, tejp, m m skönt att ha, så klarar man en hel del nödjobb som håller till hamn, till vintern, eller mer eller mindre permanent.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av Anders S » sön 27 jan 2019, 19:42

Jodå, frågan kan få vara "Vad har jag (alldeles för mycket av)" precis lika gärna som "Vid eftertanke, vilka verktyg kan man inte klara sig utan"...

Personligen har jag tagit med flera udda verktyg som blivit kvar i båten men som inte behövts mer än en gång. Och då hade jag som sagt inte grejorna då de behövdes, utan hämtade dem och lät dem sedan ligga kvar....

Men rikliga verktygsuppsättningar ger sinnesfrid och möjligheter, både till reparationer och underhåll, tråkiga hamndagar. Bland de litet mer udda verktygen finner jag fettsprutan till den flöjlande propellern, jättehylsan Allan till samma propeller, en glidhammare för att knacka ut ett cutlasslager, en kofot för att pressa av propellern ("fel verktyg" om något), en uppsättning långa hylsor (till röstjärnens muttrar), ett 80 cm långt förlängningsstång till hylsnyckelsatsen, osv osv. Jag har också en liten verkstad i båten, med en (liten) arbetsbänk och ett skruvstycke.

Men skulle någon tjyv rensa min båt på verktyg (rent hypotetiskt), så skulle jag troligen bara ersätta delar av min verktygssamling.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av marede » sön 27 jan 2019, 20:16

Nu blev jag nyfiken... :D Du har ingen bild på arbetsbänken med skruvstycke? Jag har funderat på det men inte kommit riktigt i mål på hur jag skulle utforma den.
//Martin
Najad 34 HR -77

LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av LaQv » tis 29 jan 2019, 08:13

I min verktygsväska finns:
En skruvmejsel med en uppsättning bits. Då klarar jag mig med en mejsel.
Skiftnyckel m/större. Till att spänna vant mm.
Skiftnyckel m/mindre. Till allt annat.
En hylssats. Jag har en med ett ganska litet spärrhandtag så att jag kommer åt även där det är trångt.
Avbitartång
Kabelskotång
En ask med sorterade kabelskor.
Och förtent kabel förstås.
Sikaflex
Hammare
Morakniv
Mätinstrument. En multimeter för att hitta vad som är fel med elen.
En låda med blandade skruvar, muttrar, schacklar och låspinnar.
Det ligger nog lite annat gott och blandat i väskan också. Det här var vad jag kom på.

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av kpthaddock_89 » tis 29 jan 2019, 20:55

Som många sagt, vad har man för båt och vad har man för behov. Själv har jag en 26fots plastsegelbåt med inombordare md5a. Den stora blåa verktygslådan från allas vårt kära Biltema. Kompletterad med en stor och mellan och liten skiftnyckel, en stor polygrig (knipex cobra, det är den enda som man inte får stressbryt när man använder värd varenda krona) bitsmejsel, bitsats med hylsor och spärrskaft för småpill, multimeter, skjutmått, kabelskaltång, kabelskopress, smärgelduk, popnittång, jättelånga startkablar/åskskydd, gasolbrännare, Div plastningsverktyg, epoxy då det biter på allt till skillnad från polyseter, glasfiberväv, några bitar plywood, ett par gamla skärbrädor i plast, kabelskosats, kabel i olika varianter, blandade reservdelar till motorn plus en dunk olja och filter, blandade skruvar, brickor, muttrar, div riggdelar, gänglåsning, 5min snabbepoxy, bågfil och vajertång (bultsax kan knte klippa vajer den gången jag försökte i ren panik!), lite delar att laga gummibåten med, reservdelar till utombordaren, tre oöppnade tuber tec7 ( dyr men biter på allt även under vatten och är giftfri Tror till och med livsmedelsgodkännd ) spruta till fogpatroner, när vi är ute åker alltid borrmaskinen och 3 laddade batterier med... sen f7nns der en hel drös med olika reservlampor fast jag bytt till led, delar till uppblåsbara flytvästar, nya membran till pumpar och toa mm mm mm

Har säkerligen alldeles för många saker men jag gillar att kunna åka ner alla ruskiga 6km till båten och ha allt där, nästan i alla fall. Vissa saker tycker jag skall finnas tex plywoodbitar skruv och tätningsmassa skulle olyckan vara framme och man får hål på skrovet kan man nödlaga ganska så stora hål med de tre sakerna. Så även en vajersax om man får rigghaveri, bågfil använder man en gång i livet om man råkar ut för dramatiska situationer där vajrar behöver delas sen köper man en sax och skiter blankt vad den kostar.

Men som allt annat är man mullemek samlar man säkert på sig massor av saker man inte behöver egentligen, skulle säkert klara mig med min leatherman även om man hade fått slita som en gris...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Verktygslåda - innehållet?

Inlägg av Anders S » ons 30 jan 2019, 09:35

kpthaddock_89 skrev:
tis 29 jan 2019, 20:55

Men som allt annat är man mullemek samlar man säkert på sig massor av saker man inte behöver egentligen, skulle säkert klara mig med min leatherman även om man hade fått slita som en gris...
En reflektion: Jag har under många år anrikat verktygssamlingen i båten, och samlat på mig MYCKET reservdelar (användbara men också mer tveksamma...) Det har blivit så illa att det är svårt att överblicka anhopningarna, och eftersom verktyg och delar tar viss plats, så ligger de på olika ställen. För den som bryr sig "på riktigt" kan det ju vara bra att inventera emellanåt, så man vet vad man har, och var det ligger.

Nu senast hittade jag en extra våtdammsugare under de noga stuvade cyklarna, i förpiken. (Nej, jag skojar inte... :-) )
Anders S

Skriv svar