Är alla äldre båtar mögliga?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kajsa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 sep 2018, 16:04

Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Kajsa » ons 12 sep 2018, 17:59

Jag kollar på att köpa segelbåt i 30-fotsklassen och budgeten gör att det mest handlar om 70-talsbåtar. Har kikat på några olika tex Monsun, Najad 34 och OE29. Vissa har haft ganska stora och omfattande angrepp av mögel, andra mindre uppenbart, men alltid åtminstone några samlingar svarta prickar om man tittar noggrant. Till exempel i olika stuvfack, eller på skrovet under träribbor i förpik. Jag är känslig för mögel och det får mig att må dåligt. Dessutom är svartmögel generellt ohälsosamt oavsett om man känner av det eller inte.

Är det realistiskt att hitta en båt från 70-talet som inte är möglig alls?
Någon som har erfarenhet av att sanera mögel från båt? Går det att få bort och hur mycket jobb är det?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Nils_D » tor 13 sep 2018, 07:31

Kajsa skrev: Är det realistiskt att hitta en båt från 70-talet som inte är möglig alls?
Ja, det går att hitta sådana båtar. Mina två senaste båtar är en H-båt och en IF, båda från mitten på 70-talet, som var väl underhållna och i om inte nyskick så i mycket bra skick. Inget mögel i någon av dem. Det tog tid att hitta dem, men det var det värt.

Vet inte om det går att generalisera utifrån ett så litet material, men en observation jag gjorde är att båtar som mögelfria ofta har bytta dynor och liknande i ruffen. Gissar det är ett tecken på att tidigare ägare vårdat också insidan av båten. Skulle jag köpa en båt idag skulle jag nog använda det som ett första urvalskriterium för att sålla i det rika utbudet på Blocket.
Kajsa skrev:Någon som har erfarenhet av att sanera mögel från båt? Går det att få bort och hur mycket jobb är det?

Som du förstår har jag rätt begränsad erfarenhet av att sanera mögel. Men i min första båt fanns det lite sådant i förpikens väggbeklädnad. Tvättade rent med klorin. Visserligen försvann inte alla svarta små prickar i sömmarna efter det, men jag blev av med mögeldoften och hade inga problem med mer mögel i fortsättningen.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Kenta » tor 13 sep 2018, 15:31

Ett gammalt knep är att ställa in en kopp med ättika och låt det stå över vintern, då dör alla mögelsporer, och även se till att ventilationen är god.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Jonjoh » mån 05 nov 2018, 15:14

Kenta skrev:Ett gammalt knep är att ställa in en kopp med ättika och låt det stå över vintern, då dör alla mögelsporer, och även se till att ventilationen är god.

Kan någon mer verifiera ovan påstående 8) så jag inte kommer till våren till en båt kommer lukta ättika för all framtid !

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Kenta » mån 05 nov 2018, 15:46

Tipset står i SXK:s bok: 1000 tips.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av s20 » mån 05 nov 2018, 19:39

Jonjoh skrev:
Kenta skrev:Ett gammalt knep är att ställa in en kopp med ättika och låt det stå över vintern, då dör alla mögelsporer, och även se till att ventilationen är god.

Kan någon mer verifiera ovan påstående 8) så jag inte kommer till våren till en båt kommer lukta ättika för all framtid !
Ättikans lukt försvinner med vädring, den är tämligen lättflyktig. Brukade användas på hotell för att få bort röklukten (på den tiden man rökte på hotellrummet). En ozongenerator tar också kål på möglet Så även om man inte har något (synligt) mögel är det bra att behandla båten ibland./C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Anders S » tor 08 nov 2018, 18:25

Risken för mögel i äldre båtar är rätt stor. Nästan alla båtar läcker, och i gamla tider var det i skrovet det rann in (saltvatten, inte lika mögelfrämjande), i dagens båtar är det regnvatten, dvs färskvatten. Är man inte som en hök på vatten i kölsvinet blir det sommartid som en luftfuktare, kanske oventilerat och varmt i solen. Klart det kan bli mögel. Luft, ljus och torrt är bra, lycklig den som kan hålla det så i båten.

Jag bekräftar att en ozongenerator är en Bra Grej. Jag har en billig Kinavariant som fungerar överraskande bra. Inrökta fåtöljdynor, en väl inrökt bil och en sunkig båt i bekantskapskretsen har det fungerat på. Just mögel är ju ett levande otyg, och tvätt med något alg- och grönhämmande medel är en bra grund. Sedan kan man jobba med dofter och sådant man mår illa av därefter. Man får då inte förvånas av att garnering, takpaneler och undersidan av kojer och stuvfack behöver städas av. SEDAN kan man köpa nya dynor/klä om och få glädje av dem.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av thomask » fre 16 nov 2018, 18:56

Har rivit (renoverat) 3 båtar, mellan skrovet och ev, inredningsmatta/lim har det ibland sett "förjävligt" ut. Och det ser man inte innan man river ut inredning.
Men det är ju inte värre än att man skrapar bort allt dåligt och gör nytt.
Senaste båten hade läck på olja/diesel/glykol som låg i ett ca 5 cm tjockt lager i kölsvin och skvalpat runt i några år. DET skapar nog en bra grogrund för mögel och väldigt mycket "båtlukt"
Dåliga toaslangar/installationer skapar även det en väldigt irriterande lukt.

/ Thomas

Leifsson
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 22 dec 2018, 14:30

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Leifsson » sön 23 dec 2018, 15:32

Jag brukar ta hem dynorna och ha ett olje element i båten under vintern så det inte blir allt för fuktigt o muggigt

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 24 dec 2018, 12:59

Har faktiskt bara upptäckt litet ludd på några ställen en gång på Comforten när vi precis köpt den men alltsedan dess har jag en försvarlig mängd ( typ 10L) torrbollar i båten. De håller fram till april i vanliga fall (men då är alla fulla). Aldrig sett en mögelspor efter det. Låter t o m dynorna vara kvar. Inga problem. Antagligen slår jag in en öppen dörr med detta inlägg. Däremot har jag alltid undrat över hur man skall ventilera. Jag har satt in tre takventiler (dom där med rostfri kåpa, Roca) och har dom öppna under vintern (minns nu att jag året efter satte in 3 ventiler på Comforten också, för att inte tala om Vegan). Dock läst att då kan det komma in fuktig luft. Vad har ni för tankar om det? Även om inga ventiler så är det ju inte helt tätt. Och fukt blir det verkligen.
En viss "båtlukt" märks även i denna båt, om inte annat så när man tar hem seglarkläder efter säsongen. Enkel ozongenerator (Kjell o Co) tar dock död på det mesta under säsongen när båten utnyttjas ofta.

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av peon » tis 25 dec 2018, 16:06

Stänger till alla ventiler på vintern och har torrbollar i båten som bytes en gång i månaden. Tar hem dynorna.

Vetesjutton om det är bra att vädra, då kommer det ju in ny fuktig luft?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 26 dec 2018, 13:35

Hmm! Hur man än gör sker det väl en viss luftväxling? Här är ett klipp: http://www.livetombord.se/praktisktbata ... r-pressen/ Men jag har inget mögel och ingen konstig lukt så det har fungerat. Kan ju bero på den stora mängden torrbollar och skulle bli ännu bättre om jag stängde ventilerna.
Hur som tyder klippet på att du gör rätt och jag fel. Mängden torrbollar jag har kan kanske bytas ut mot salt som beskrivs i klippet; blir billigare och mer lättskött med allt samlat i en 10 liters spann. Givetvis har jag nån gång råkat stöta till en torrboll och......klibbigt och helt enkelt "räligt" att torka upp.
Dynorna skulle jag icke få plats med i hemmet - men de tycks mig vara fräscha och absolut inte fuktiga på något sätt.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Spider » tor 27 dec 2018, 09:11

Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av peon » tor 27 dec 2018, 10:18

Spider skrev:Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.
Den tidigare ägaren körde ventilationsprincipen, öppnade ruffluckan på glänt och lät den stå under vintern (vet inte hur länge han gjort så men han hade båten i 32 år). Har som sagt inte märkt någon mögel men igenstängning + torrboll borde bli bättre

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Är alla äldre båtar mögliga?

Inlägg av Seawolf » sön 30 dec 2018, 07:22

Spider skrev:Alltid lika intressant att jämföra hur vi gör. Vi har sedan 1970 låtit dynor vara kvar och haft luckor och ventiler på glänt. Ett år fick vi lite mögel på en dyna som låg intryckt utan möjlighet för luften att cirkulera runt den. Vi har bytt båt många gånger men gör fortfarande likadant. Ligger vintertid vid Mälaren några mil utanför Stockholm. Vi hade en båt liggande i St Anna en vinter och där kom möglet direkt trots samma tänk i övrigt.
Detta påvisar att metoden att ventilera bara lyckas om platsen då båten är uppställd har rätt förutsättningar vad gäller vind, sol/skugga, närhet till större vattenyta etc.

Igenstängning och torrbollsprincip funkar på alla platser oavsett.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar