Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Inlägg av peon » ons 19 sep 2018, 15:38

Har precis fixat kylningen på motorn så var det dags för nästa problem :( När jag har låg gas på tomgången dör motorn när jag lägger i växel. Har kollat att växeln verkligen ligger i. Samma problem vid fram/back. Drar jag upp gasen vid tomgången går det bra, lite rädd att brytpinnen ska gå bara. När man väl fått i växel går motorn bra. Bensinen jag använde var iofs några veckor gammal, men den går stabilt på tomgång och ryker inte så då borde det väl inte vara bensinen?
Motorn är en 4-takts suzuki.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Inlägg av oceansailor » ons 19 sep 2018, 16:45

Problem i förgasaren var det på min 2 taktare med exakt samma symptom. Antingen skit eller membran som är dåligt.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Inlägg av Nils_D » tor 20 sep 2018, 14:56

Bensin som är några veckor gammal kan jag inte tänka kan orsaka problem. Det är när man haft den i tanken hela vintern som det lär kunna bli problem.

Händer det här bara när motorn är nystartad och kall, eller har du samma problem när den är varm?

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Inlägg av peon » tor 20 sep 2018, 15:39

Fick igång motorn med gas, körde någon km till båtplatsen och när jag skulle lägga i backen vid tilläggning hände samma sak.. som tur var hade jag lagom fart. Så det verkar oberoende av värme men ska testa i helgen.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Inlägg av oceansailor » tor 20 sep 2018, 17:24

peon skrev:Fick igång motorn med gas, körde någon km till båtplatsen och när jag skulle lägga i backen vid tilläggning hände samma sak.. som tur var hade jag lagom fart. Så det verkar oberoende av värme men ska testa i helgen.
Körde Du någon gång med full eller nära full gas under resan till båtplatsen? Min motor gick bra, startade bra och funkade så länge jag inte använde mer än half gas. Så fort jag drog på lite med belastning, så dog motorn. Däremot gick det bra att varva motorn på tomgång.

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Utombordaren dör när man lägger in växel vid låg gas

Inlägg av peon » tis 25 sep 2018, 17:35

Tog en film på problemet (det är intermittent)

https://www.youtube.com/watch?v=ZBLxMAf ... sg&index=1

Skriv svar