Fabrikat på winch

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Fabrikat på winch

Inlägg av thomask » sön 30 sep 2018, 10:49

[img]
DSC_0018.JPG
[/img]

Någon som vet vad det är för tillverkare på denna winch? 2-växlad, största bredd i botten ca 12 cm och höjd 12 cm.
Tänkte ta isär den, då den i det närmsta sitter fast just.

/ Thomas

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Fabrikat på winch

Inlägg av thomask » tis 02 okt 2018, 18:07

Det enda som går att utläsa av texten är "Vitesse" Låter ju inte så vanligt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fabrikat på winch

Inlägg av Anders S » tis 02 okt 2018, 21:53

Deux Vitesse betyder på hederlig svenska "Two Speed"... :-) 30 står för utväxlingen.
Kanske, kanske kan det vara möjligt att denna stämmer: https://croixdusudmarine.com/winchs-sta ... ronze_poli
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Fabrikat på winch

Inlägg av thomask » ons 03 okt 2018, 08:38

Just så har den sett ut en gång i tiden, Hoppas den är lika "standard" på insidan som andra winchar.

Tack Anders.

En följdfråga på de.... kan man ta bort knapar och annat skit om man har en sån här istället? tänker att är ju JUL snart.
[img]
andersen_18st_fs.jpg
[/img]

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fabrikat på winch

Inlägg av Peter_K » ons 03 okt 2018, 16:06

Skotwinch - ja.
Fallwinch - nja.

Och att gå från 30 ggr utväxling till 18 ggr utväxling är en dålig idé.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Fabrikat på winch

Inlägg av thomask » ons 03 okt 2018, 18:25

Perfekt Peter! :)
Ja, till Genuaskotning. Bilden på Winchen vara bara ett exempel. Jag tror att jag är nöjd med nuvarande utväxling.
Nu har jag två knapar på varje sida just där jag vill sitta när man seglar, och kan jag ta väck dom så kan jag verkligen tänka mig att byta upp. Och underlättar det själva segelhantering är det ju ett plus.
[img][/
DSC_0006.JPG
img]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fabrikat på winch

Inlägg av Anders S » ons 03 okt 2018, 22:00

thomask skrev:Just så har den sett ut en gång i tiden, Hoppas den är lika "standard" på insidan som andra winchar.

Tack Anders.

En följdfråga på de.... kan man ta bort knapar och annat skit om man har en sån här istället? tänker att är ju JUL snart.
[img]andersen_18st_fs.jpg[/img]
Ja, man kan ta bort åtminstone knaparna, eller slippa använda dem.

Har du inte använt "självskotande" winschar, så vänjer man sig kvickt, och sedan undrar man hur man gjorde innan. God ekonomi vid winschbyte brukar innebära att man byter till MINST lika starka winschar som innan annars ångrar man sig och undrar hur mycket MERA bättre det blivit om man gått upp i storlek. Så byter du från 2växlade med 30 i mekanisk kraftvinst (på tvåan) kan du gott fundera på lika starka eller starkare. Andersen 34ST eller 40ST, tycker jag.

Har du fallen nerdragna till brunnen kan man givetvis ha självskotande winchar, men då brukar man ha avlastare och behovet blir mindre. Värdet i så fall är att man kan veva med en hand och man slipper hålla fallet med ena handen, men värdet är helt klart mindre här. Här kanske dina gamla winchar kan få nytt uppdrag? (haha)
Anders S

Skriv svar