Vinterkonservera inombordare - Tips?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
MrGlasses
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre okt 05, 2018 12:24 pm

Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav MrGlasses » fre okt 05, 2018 4:07 pm

........
Senast redigerad av 2 MrGlasses, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11118
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Anders S » fre okt 05, 2018 4:23 pm

Det finns bara en anledning att fylla på med glykolvatten i motorn, och det är för att ta bort (eller minska) frysrisken. Glykolen har en obetydlig konserverande verkan. Så du kan välja på att köra igenom kylsystemet med rent vatten OCH sedan dränera, eller låta kylvattnet med glykol i stå kvar. Dränerar du räcker det utmärkt med rent färskvatten, och sparar pengar och miljö. Dränerar du inte (kan inte, vill inte, går inte etc) blir glykol nödvändigt i vattnet.

Annars innehåller en komplett vinterkonservering inte bara spolning av kylsystemet utan också en genomgång av motorn, ett olje- och filterbyte, kanske en dos konserveringsmedel i tanken, kontroll av den inre kylkretsen så den är frysskyddad samt dränering av den yttre kretsen. Till detta, att byta/komplettera olja i drevet (då ser man om det läcker, olja ut och/eller vatten in) och litet allmänt pyssel, med fett på rörliga delar och rengöring av smutssamlande punkter.

Givetvis kan normalhändiga och intresserade båtägare göra detta, men kanske inte på tio minuter. Men det fixar inte servicemekanikern heller.
Anders S

Jonjoh
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 02, 2017 3:40 pm
Ort: Kalmar

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Jonjoh » mån nov 05, 2018 2:45 pm

Nybliven kölbåtsägare här.

Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.

När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.

Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.
Söker nytt storsegel till min Nord 80 -76

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11118
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservera inombordare - Tips?

Inläggav Anders S » ons nov 07, 2018 8:42 am

Jonjoh skrev:Nybliven kölbåtsägare här.

Detta gör jag efter upptaget på land: Det jag har gjort för andra vintern är genomköra motorn med glykolvatten tills motorn blivit varm och alla(?) termostater öppnat sig. 1 spann med glykolvatten där både insugs-slangen och utblåsvattnet går ner i. Kör till motorn är varm. Koppla tillbaka slangarna.

När ovan är gjort passar jag på att byta motorolja då den är varmare och mer lättflytande. Pump med slang ner i oljestickehålet och sug tills det blir "torrt", och fyll på med ny olja i toppen. Starta motorn igen och låt den nya oljan dra runt litegrann.

Fråga: Byter man olja i drevet varje år också eller? Har inte gjort det än för årets vinter.


Man måste inte byta i drevet, men man behöver tappa ut en dl eller så ( som sedan toppas upp). Detta för att kolla så packboxen är tät, ett läckage brukar då visa sig. Drev ligger ju i vattnet hela tiden, vanliga backslag aldrig.
Anders S