Motor montage

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Motor montage

Inlägg av omega » tis 23 okt 2018, 21:28

Hej på er
En arbetskollega till mig har en gammal segelbåt,tidigare har det suttit en diesel motor i den ,men skrotad sen länge,nu har han skaffat en gammal md7a med 110 drev i funktionsdugligt skick så jag hjälper till lite.Men vart får man tag i konsolen som är plastad fast i skrovet,är det båtskrotar som gäller eller finns sådana fortfarande att få tag i,alltid kul med nått vinterprojekt

//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motor montage

Inlägg av Anders S » tor 25 okt 2018, 14:17

omega skrev:Hej på er
En arbetskollega till mig har en gammal segelbåt,tidigare har det suttit en diesel motor i den ,men skrotad sen länge,nu har han skaffat en gammal md7a med 110 drev i funktionsdugligt skick så jag hjälper till lite.Men vart får man tag i konsolen som är plastad fast i skrovet,är det båtskrotar som gäller eller finns sådana fortfarande att få tag i,alltid kul med nått vinterprojekt

//Johan
Jag kollade som hastigast i Volvos listor, och motorbädden har åtminstone funnits som reservdel/installationsdel. Däremot verkar det som den är nollad numera. Då tror jag att en koll med Volvo kan vara vettigt, kanske har någon ÅF en motorbädd liggande. Alternativet är att plasta upp en ny på hanform (oslät på insidan, fin där inget syns) eller som du är inne på, spetta loss en bädd från någon som byter motor, till en helt annorlunda (eller skrotar båten).

Jag tror inte att det är svårt att plasta upp en duglig bädd, om man kan få de viktiga måtten.
Anders S

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: Motor montage

Inlägg av OttoW » tor 31 jan 2019, 16:39

Ifall detta är aktuellt fortfarande så såg jag att det ligger en motorbädd för s-drev ute på Blocket nu:
https://www.blocket.se/varmland/Motorba ... ?ca=15&w=3

Skriv svar