Är alla äldre båtar mögliga?
Är alla äldre båtar mögliga?
Jag kollar på att köpa segelbåt i 30-fotsklassen och budgeten gör att det mest handlar om 70-talsbåtar. Har kikat på några olika tex Monsun, Najad 34 och OE29. Vissa har haft ganska stora och omfattande angrepp av mögel, andra mindre uppenbart, men alltid åtminstone några samlingar svarta prickar om man tittar noggrant. Till exempel i olika stuvfack, eller på skrovet under träribbor i förpik. Jag är känslig för mögel och det får mig att må dåligt. Dessutom är svartmögel generellt ohälsosamt oavsett om man känner av det eller inte.
Är det realistiskt att hitta en båt från 70-talet som inte är möglig alls?
Någon som har erfarenhet av att sanera mögel från båt? Går det att få bort och hur mycket jobb är det?
Är det realistiskt att hitta en båt från 70-talet som inte är möglig alls?
Någon som har erfarenhet av att sanera mögel från båt? Går det att få bort och hur mycket jobb är det?
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Ja, det går att hitta sådana båtar. Mina två senaste båtar är en H-båt och en IF, båda från mitten på 70-talet, som var väl underhållna och i om inte nyskick så i mycket bra skick. Inget mögel i någon av dem. Det tog tid att hitta dem, men det var det värt.Kajsa skrev: Är det realistiskt att hitta en båt från 70-talet som inte är möglig alls?
Vet inte om det går att generalisera utifrån ett så litet material, men en observation jag gjorde är att båtar som mögelfria ofta har bytta dynor och liknande i ruffen. Gissar det är ett tecken på att tidigare ägare vårdat också insidan av båten. Skulle jag köpa en båt idag skulle jag nog använda det som ett första urvalskriterium för att sålla i det rika utbudet på Blocket.
Kajsa skrev:Någon som har erfarenhet av att sanera mögel från båt? Går det att få bort och hur mycket jobb är det?
Som du förstår har jag rätt begränsad erfarenhet av att sanera mögel. Men i min första båt fanns det lite sådant i förpikens väggbeklädnad. Tvättade rent med klorin. Visserligen försvann inte alla svarta små prickar i sömmarna efter det, men jag blev av med mögeldoften och hade inga problem med mer mögel i fortsättningen.
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Ett gammalt knep är att ställa in en kopp med ättika och låt det stå över vintern, då dör alla mögelsporer, och även se till att ventilationen är god.
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Kenta skrev:Ett gammalt knep är att ställa in en kopp med ättika och låt det stå över vintern, då dör alla mögelsporer, och även se till att ventilationen är god.
Kan någon mer verifiera ovan påstående så jag inte kommer till våren till en båt kommer lukta ättika för all framtid !
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Tipset står i SXK:s bok: 1000 tips.
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Ättikans lukt försvinner med vädring, den är tämligen lättflyktig. Brukade användas på hotell för att få bort röklukten (på den tiden man rökte på hotellrummet). En ozongenerator tar också kål på möglet Så även om man inte har något (synligt) mögel är det bra att behandla båten ibland./CJonjoh skrev:Kenta skrev:Ett gammalt knep är att ställa in en kopp med ättika och låt det stå över vintern, då dör alla mögelsporer, och även se till att ventilationen är god.
Kan någon mer verifiera ovan påstående så jag inte kommer till våren till en båt kommer lukta ättika för all framtid !
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Risken för mögel i äldre båtar är rätt stor. Nästan alla båtar läcker, och i gamla tider var det i skrovet det rann in (saltvatten, inte lika mögelfrämjande), i dagens båtar är det regnvatten, dvs färskvatten. Är man inte som en hök på vatten i kölsvinet blir det sommartid som en luftfuktare, kanske oventilerat och varmt i solen. Klart det kan bli mögel. Luft, ljus och torrt är bra, lycklig den som kan hålla det så i båten.
Jag bekräftar att en ozongenerator är en Bra Grej. Jag har en billig Kinavariant som fungerar överraskande bra. Inrökta fåtöljdynor, en väl inrökt bil och en sunkig båt i bekantskapskretsen har det fungerat på. Just mögel är ju ett levande otyg, och tvätt med något alg- och grönhämmande medel är en bra grund. Sedan kan man jobba med dofter och sådant man mår illa av därefter. Man får då inte förvånas av att garnering, takpaneler och undersidan av kojer och stuvfack behöver städas av. SEDAN kan man köpa nya dynor/klä om och få glädje av dem.
Jag bekräftar att en ozongenerator är en Bra Grej. Jag har en billig Kinavariant som fungerar överraskande bra. Inrökta fåtöljdynor, en väl inrökt bil och en sunkig båt i bekantskapskretsen har det fungerat på. Just mögel är ju ett levande otyg, och tvätt med något alg- och grönhämmande medel är en bra grund. Sedan kan man jobba med dofter och sådant man mår illa av därefter. Man får då inte förvånas av att garnering, takpaneler och undersidan av kojer och stuvfack behöver städas av. SEDAN kan man köpa nya dynor/klä om och få glädje av dem.
Anders S
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Har rivit (renoverat) 3 båtar, mellan skrovet och ev, inredningsmatta/lim har det ibland sett "förjävligt" ut. Och det ser man inte innan man river ut inredning.
Men det är ju inte värre än att man skrapar bort allt dåligt och gör nytt.
Senaste båten hade läck på olja/diesel/glykol som låg i ett ca 5 cm tjockt lager i kölsvin och skvalpat runt i några år. DET skapar nog en bra grogrund för mögel och väldigt mycket "båtlukt"
Dåliga toaslangar/installationer skapar även det en väldigt irriterande lukt.
/ Thomas
Men det är ju inte värre än att man skrapar bort allt dåligt och gör nytt.
Senaste båten hade läck på olja/diesel/glykol som låg i ett ca 5 cm tjockt lager i kölsvin och skvalpat runt i några år. DET skapar nog en bra grogrund för mögel och väldigt mycket "båtlukt"
Dåliga toaslangar/installationer skapar även det en väldigt irriterande lukt.
/ Thomas
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Jag brukar ta hem dynorna och ha ett olje element i båten under vintern så det inte blir allt för fuktigt o muggigt
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Har faktiskt bara upptäckt litet ludd på några ställen en gång på Comforten när vi precis köpt den men alltsedan dess har jag en försvarlig mängd ( typ 10L) torrbollar i båten. De håller fram till april i vanliga fall (men då är alla fulla). Aldrig sett en mögelspor efter det. Låter t o m dynorna vara kvar. Inga problem. Antagligen slår jag in en öppen dörr med detta inlägg. Däremot har jag alltid undrat över hur man skall ventilera. Jag har satt in tre takventiler (dom där med rostfri kåpa, Roca) och har dom öppna under vintern (minns nu att jag året efter satte in 3 ventiler på Comforten också, för att inte tala om Vegan). Dock läst att då kan det komma in fuktig luft. Vad har ni för tankar om det? Även om inga ventiler så är det ju inte helt tätt. Och fukt blir det verkligen.
En viss "båtlukt" märks även i denna båt, om inte annat så när man tar hem seglarkläder efter säsongen. Enkel ozongenerator (Kjell o Co) tar dock död på det mesta under säsongen när båten utnyttjas ofta.
En viss "båtlukt" märks även i denna båt, om inte annat så när man tar hem seglarkläder efter säsongen. Enkel ozongenerator (Kjell o Co) tar dock död på det mesta under säsongen när båten utnyttjas ofta.
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Stänger till alla ventiler på vintern och har torrbollar i båten som bytes en gång i månaden. Tar hem dynorna.
Vetesjutton om det är bra att vädra, då kommer det ju in ny fuktig luft?
Vetesjutton om det är bra att vädra, då kommer det ju in ny fuktig luft?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Hmm! Hur man än gör sker det väl en viss luftväxling? Här är ett klipp: http://www.livetombord.se/praktisktbata ... r-pressen/ Men jag har inget mögel och ingen konstig lukt så det har fungerat. Kan ju bero på den stora mängden torrbollar och skulle bli ännu bättre om jag stängde ventilerna.
Hur som tyder klippet på att du gör rätt och jag fel. Mängden torrbollar jag har kan kanske bytas ut mot salt som beskrivs i klippet; blir billigare och mer lättskött med allt samlat i en 10 liters spann. Givetvis har jag nån gång råkat stöta till en torrboll och......klibbigt och helt enkelt "räligt" att torka upp.
Dynorna skulle jag icke få plats med i hemmet - men de tycks mig vara fräscha och absolut inte fuktiga på något sätt.
Hur som tyder klippet på att du gör rätt och jag fel. Mängden torrbollar jag har kan kanske bytas ut mot salt som beskrivs i klippet; blir billigare och mer lättskött med allt samlat i en 10 liters spann. Givetvis har jag nån gång råkat stöta till en torrboll och......klibbigt och helt enkelt "räligt" att torka upp.
Dynorna skulle jag icke få plats med i hemmet - men de tycks mig vara fräscha och absolut inte fuktiga på något sätt.
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Den tidigare ägaren körde ventilationsprincipen, öppnade ruffluckan på glänt och lät den stå under vintern (vet inte hur länge han gjort så men han hade båten i 32 år). Har som sagt inte märkt någon mögel men igenstängning + torrboll borde bli bättreSpider skrev:Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.
Re: Är alla äldre båtar mögliga?
Detta påvisar att metoden att ventilera bara lyckas om platsen då båten är uppställd har rätt förutsättningar vad gäller vind, sol/skugga, närhet till större vattenyta etc.Spider skrev:Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.
Igenstängning och torrbollsprincip funkar på alla platser oavsett.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "