Bottenfärgstråd 2018

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av thomask » fre 05 okt 2018, 19:14

[img]
DSC_0018.JPG
[/img]

Legat i Hinsholmen Göteborg från början på april tills idag, målat med 3 lager Vc17 västkust. I princip inga havstulpaner på skrovet. Även minimalt med annan påväxt. minimalt på drev,( mest inuti s-drevet) Inget på proppen.(som varit utan offeranod) MEN däremot massor runt roderinfästning. Kan någon begripa varför?? Gissar bara att det är dålig genomströmning av vatten?? Eller så är det den rostfria roderaxeln som lockar till sig havstulpaner.
(Bilden är före högtryckstvätten)
/ Thomas

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av Federico » tor 11 okt 2018, 14:48

Interessant! Jag har rak axel och det var hel täckt med tulipaner redan i juli, medan resten av båten var ren.

Jag har dock självpolerande färg. Tänker nu byta till VC17 på våren, men 1) var kan jag hitta vit färg (finns det fortfarande någonstans?)? 2) båten ligger på Instön, några erfarenheter med VC17 i området (Marstrand, Nordön)?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av segelbagaren » tor 11 okt 2018, 15:44

Det verkar ha växt litet i år trots (eller om det är tack vare) värmen. Många rapporterar samma sak. Hamnarna söder om Göta Älv brukar annars vara de värsta. vc17 säger många är en katastrof i dessa hamnar om man inte tar upp båten och spolar den under sässong. Ingen egen erfarenhet av VC17 dock.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av HansH » fre 12 okt 2018, 07:26

Kör med VC 17m Extra och kan konfirmera att det inte växt nästan nånting i år.
Trots att båten pga att vi flyttat i princip inte använts efter semesterseglingen så hade jag bara två (2!) havstulpaner uppe på rodret.
På propellern fanns det kanske 20 havstulpaner. Annars var skrovet helt fritt från påväxt, bara en del slem.
Båten ligger i Göteborgs norra skärgård på sommaren.
Om du skall ha vit VC så är det VC Offshore som gäller, men den måste slipas för att få en slät yta. VC17 finns inte i vit.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av Federico » fre 12 okt 2018, 07:48

HansH skrev:Kör med VC 17m Extra och kan konfirmera att det inte växt nästan nånting i år.
Trots att båten pga att vi flyttat i princip inte använts efter semesterseglingen så hade jag bara två (2!) havstulpaner uppe på rodret.
På propellern fanns det kanske 20 havstulpaner. Annars var skrovet helt fritt från påväxt, bara en del slem.
Båten ligger i Göteborgs norra skärgård på sommaren.
Om du skall ha vit VC så är det VC Offshore som gäller, men den måste slipas för att få en slät yta. VC17 finns inte i vit.
Vit VC med syftet att se var påväxten är, men, ärligt talat, är det enklare att applicera så blir det inte vit :D
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av Anders S » fre 12 okt 2018, 21:12

Vi ligger numera inte i Öresund, utan i Sandö (Onsala, strax söder om Gbg). Båten har legat här sedan i juni. Bottenfärg Micron Superior (Västkustreceptet). Slem, som enkelt högtryckades bort, enstaka snäckor där vi missat litet färg. Detta trots att båten legat still i stor omfattning - husprojekt har stört navigationen.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Bottenfärgstråd 2018

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 28 nov 2018, 11:53

Deltog i färgprovningstest via International i år - och - har i alla år sen -81 använt VC17, västkust, i dess varianter. Förutom en säsong nån gång mellan 2000-2010 har detta fungerat alldeles utmärkt. Årets nya blandning fungerade även den väldigt bra och hade t o m mindre slem än den gamla (den med blå hatt). Fanns summa summarum 6 snäckor och de satt alla kring/på rodret - precis som nån här ovan beskrivit. Problemet i år var slemmet som trots 2 omgångar med 130 bars spruta på 10 cm avstånd fortfarande ser fläckigt ut. Har aldrig hänt tidigare.
När jag köpte båten (Bianca 107)2002 var den milt uttryckt fullmålad med dansk bottenfärg, såg ut som nån variant av "sjävpolerande", blå. Såg jäkligt ut, trodd böldpest men efter att slipat, för hand, hela bottnen fri begrep jag att det var alla dessa lager. Dessutom upplyste mig Biancavarvet (eller dom som var kvar där) om att bottnen från början var epoxibehandlad. La på flera lager ny epoxi och sen VC17, 5 burkar. Höll på en vecka och tillbringade sen 3 månader hos sjukgymnast o kiropraktor. Aldrig mer. VC17 är suverän tycker jag och vill mena att den rimligen borde vara miljövänligare än blödande/självpolerande färger. Men det är väl ämne för annan tråd.
I år låg båten i från slutet av april till början av oktober, seglades 5 veckor under sommaren, i sydliga farvatten (S Östersjön).
Så summa summarum inga problem alls med snäckor. Men slemmet!

Skriv svar