från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av Federico » fre 09 nov 2018, 09:53

Hej,
rodret känns lite trögt i lätta vindar och man har inte så mycket känsla från rodret, trots att båten är en 32 fot med rorkulten. Inget glapp i rodret dock, vilket är ifs bra!

Jag har börjat fundera på att byta upp från nylon bussningar till Jefa kullager.

Detta har jag aldrig gjort förut och är lite orolig att bli fast i något problem jag inte kan lösa. Inte minst att båten behöver lyftas för att ta ut och in roderbladet, och grefab gubbar tyckte att det inte var lämpligt att ställa båten på grus, trots kontoret bekräftade att det var fine.

Jag har frågat runt och de flesta säger att det inte är så komplicerat, men jag skulle vilja ha lite råd om hur det hela går till, vilka problem man ska förvänta sig, osv.

Tack
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2018, 22:25

Det första du bör kolla är hur det står till med plats i roderröret. Ett glidlager (i plast i ditt fall) är vanligen smäckrare än även ett nållager - det kollar du upp först. (Det blir mycket jobb om man skall plasta in ett grövre rör för lagren).

Sedan handlar det om (i båda fallen) att kunna plocka bort rodret. Är det inte möjligt att gräva en grop får man palla upp båten extra högt. En möjlighet (det är rätt så Vilda Västern) är att ha båten på en vagn/trailer och sedan köra rodret över en kant (kajen?) eller snacka in sig med gubbarna för att få ha båten i slingen till dess rodret är ute (och igen, då det skall i).

Jag tror på grop eller hög pallning, allt går inte alltid som man hoppas vid modifikationer.

Tycke du att det är alldeles för jobbigt och vill göra något "enkelt" kan man ofta komma en bit genom att anpassa lagerspelet i bussningarna en smula. Det är inte alldeles ovanligt att lagren sväller i vatten, och passar de lagom tight "torra" blir de tröga i vatten efter ett par dagar.
Anders S

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av Federico » fre 09 nov 2018, 23:59

Det kan vara så att de har svullnat. Jag antar man ska byta dem i så fall, eller?

Gubbarna i hamnen vägrade tyvärr att både ställa båten på grus och palla högre, för stabilitet skull, säger dem... så är det bara att be dem att lyfta båten över nån lunch
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av Anders S » lör 10 nov 2018, 17:18

Federico skrev:Det kan vara så att de har svullnat. Jag antar man ska byta dem i så fall, eller?

Gubbarna i hamnen vägrade tyvärr att både ställa båten på grus och palla högre, för stabilitet skull, säger dem... så är det bara att be dem att lyfta båten över nån lunch
OM de befintliga bussningarna är en smula för trånga (då får man "trög styrning" även då rodret inte belastas) kan man prova att rymma upp dem en smula. En brotsch (eller för den vågade, ett skavstål och litet "känsla") brukar anbefallas.

Nu är det här med roderaxlar och roder inte alltid så enkelt. Ett av problemen är att axeln böjer sig en smula, och då brukar vanliga bussningar kärva då man får tryck i rodret (axeln böjer sig och bussningen kniper) och det är där man i så fall kan ha glädje av rull- eller kullager - de tar upp böjningen bättre, särskilt kullager.


Jag nämner detta därför att det ibland går att få bättre roderkänsla med litet enklare medel än en stor ombyggnad.
Anders S

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av yachtolivia » sön 11 nov 2018, 03:07

Ett annat alternativ är att använda ett för ändamålet lämpligt material. Alltså inte nylon ej heller delrin (acetal).
Detta funkar, - låg friktion, ingen svällning I vatten.
http://www.christianberner.se/$-1/file/ ... ersikt.pdf
Beställ en bit, låt svarva till mått. Funkar utmärkt.

/mats

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av Anders S » sön 11 nov 2018, 13:48

yachtolivia skrev:Ett annat alternativ är att använda ett för ändamålet lämpligt material. Alltså inte nylon ej heller delrin (acetal).
Detta funkar, - låg friktion, ingen svällning I vatten.
http://www.christianberner.se/$-1/file/ ... ersikt.pdf
Beställ en bit, låt svarva till mått. Funkar utmärkt.

/mats
Om man får tag i ett sådant ämne kan det vara bra att dra upp ett spår i lagret, så vatten kommer till och kan smörja. Men med en stabil axel och liten axel ökning kan det bli utmärkt med "trolleriplast". Jag gjorde / fick gjort en propelleraxelbussning i något liknande material, höll mycket bra. Men spåret var en nyckel.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av HansH » mån 12 nov 2018, 10:59

Jag har ju precis som Federico en fransktillverkad båt med glidlagrad roderaxel - fanns INTE plats att byta till kullager (rättare sagt rull-lager) med annat än att plasta in ett nytt rör = mycket jobb!
Däremot var det mycket enkelt att fixa genom att lossa/släppa ner rodret några decimeter, göra rent ordentligt och sedan lägga på ett vattenbeständigt fett. OBS, måste vara ett fett som inte angriper/löser upp nylonbussningarna!
Silikonfett funkar bra men tex mineraloljebaserat fett skall tydligen inte vara bra för nylonbussningar.
Det här gör jag varje år (har stått på Grefab och deras pallning har varit tillräckligt hög för att kunna släppa ner rodret tillräckligt långt, dvs 2dm).
När jag förlitade mig på smörjning endast mha vatten så ville rodret knipa/fastna vi hög belastning

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av yachtolivia » mån 12 nov 2018, 21:40

Hej,

Polyamid (nylon) sväller mellan 7-9 % (beror på kvalitet), helt olämpligt som material i innesluten lagerbussning under vatten.

Delrin (acetalplast) väsentligt bättre, ca 1% svällning i vatten, kan fås att fungera hyfsat med brotchning till överdimension (förstorat hål i bussningen).

Robalon 0% svällning, excellenta friktionsegenskaper. Ingen anledning till spår, - så tätt blir det inte, ingen värme som behöver kylas bort pga den låga hastigheten mellan friktionsytorna + den låga friktionen. Spalten i lagringen räcker väl för att bibehålla den smörjande vattenfilmen.

Använder detta själv i denna applikation. Ej åtgärdat eller utbytt efter 20 års heltid i vattnet + stort antal mil i 14 tons oceanseglande båt. Fortfarande inget noterbart glapp. Seglar med vindroder som ställer höga krav på låg friktion i styrmekaniken.
Materialet går att beställa här, - lyft på luren, ring dem. (obs, är på intet sätt relaterad till detta företag annat än som kund (för 20 år sedan))

http://www.christianberner.se/produktom ... nisk-plast

allthebest/mats

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av HansH » tis 13 nov 2018, 08:56

Ursäkta det slarviga ordbruket :)
Självklart är roderlagringarna i delrin, tror inte att någon seriös tillverkare använder nylon. Möjligtvis på enklare jollar...

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av thomask » fre 16 nov 2018, 18:44

Gjorde mina i hederlig Delrin. Med passning +0.05 Och inte har det svällt eller gått trögt. Känns helt perfekt i handen.
Och några spår blev det inte heller.
Gör det inte krångligare än det är.

/ Thomas

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: från nylon bussning till kullagrad roderaxel

Inlägg av yachtolivia » fre 16 nov 2018, 21:07

Magic touch!

Vad som är hederligt med Delrin är bortanför min kunskapshorisont.

Men om man anger applikation och rådfrågar företaget jag nämnde om lämpligt material så blir svaret just Robalon (obs de säljer även Delrin). Med tanke på mängden som åtgår tror jag inte att prisskillnaden har ngn betydelse.

Vad som är krångligt med att välja och köpa rätt material för ändamålet kanske du kan förklara för frågeställaren.
Faktum är att när det gäller de tre parametrarna svällning i vatten, friktion och nötningsbeständighet så är Robalon det överlägset bästa materialvalet. Tillgängligheten i små kvantiteter är heller inget problem.

Eftersom ursprungsfrågeställaren uppenbart inte har möjlighet att beräkna toleranser alt testa sig fram så kvarstår min rekomendation.



/mats

Skriv svar