Huvudbry med Volvo Penta MD3B

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
niklas80
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 19 okt 2018, 20:30
Kontakt:

Huvudbry med Volvo Penta MD3B

Inlägg av niklas80 » lör 20 okt 2018, 09:56

Har en Najad 34 med en orginal MD3B. Motorn startar och går som en klocka, vi har kört den c:a 100-120 timmar denna säsong och egentligen inte haft några problem. Men...

1) Temperaturindikatorn på instrumentpanelen indikerar att motorn går varm, har mätt på motorn med IR-termometer och den är aldrig varmare än 75 grader på utsidan. Har haft en mekaniker sett på den och provkört den och han ansåg att det var inga problem med motorn utan snarare sensorn. Funderar på om det beror på om temperatursensorn eller instrumentpanelen har problem, någon som har haft liknande problem? Misstänker att mätartavlan är anpassad för sjövattenkylning, motorn är ombyggd till färskvattenkylning - kan det vara anledningen?

2) Kylarvattnet är brunt och det blir lite skum på ytan i expansionskärlet, väldigt ofta när vi kör längre sträckor så "pyser det över" ur expansionskärlet och ner vid sidan. Vad kan det bero på?

3) Om båten legat still ett par veckor så kommer det vit rök och bildas en oljig hinna på vattnet bak båten när vi startar motorn. Är det normalt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Huvudbry med Volvo Penta MD3B

Inlägg av Anders S » lör 20 okt 2018, 17:48

Symptomen stämmer med en skadad topplockspackning. Givetvis kan det vara kombinationer av fel också, men gör en kompressionstest om du kan. Råvattenkylning har både en kallare termostat och en lägre normaltemp runt 60 grader.

Men dina tre symptom kan bero på topplockspackningproblem, och det bör man fixa direkt, pengar att spara.
Anders S

niklas80
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 19 okt 2018, 20:30
Kontakt:

Re: Huvudbry med Volvo Penta MD3B

Inlägg av niklas80 » sön 21 okt 2018, 09:11

Tack så mycket Anders! Fantastiskt snabbt svar!

Din diagnos låter rimlig, ska se till att få tag på en mekaniker som kan hjälpa oss med både kompressionsprov och ev. byte av topplockspackning!

Glömde nämna att motorn är ombyggd till slutet kylarsystem från första början enligt förra ägaren.

Skriv svar