Båtlukt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Båtlukt?

Inlägg av Göran A » fre 05 okt 2018, 16:41

Tycker att varje höst när jag tömmer båten så luktar det "båt" av det mesta man tar hem.
Speciellt av plastpåsar och andra saker av plast, men även dukar och liknande.
I år har jag nya dynor så de kan inte bidra med någon lukt.
Båten är en 80-tals båt med någon typ av plastmatta i tak mm, kanske det är boven.
Eller kanske någon droppe diesel eller olja som det alltid finns någon stans kring motorn.
Hur som helst, så har det varit för mig under alla år och med olika båtar (alla med inombordare)
Finns det något tips hur man kan bli av med lukten, är ju dock inte så att det luktar när man kommer in i båten.
Kanske bättre ventilation när båten ligger still under relativt långa perioder eller någon dofthistoria?
Eller det kanske hör till båtlivet, men alla tips mottages med intresse.

/Göran A

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Båtlukt?

Inlägg av Nils_D » sön 07 okt 2018, 10:24

Jag hade turen att för några år sedan kunna köpa en IF från 70-talet där tidigare ägare gjort en genomgripande renovering av inredingen, dock vad jag kan förstå ej väggbeklädnader och liknande. Däremot allt trä och nya dynor och textilier, så vid köpet fanns inga av de problem du nämner, och som jag märkt från andra båtar, både egna och andras. Ännu efter 7 år är båten fri från obehaglig lukt.

Det jag gjort är att se till att hålla nere fukten i båten, vinter som sommar. Under sommaren ser jag till att vädra genom korsdrag så ofta jag kan när jag är ute och seglar. Efter några dagars seglats blir dynorna ibland fuktiga på undersidan. Då torkar jag dem genom att lägga dem på en klippa i solen så snart jag får tillfälle. Om något blivit fuktigt under en seglats tar jag hem det och torkar i lägenheten. När båten ligger i hemmahamnen står alla dynor på högkant, och jag har en eller två fuktslukare, s.k. "torrbollar" i ruffen.

Under vintern tömmer jag båten på allt som kan suga åt sig fukt (dynor, textilier, kläder, ...) och förvarar dessa på en torr kallvind. Liksom förstås alla segel, och alla tampar. Är också mycket noga med att tvätta bort allt som kan göda mikroorganismer, som matrester, diskmedel m.m. i samband med torrsättningen. Alla luckor står öppna. Allt för maximal cirkulation och ventilation.

Har dessutom numera fördelen att ha båten inomhus i en kallhall med luftavfuktare. Trots det har jag ett par torrbollar i båten under vintern, och de suger bevisligen upp fukt för det finns mycket vatten att tömma ur dem när jag tittar till båten under vintern. När jag inte hade båten inomhus lyckades jag ändå hålla båten torr under vintern genom en kombination av rejäl täckning som gjorde att jag kunde låta luckor vara öppna, och dessutom ett par torrbollar i båten. Jag har läst på flera ställen att man inte skall göra så, utan antingen låta luften cirkulera fritt genom öppna luckor, eller stänga till och sätt in fuktslukare, men eftersom det fungerat bra för mig så har jag fortsatt även om de båda åtgärderna i teorin borde ta ut varandra. Men, som man säger på engelska: "if it works, don't fix it".

Vet förstås inte vad av det jag gjort som är verkningsfullt, men kanske kan mina erfarenheter vara till någon hjälp också för dig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtlukt?

Inlägg av Anders S » mån 08 okt 2018, 13:01

Göran A skrev:Tycker att varje höst när jag tömmer båten så luktar det "båt" av det mesta man tar hem.
Speciellt av plastpåsar och andra saker av plast, men även dukar och liknande.
I år har jag nya dynor så de kan inte bidra med någon lukt.
Båten är en 80-tals båt med någon typ av plastmatta i tak mm, kanske det är boven.
Eller kanske någon droppe diesel eller olja som det alltid finns någon stans kring motorn.
Hur som helst, så har det varit för mig under alla år och med olika båtar (alla med inombordare)
Finns det något tips hur man kan bli av med lukten, är ju dock inte så att det luktar när man kommer in i båten.
Kanske bättre ventilation när båten ligger still under relativt långa perioder eller någon dofthistoria?
Eller det kanske hör till båtlivet, men alla tips mottages med intresse.

/Göran A
Som du redan fått höra, försök hålla båten torr. God ventilation under säsongen , torr båt vid uppläggningen och under vintern och sedan god vädring till våren. Ett klassiskt knep är att lägga ett knäckebröd i båten, och är det kvar till våren har man inga möss. Är det sedan dessutom krispigt har luftningen fungerat...

I gamla tider kallade man det här för "skutlukt", då var det en fin doftbrygd av slagvatten, mögel, matrester, damm och smuts - svårt att slippa i en träbåt. Vi bör kunna göra bättre ifrån oss, och att hålla rent i kölrummet ("inte mata kölsvinet") är en bra början. Till tipsen om att lufta rent allmänt lägger jag till att lyfta på durkarna emellanåt. Doftgranar /"Wunderbaum" kanske är att hamna ur askan i elden, men GILLAR man någon sådan doft kan man ju prova. Maskering, inte botemedel.

Jag har en ozonmaskin (Kinaskit, billig) som löst en del problem med sunkig doft, bland annat några ärvda stolar med väl inrökta dynor. Här lade jag dynorna i sopsäckar (försiktighetsmått, ozon är inte alldeles nyttigt, trots folklore om "ozonrika promenader i skogen") och körde ett dygn eller så. Även en inrökt bil blev betydligt bättre - det är i så fall mer ett botemedel än enbart doftisar. Så läskiga dynor har jag dock inte i båten.

Går du ozonvägen, vädra innan man beträder utrymmet.
Anders S

Skriv svar